Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Dödligt Linuxkommando
nära sabba Toy Story

rm *

2012-05-18 10:57

Enligt videon drog dom en rm *.. Och när sätter man den på "rätt ställe"? :)

ewrs

rm *

2012-05-18 11:10

Tänk dig att du vill tömma din tmp-katalog.

Jämför då följande:

1:
cd /
rm *

2:
cd /tmp
rm *

Alternativ 2 är "rätt ställe". Alternativ 1 kommer också att göra det du vill. Men det har rätt stora otrevliga bieffekter.

Kim Westerlund

rm *

2012-05-18 11:40

Öhh, alternativ 1 kommer inte göra det samma som 2, då det inte körs rekursivt, det kommer kunna ta bort de filer som i /, men inga filer i undermappar.

Per Johansson

rm *

2012-05-18 12:22

Ah. Justdeja. -r fattades i mitt exempel.

Och jag antar nog att det fanns ett -r med i det som hände hos Pixar. Eller så råkade någon faktiskt köra rm * på väldigt fel ställe då hela filmen rök.

Kim Westerlund

Renderad backup?

2012-05-18 11:09

Frågan är ju om hon hade kopierat en renderad version, eller om hon hade själva arbetsmaterialet. Det skulle ju bli ganska svårt att fortsätta jobba om man måste utgå från en redan renderad version av filmen.

eye69

Renderad backup?

2012-05-19 10:15

Tänkte oxo på det...
Det framgår inte riktigt...

ANONYMOUS /B/TARD

rm -rf *

2012-05-18 11:15

Jag skulle påstå att det inte var Linux-kommandots fel, snarare var problemet mycket större och visade sig först då.

Data som inte finns på minst tre fysiska platser med verifierad backup finns inte. Alltså försvann ingen data, den fanns aldrig.

xlc

rm -rf *

2012-05-18 11:46

Uppenbarligen fanns den då åtminstone jag och många andra har sett filmen.

Bejje

rm -rf *

2012-05-18 12:00

Jag tror att du missar kärnan i vad jag försöker säga.

xlc

rm -rf *

2012-05-18 12:03

Jodå jag hänger med och håller med om att så viktiga saker som en storfilm bör ha flera backuper. I det här fallet fanns ju inte ens en fungerande backup vilket är katastrof. Jag tror nog att de tänkte om efter denna incident och nu kör med minst 2st backup, förhoppningsvis fler.

Bejje

rm -rf *

2012-05-23 03:02

2 backuper räcker inte. Inte heller fyra stycken. Inte om man inte kollar att man kan återställa backupen. :)

När skall IDG börja med OpenID?

rm -rf *

2012-05-23 03:02

2 backuper räcker inte. Inte heller fyra stycken. Inte om man inte kollar att man kan återställa backupen. :)

När skall IDG börja med OpenID?

Tänk på vad du skriver in

2012-05-18 11:18

Felstavningar kan ha lika stor påverkan utanför datorvärlden, även om människor har lättare än datorer att förstå vad man VERKLIGEN menade.

Ska du köra något kommando som kan göra skada, se till att du har total koll på exakt vad det gör och att du fått varenda tecken rätt. Datorn kan ju inte veta vad du egentligen menade.

Natanael L

Tänk på vad du skriver in

2012-05-18 12:31

Ett enda tecken kan göra mycket illa, ja. Jag minns hur en studiekompis råkade radera hela sitt programmeringsprojekt precis då det blivit klart för inlämning.

Boven i dramat var även då rm i kombination med tab-komplettering.

Om jag minns det hela rätt städade han bort onödiga filer i projektkatalogen och ville ta bort alla filer som började med "foo". Så han skrev "rm fo[tab]*[enter]". Problemet var nu att det bara fanns en fil i katalogen som började på fo. Så vad blev kommandot efter tabkompletteringen? Jo "rm foobar *", dvs ta bort foobar och allt annat (notera mellanslaget mellan foobar och *).

Kim Westerlund

Tänk på vad du skriver in

2012-05-18 12:46

Just därför föredrar jag grafiska filhanterare. Den risken är betydligt mindre då. Jag använder helst bara kommandoraden för filer när jag måste hantera många filer eller upprepa samma kommando många gånger, och då är jag alltid noga med vad jag skriver.

Natanael L

Tänk på vad du skriver in

2012-05-18 16:17

Shift + Delete i windows kan också ställa till mycket om du råkat markera fel fil eller katalog ;)

Så det är nog inte så mycket ett linux kommando som bristande rutiner, stress och liknande.

Eller en "delete from " i sql där man missat where :P.

David Mårtensson

Tänk på vad du skriver in

2012-05-18 18:10

"make clean" ;-)

REx Luthor

Jotack, men backupen fungerade.

2012-05-18 11:28

En kollega hade två tangentbord uppe till två servrar samtidigt. På ena servern hade han markerat alla mappar och filer i stora filarkivet för att han försökte ta reda på hur mycket utrymme som vissa filer tog. Samtidigt jämförde han med mappar på den andra servern. Hur som helst så markerade han en fil på den andra servern för att den skulle tas bort. Samtidigt ringer jag till honom och han svarar. Efter en kort stund kan man nästan känna den frysande kylan genom luren när han inser att hans [delete]-[enter]-kommando har utförts på fel tangentbord och att det nu håller på att förstöra stora delar av innehållet på servern.

Lyckligtvis haltade borttagningen vid en fråga om en skrivskyddad fil så endast en begränsad mängd filer togs bort men det tog närmare två timmar att återställa rätt filer från säkerhetskopior.

Men det visar på att vi människor inte klarar av att hantera mer än en sak samtidigt, och knappt ens det.

µ

Jotack, men backupen fungerade.

2012-05-28 14:39

Lätt hänt - har själv bootat om fel server någon gång, men det är i alla fall rätt harmlöst bortsett från några minuters stillestånd.

Nils H

LOL linux

2012-05-18 12:59

LOL linux

GordonFlash

LOL linux

2012-05-18 17:39

Hur så? Tror du prestandan är oviktig när man ska rendera 90 minuter HD-film i hög kvalitet?

Natanael L

LOL linux

2012-05-18 22:15

Ja för att ta bort filer är så svårt i andra operativsystem.
Detta är ett fel av en individ inte ett OS.

aa_bb

Om och om och om

2012-05-18 12:59

Det är nästan som en larvig flerårig följetong här på IDGs nyhetssidor. Tänk att det ska hända om och om och om. Pixar pekar på ett av den moderna världens största problem: Vi trodde vi hade backup.

Jag har alltid, alldeles bakåtsträvande, hävdat att "om du inte kan ta på din backup, så¨har du den inte". Molnbackup måste vara ett av de dummaste påfunden på det senaste.

Jag tror inte det behövs mer forskning. Det är något annat som behövs. En global medvetenhet hos allt IT-folk om att inte tror att man har backup om man inte kan verifiera den.

Inom den statliga administrationen ska det naturligtvis vara straffbart att inte ta backup eller inte verifiera den med jämna mellanrum, inte ha en ansvarig för backupen, inte ha backup med i företagets skriftliga rutiner och inte se till att backuprutinerna följs. Cheferna är sällan intresserade av backup utan ser helst att IT-kostnaderna minskas så mycket som möjligt. Ledningen ska vara direkt ansvarig för att backuper tas och verifieras, och hållas ansvarig om inte backuper finns.

Är det någon som kan tipsa mig, via jorgen@qedata.se om något företag med stenhårda backup-nördar, som man kunde intervjua?

JörgenS

hmm

2012-05-18 13:31

vad för amatörer anställer dom på pixar ?

Mellin

hmm

2012-05-18 15:17

Troligen anställer de människor och människor gör fel ibland tyvärr. Människor kan även ha dåliga dagar eller inte vara på topp rent allmänt.

best_jeppe

Var håller nicket "rm -rf" hus? :)

2012-05-18 18:08

Denna artikel är väl ett *måste* för nicket "rm -rf" att kommentera.

Vasteras

skulker

2012-05-18 22:03

Är det koolaste kommandot som finns.

oakim

egen liknande händelse

2012-05-19 10:14

> Slår du in Linuxkommandot rm -rf * på fel ställe kan det innebära att hela filsystemet försvinner

Nej filsystemet försvinner inte, däremot filer och dirs på det!

> Har du själv råkat ut för en liknande händelse? Lämna en kommentar och berätta.

Jag råkade skriva rm *txt istället för rm *exe i mitt homedir en gång för länge sedan. Lyckades få tillbaka nästan allt med ext's recovery. Numera, ska tillläggas, har jag
offsite backup på raid5 :)

ANONYMOUS /B/TARD

LINUX kommando ??

2012-05-19 12:53

Det er da en standard kommando i POSIX og samtlige versioner af UNIX,,, virker lige så godt på AiX, alle BSD, IRIX, ULTRIX, Tru64, Solaris og Apple OS X. at man som root gør det i / er ikke OS'ets fejl.... og at man ikke kan gøre det samme i Windows er en bug i Windows.

Maciej Szeliga

Kan hända av andra anledningar också

2012-06-04 16:31

Har bestämt för att jag såg ett diskskåp under sent 90-tal där det CLI-baserade raidmanageringsverktyget hette "rm5". Ruskigt korkat.

Mr Chips

Comments powered by Disqus

Mer läsning från TechWorld

- TechWorld:

pentest

Därför bör du inte beställa ett penetrationstest


- TechWorld:

jörgen städje

"Enormt tekno-glapp i skallen på vanligt folk"


- TechWorld:

hackad databas

Hundratals svenska webbplatser hackade


- TechWorld:

Linux Foundation samlar världens bästa utvecklare

Redaktionen rekommenderar

- TechWorld:

serverhall

Sommarstäda serverhallen
- 8 åtgärder för en lugnare höst


- TechWorld:

snowden headlines

Så har Snowden förändrat
it-Sverige


- TechWorld:

pimp my rack

Här är vinnaren i Pimp My Rack 2014


- TechWorld:

Nu går XP i graven

Används Windows XP fortfarande på din arbetsplats?
Det är inte längre tillåtet att rösta.

- TechWorld:

Har du rätt
kompetens?


- TechWorld:

Sakernas internet - kaos eller nya möjligheter för it-avdelningen?


Gratis nyhetsbrev - Få TechWorlds nyheter i din epost varje vecka.

Opinion

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Utvärdera IT-projekt som Donald Trump
Mainframe makeover
Service virtualisering på 30 minuter
Strömlöst är inte hopplöst

Öppen källkod techworld.se/oppenkallkod

- TechWorld:

Linux Foundation samlar världens bästa utvecklare


- TechWorld:

Hypervisor fokuserar på enkelhet


- TechWorld:

Firefox först ut med css-variabler


sociala medier

TECHWORLD PÅ FACEBOOK
OCH PÅ TWITTER

Säkerhet techworld.se/sakerhet

- TechWorld:

"It-säkerhet är ett folkhälsoproblem"


- TechWorld:

gyroskop smart telefon

Så kan din telefons gyroskop spionera på dig


- TechWorld:

Alliansens hemsida hackad - ligger nu nere


Rekryterar just nu

Utvalda företag

  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare

Missa inte våra andra fokusområden

Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: