Artikelkommentarer
Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.
OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.
IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.
Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.
Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.
Mer läsning från TechWorld
Redaktionen rekommenderar
Opinion
Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers
sociala medier
Missa inte våra andra fokusområden

Loader
2012-06-04 12:41
Bit Hunter
Loader
2012-06-04 13:11
_quecee_
Loader
2012-06-04 20:07
När GRUB startas i Secure Boot så aktiverasp ett gäng restriktioner som ska stoppa "bootkits" (skadeprogram som döljer sig genom att starta före antivirus, mm). Det är GRUB som sen startar Linux-kärnan.
Även Linux-kärnan verifieras och får ett gäng restriktioner på vad den kan köra vid starten.
När man startar med Secure Boot av så gäller inte restriktionerna.
Natanael L
Loader
2012-06-04 21:53
Bit Hunter
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 12:57
Det räcker alltså att varje distro köper ett cert av Verisign så kan man köra de officiella kärnorna.
Det blir iof jäkligt jobbigt för t.ex Exton som har fina tweakade kärnor.
Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 13:03
Om jag köper ett cert och någon snor det.
Är alla datorer då fortfarande "säkra"?
Känns som att om inte ens IBM och Sony lyckas hålla alla nycklar hemliga så kan man ju undra hur detta ska sluta...
Mindlight
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 16:03
True story
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 16:42
Du kommer inte att kunna kompilera från source och veta att din kernel är helt ren från skit och sedan installera med SB.
Optimalt hade det varit om man kunde signera sina egna kernels med den signatur som datorn den kompileras på.
Jag tycker det är ett problem när inte datorägaren är trusted.
Om inte ens jag är att lita. Varför skall jag lita på MS?
Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 22:06
henriko
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 16:53
Mindlight
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-04 17:28
True story
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-05 08:27
vogon_jeltz
Fedora köper av Verisign. Inte av MS
2012-06-05 15:54
True story
Bäst inte köpa..
2012-06-04 12:59
Jag tror mer på en marknad för datorer som inte tvingar användarna till ett operativsystem enbart.
Tekniska lösningar som gör att konsumenten bara har ett alternativ har väl egentligen aldrig sålt bra och vi ska komma ihåg att Microsoft samtidigt lanserar ett nytt operativsystem som också löper stor risk att floppa på pc-marknaden, dvs att folk blir ännu mer benägna att vilja söka alternativ.
Givetvis bara spekulation, men jag utgår ifrån hur jag själv skulle agera.
incus
Bäst inte köpa..
2012-06-04 13:05
whatevér.....
Bäst inte köpa..
2012-06-04 13:41
a) köra windows
b) köra fedora
c) signera själv
snugge
Bäst inte köpa..
2012-06-04 16:05
True story
Bäst inte köpa..
2012-06-05 10:32
Med MS Windows 8 för ARM så KRÄVER MicroSoft att bootning utan signerad kärna inte kan stängas av. Ja, det blir väldigt låst.
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-05 12:08
Skit alltså, något som en annan INTE kommer att köpa någonsin OM inte ett certificat verktyg ingår där man SJÄLV kan signera sin installation!
Just Verisign har ju misslyckats tidigare att garantera säkerheten i deras sålda certifikat, att de dessutom blivit stulna. Att de dessutom vill få pengar är ju bara beklagligt och ger inga som helst garantier för säkerheten alls.
ottan
Bäst inte köpa..
2012-06-05 17:47
Tänk vilket liv det kommer att bli när MS glömmer sitt. Eller när Microsoft har beslutat att alla måste uppdatera till nästa version för att få ett nytt cert? :)
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-04 13:07
Jodå. Windowsdatorer har varit storsäljare i tjugo år.
Mac har sålt som smör ett bra tag nu.
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-04 14:57
UEFI höjer ju bara ribban om man vill använda just UEFI.
Sedan så är ju den stora frågan om huruvida datortillverkare kommer att låta användaren stänga kravet på UEFI eller inte. Idag så har jag inte sett att någon tillverkare har gått ut med att de kommer att tillåta att man stänger av UEFI.
Sedan att nästan alla nya PC datorer kommer med Windows är ju en annan sak.
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-04 15:04
Det finns inget som pekar på att persondatorköparna kommer ha ändrat sitt sätt att vara med sin nyinköpta pryl.
Tvärtom, med iPhone och iPads intåg, tillsammans med telefoner och plattor med Android, så är det fortfarande inte troligt att folk är missnöjda över att det inte går att installera iOS på nyinköpta Androdi-plattan.
Jag sympatiserar med problemet men faktum kvarstår:
Datortillverkare är intresserade av försäljningssiffror och vinst per såld enhet.
Då är detta tyvärr mer eller mindre en icke-fråga för de flesta tillverkarna.
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-04 16:45
Sedan tror jag definitivt att antalet datorer som sålts med Windows som nu kör ett icke Windows system definitivt överstiger 0,001% av alla sålda PCs.
devnull
Bäst inte köpa..
2012-06-04 17:48
Så visst kommer det funka att installera andra operativsystem, som XP, på dessa datorer. Så länge det finns drivisar och fullgod BIOS-emulering.
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-04 20:47
Isåfall är det ju inga problem för alla de som av någon anledning inte vill köra win8.
Själv kör jag gärna windows, men jag har även fler operativsystem installerat på min dator.
incus
Bäst inte köpa..
2012-06-04 20:55
Microsoft kan ju t ex ge licensrabatt på datorer som inte har möjlighet att slå på funktionen (After all, om du kör Microsofts operativsystem så har du inga problem om det är påslaget).
Så om Acer släpper surfplattor "made for Windows 8" så är de ju inte värre än t ex Apple... men nog blir det ett problem för oss som vill köra multiboot...
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-04 23:07
Mellin
Bäst inte köpa..
2012-06-04 23:17
Jag tror inte andrahandsmarknaden är så mycket sämre som du vill påstå. Med tanke på vilken andel alternativen har på skrivbordet.
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-05 16:23
Det får man ibland bara reda på genom att köpa produkten. Så ja, det blir till att lämna tillbaka den som trasig.
Förstår faktiskt inte vad du och Mindlighthar har för problem med det?
> Jag tror inte andrahandsmarknaden är så mycket sämre som du vill påstå. Med tanke på vilken andel alternativen har på skrivbordet.
Andelen datorer med andra OS kommer knappast att minska, men ja. Jag tror nog inte att det kommer att påverka andrahandsvärdet så mycket. Men det kommer att skapa problem som inte finns nu.
Om inte, så kan du påminna mig om två år. :)
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-05 18:14
Det enda trasiga är väl din kravställningsprocess?
Hur svårt är det att vid köpet säga: Jag kommer vilja köra Linux / Jag vill ha möjligheten att köra andra operativsystem än Windows.
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-06 02:49
Du har tydligen bättre erfarenheter av säljare än vad jag har. Eller har du inte provat själv?
Mina erfarenheter att prova det du skriver går från:
* Utskällning för att jag har mage att inte vilja köra MS Windows Vista. Säljaren trodde först att jag ville ha XP, men gick riktigt i taket när jag nämnde linux.
* Tro att man vill ha Apple när man påpekar önskemålet.
* Totalt blankt ansikte och sedan fortsätta prata om maskinen utan att notera mitt önskemål
Det har bara varit tre säljare som varit intresserade av vad jag säger och bara två som vetat vad jag talade om. Dessa två vet jag att de själva har kört/kör Linux.
Så nej, det går inte ens att be om att få starta en Live-skiva för att se om maskinen är något att köpa.
Alternativet är att köpa och lämna tillbaka om det inte fungerar. Vilket ju är ok om man inte godkänner MS avtal för mjukvara, så någon nytta har man ju av den programvaran. (jag var ironisk i sista meningen)
Så, provköra en liveskiva och sedan få pengar tillbaka för programvaran som man inte vill ha. Skall det vara så svårt?
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-06 10:05
Nej. Jag tillverkar allt helt själv. Svårast är att tillverka kisel av björknäver. Tar lite tid men det funkar.
Dina erfarenheter är säkert helt korrekta.
Men helvete! Du måste ha det sååå svårt i ditt liv.
Jeees.
"Det har bara varit tre säljare som varit intresserade av vad jag säger och bara två som vetat vad jag talade om. Dessa två vet jag att de själva har kört/kör Linux."
Grattis! Du hittade en butik du ville handla i. Level upgrade?
"Så nej, det går inte ens att be om att få starta en Live-skiva för att se om maskinen är något att köpa."
Konstigt. Alla affärer jag handlar i låter mig köra allehanda dvd-skivor. Är man VIP-kund hjälper de en t o m att installera root-kit.
"Alternativet är att köpa och lämna tillbaka om det inte fungerar. Vilket ju är ok om man inte godkänner MS avtal för mjukvara, så någon nytta har man ju av den programvaran. (jag var ironisk i sista meningen)"
Det där handlar ju om regler som handlarna satt upp.
Du har ingen laglig rätt att lämna tillbaka en vara för att du är missnöjd (förutsatt att vi inte pratar om distansköp. Då går det alldeles utmärkt.)
"Så, provköra en liveskiva och sedan få pengar tillbaka för programvaran som man inte vill ha. Skall det vara så svårt?"
Ja.
1. Provköra liveskiva har vi redan gått igenom.
2. Vilka pengar? De ingick i produkten som du köpte. Det är ju som att skriva under 24 månader Tele2-abbonemang där en iPhone ingår för att sedan inte vilja betala abbonnemangsavgiften.
"Nej men alltså... jag tänkte köra med Telia istället så jag varför ska jag betala för ett Tele2-abbonnemang då?"
För att det var ett paket du köpte, PULVER!
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-06 12:14
Du skulle säkert vara nöjd med att få pizza i en kartong man inte kan öppna. Det utlovades ju inte! Eller möjlighet att byta dörrlåset. Varför ska dörrtillverkaren berätta att denna dörr kan man inte byta lås på? Skit i att det är standard i resten av branschen. En bil som bara kan köras på Volvos privata vägar? Självklart var det ett Volvo-paket du köpte, inte en generell transportmaskin. Självklart ska du inte kunna lämna tillbaka den, du skulle ha kollat upp just det där specifika modellnamnet först som alltid bara gäller en specifik upplaga på max 100 enheter innan det byts. Du borde inte ha förväntat dig attvkunna köra på allmänna vägar!
Natanael L
Bäst inte köpa..
2012-06-06 12:30
exakt vilken efterfrågad funktion är det du pratar om?
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-06 14:33
Natanael L
Bäst inte köpa..
2012-06-07 13:30
Bra va?
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-07 14:00
(Sarkasm)
Natanael L
Bäst inte köpa..
2012-06-07 16:16
Alla material tål inte värme. Bara för att det ser ut som en kopp så betyder det inte att det är en kaffekopp. Det kan vara en prydnad t ex.
Råkar du ofta ut för att dina koppar inte tål varma drycker?
Ännu mer tydligt blir det om du istället maskindiskar en kopp, trycket bleknar och det inte står någonstans att koppen klarar maskindisk.
Eller varför inte den klassiska 40-märkningen på kläder av bomull...
40 grader är vad tillverkaren garanterar att produkten klarar tvättas i... men få tvättar medvetet sina sängkläder i 40 grader.
Om de vill bibehålla en vettig hygiennivå d v s.
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-07 17:58
Nej. Jag tillverkar allt helt själv. Svårast är att tillverka kisel av björknäver. Tar lite tid men det funkar."
Ok, du trollar. Tack för det.
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-05 19:51
Att köpa något utan att kolla fakta först och sedan klaga över att man gjorde ett dåligt köp...
Du har nog rätt, man borde verkligen gå och bli förbannad på någon annan och skrävla om hur "trasig" produkten var... för allt ju ju tillverkarens fel... eller hur var det nu... vem köpte produkten utan att kolla fakta först?
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-06 02:42
"Det får man ibland bara reda på genom att köpa produkten. Så ja, det blir till att lämna tillbaka den som trasig.
Förstår faktiskt inte vad du och Mindlighthar har för problem med det?"
Så, vad är problemet med att lämna tillbaka produkter som inte går att använda som man tänkt sig?
Såg inte att ni klagade när det påstods att många böt/lämnade tillbaka Asus 90x med linux-installation.
(nu stämde det inte, men ändå)
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-06 03:46
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-06 03:54
Det är inte så att jag vill att de säljer en med Linux förinstallerat. Jag vill bara ha tillbaka pengarna för de program som de säljer för runt 1000-1500 sek löst. Jag vill inte betala 1000-1500 sek för något som jag inte har någon som helst användning för. Det finns säkerligen fler som kan tänka sig att göra bättre saker för de 700-1000 sek som är rimlig återbäring.
Men mina argument lär ju inte få dig att sluta gnälla på något som inte drabbar dig.
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-06 09:23
Mer än att du påstår att det är rimligt. Men eftersom företag betalar för att få programvara förinstallerad, så är jag väldigt nyfiken på vad du baserar dina siffror på.
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-07 10:05
Har du andra siffror?
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-07 11:01
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-07 16:40
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-07 18:04
Det var du som kom med påståendet om att få tillbaka 700-1000 kr.
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-06 09:28
Ännu ett påstående som jag undrar över vad du baserar detta på...
För med dina siffror, så antyder du att Linux och andra alternativa OS, förutom OSX, skulle ha en marknadsandel på 5-10%, och det har jag inte sett några som helst siffror på att så skulle vara fallet, allra minst i Sverige. Utan mer rimliga siffror enligt statistiken är ju att gissar mer åt 1-3%
Så kan du vara vänlig och tala om på vilka grunder du baserar detta på?
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-07 10:03
Om du skall kritisera utan underlag så skall man kanske se till att ha underlag till dina egna påståenden.
Ja, jag tror att det ligger på 5-10% av datorerna som har annat än MS Windows och OS X.
Jag baserar det på ditt påstående ovan.
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-07 11:00
Vilket påstående?
Jag gav ett förslag och du påstår ett större siffra. Jag ifrågasätter den och ber dig motivera varför du säger att den skulle vara större.
För jag kan inte se någon som helst statistik som stödjer ditt påstående om att det skulle vara 5-10%, snarare 1-2% när man kollar statistiken.
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-05 09:18
Alla bara ringer och frågar om man kan köra det där "Linux" på den hela tiden.... så jääävla jobbigt.
Du är så skön Mellin. Du påminner om mig när jag var ung och försvarade Novell Netware för glatta livet.
Sen insåg jag att det jag såg som viktigt inte var viktigt för majoriteten av de som köpte servrar.
Och det konstiga är att ingen av de som migrerade till Windows 2000 är döda och brinner i helvetet...så vitt jag vet...
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-05 10:12
Capital
Bäst inte köpa..
2012-06-05 16:06
Mellin
Bäst inte köpa..
2012-06-05 18:18
Begagnatmarknaden för PC idag är Windows och åter Windows.
Gå ut och sök på Blocket efter "Linux" och du får ju typ mindre än 20 träffar i hela Sverige bland privatpersoner.
Så helt ärligt, jag tar chansen och gissar hejvilt på att PC-datorer med Windows 8 förlevererat inte kommer att ha fler problem än andra datorer på begagnatmarknaden...
Mindlight
Bäst inte köpa..
2012-06-05 10:36
Menar du inte att det är UEFI som skall ha BIOS-emulering?
När skall IDG börja med OpenID?
Bäst inte köpa..
2012-06-05 01:01
"
För större organisationer blir det inte svårt, en kravspec bara och det är fixat. Den som inte uppfyller uteblir.
Det är värre för medelstora och mindre...
Soulfly
Bäst inte köpa..
2012-06-05 16:26
När skall IDG börja med OpenID?
Inget problem på x86?
2012-06-04 14:58
Taget ifrån http://mjg59.dreamwidth.org/
Frågar du mig så de personer som väljer att installera linux lär utan problem hitta till stället där man kan stänga av detta... själv bryr jag mig inte direkt eftersom jag kommer att köra windows men varför göra en stor fluga av något som inte är det?
Petoj87
Inget problem på x86?
2012-06-04 15:40
De flesta är x86 64.
Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-
Inget problem på x86?
2012-06-04 16:03
På surf plattor är det nog en helt annan sak men där känner jag verkligen inte behovet av att byta os?
Petoj87
Inget problem på x86?
2012-06-05 01:04
Soulfly
Inget problem på x86?
2012-06-04 17:05
Mellin
Inget problem på x86?
2012-06-04 17:52
... men konstigt nog körs det massor av virtuella maskiner där ute.
Värre är det om vi kommer till den punkten då hårdvarutillverkarna sonika tar bort möjligheten att stänga av secure boot i BIOS... Då är det bara att pynta för ett cert från Verisign m fl...
Mindlight
Inget problem på x86?
2012-06-05 16:31
<ignore state="on">
BIOS har väl inte Secure Boot, utan det är väl i UEFI. ;-)
</ignore>
När skall IDG börja med OpenID?
Inget problem på x86?
2012-06-05 18:21
Det KAN orsaka problem om man inte har koll på aktiveringen av VT-x?
Klart BIOS inte har Secure Boot... men någonstans i uppstarten går du in och stänger av det... eller hur?
Mindlight
Inget problem på x86?
2012-06-06 03:37
Det KAN orsaka problem om man inte har koll på aktiveringen av VT-x?"
Inte om man kör Linux i de virtuella maskinerna. Men vill man köra MS Windows, så behöver man aktivera vtx.
"Klart BIOS inte har Secure Boot... men någonstans i uppstarten går du in och stänger av det... eller hur?"
Ja, man går in i instllningarna till UEFI för att göra det. Det kan finnas ett tillägg i UEFI som ger stöd för BIOS till de OS som bootar. Men UEFI behöver inte ha det stödet.
Isf har du inte ens BIOS i maskinen.
När skall IDG börja med OpenID?
Inget problem på x86?
2012-06-06 09:45
Mindlight
det löser sig
2012-06-04 15:11
Så det kommer lösningar till detta också inom rimlig tid.
noo-mam(rättat)
UEFI
2012-06-04 15:53
SwedishElk
UEFI
2012-06-04 16:02
Vinkelberg
UEFI
2012-06-04 19:15
Mellin
UEFI
2012-06-05 09:20
Mindlight
UEFI
2012-06-04 20:50
incus
UEFI
2012-06-04 23:04
Mellin
UEFI
2012-06-04 23:27
grolim
UEFI
2012-06-05 16:34
Det föresätter att UEFI har en BIOS-emuleringsläga som går att aktivera. Det kommer nog att försvinna när UEFI blir mindre buggigt och när färdigbyggda maskiner "uppgraderar" till MS Windows 8.
När skall IDG börja med OpenID?
$99 var väl inte så dyrt?
2012-06-04 16:56
lim av torsk
$99 var väl inte så dyrt?
2012-06-05 16:41
Om man nu kan använda certifikatet även till att signera/kryptera datorpost samt får cert. till sina servrar så är det väl ok. Men Verasign har väl som affärside att sälja varje certifikat för fullpris. Inte som företaget StartCom http://startcom.org som betalar för att verifiera dig och sedan får du ta ut så många cert du vill.
När skall IDG börja med OpenID?
Tja angående Fedora och,
2012-06-04 19:13
http://www.linuxtoday.com/developer/linus-doesnt-like-gnome-3-at-all..html
Inlagt med glimten i ögat ja ;-)
Kalle_Anka
Tja angående Fedora och,
2012-06-04 21:01
Lark
Tja angående Fedora och,
2012-06-05 17:37
> Linus' post, where Linus says: "And for all the people wasting everybodys time with "Why don't you use Unity/KDE/xfce/xyz" - I've tried them. They are even worse, and equally importantly they aren't the normal window manager."
Så ja, han har mycket kritik mot Gnome3, eftersom det inte är anpassat efter hans sätt att arbeta. Men han gillar alternativen mindre.
Men tack för länken.
När skall IDG börja med OpenID?
Vad är vitsen?
2012-06-05 00:39
Och när användaren gjort denna ändring kan han switcha över till normalt läge igen och sedan kommer dem egna nycklarna vara aktiva precis som om det vore microsofts nycklar.
Sedan är ju inte certifikatet engångskostnad utan det har ett utgångsdatum och sedan måste man köpa ett nytt.
så varför väntar inte Fedora då med nycklar och sådant tills microsoft eventuellt beslutar att UEFI/SecureBoot ska vara helt låst och tvingad aktivering så att bara microsofts nycklar accepteras.
sebastian nielsen
Vad är vitsen?
2012-06-05 11:54
Natanael L
Vad är vitsen?
2012-06-05 17:43
Det är ju inte helt säkert, och gäller verkligen inte Arm-arkitekturen. Sedan skulle det räcka att kunna lägga till nycklar, man behöver inte nödvändigtvis radera befintliga.
Sedan verkar det vara Verasign:s nycklar som kommer med, inte Microsoft:s. Nycklarna från Verasign:s är som du skriver en återkommande kostnad. Certifikaten räcker inte hur länge som helst. Vilket ju kan bli ett problem när MS vill att du skall uppdatera till nytt OS, för det gamla har varit med länge nog. ;-)
Microsoft har redan beslutat att för att få köra MS Windows 8 på ARM, så måste UEFI/SecureBoot vara påslaget och inte möjligt att slå av.
När skall IDG börja med OpenID?
1% klubben, Linux
2012-06-05 08:01
Detta är dock inget problem för dem, det är bara att köpa moderkort som inte endast stödjer UEFI. Vilket så vitt jag vet majoriteten moderkortstillverkare stödjer.
Linuxanvändare har aldrig varit villiga att betala för sig. I detta fall kan jag dock förstå dem. Det finns spelföretag som exempelvis slutat göra spel till linux men fortsatt med amiga trotts dess betydligt färre marknadsandelar så betalar de för sig.
IcyNick
1% klubben, Linux
2012-06-05 09:37
Ett av de få paket som erbjuds till Win, Linux och OSX är Humble Bundle.
Gång på gång är Linuxanvändare de som betalar mest medans Windowsanvändarna är klart snålast.
När det gäller betald totalsumma per plattform vinner Windows, men bara för att deras marknadsandel är mördande. Notera att marknadsandelen är märkbart större än hur andelen pengar som betalats in.
http://support.humblebundle.com/customer/portal/articles/281031-prior-bundle-statistics
Vilka spelföretag är det du pratar om?
Mindlight
1% klubben, Linux
2012-06-05 14:40
Det finns en anledning till att så få företag som bryr sig om att sälja produkter med linux stöd. Hade de tjänat pengar på det, mindre eller större summa, så hade de gjort det.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad företaget hette. Har för mig att det var en nyhet här på idg för något eller några år sedan.
IcyNick
1% klubben, Linux
2012-06-05 17:52
Om du har för dig att jorden är platt så kommer fortfarande jorden vara rund.
Så släng fram fakta för att "Linuxanvändare har aldrig varit villiga att betala för sig".
Jag har i varje fall påvisat att i flertalet fall så verkar Linuxanvändare vara mer benägna att betala för sig än Windowsanvändare.
Humble Bundle är ett bra exempel då produkten finns på samtliga plattformar, säljs via samma kanaler och framför allt för att prisnivån inte skiljer sig beroendes på vilken plattform du valt... Det är din betalningsvilja som styr.
Mindlight
1% klubben, Linux
2012-06-07 08:03
IcyNick
1% klubben, Linux
2012-06-07 10:06
Så släng fram fakta för att "Linuxanvändare har aldrig varit villiga att betala för sig".
...eller saknar du helt fakta för ditt påstående?
Mindlight
1% klubben, Linux
2012-06-08 11:50
Som sagt, din statestik är så snedvriden att det inte finns. Struntade du i matten i skolan?
IcyNick
Kanon bra ide
2012-06-05 09:28
Daniel Axelsson
Kanon bra ide
2012-06-05 20:56
Dessutom är det bara 1% på desktop.
På serversidan ser siffrorna helt annorlunda ut och det är där man verkligen vill ha en optimerad kernel.
För större företag är det inga problem då kostnaden per server blir förummbar.
Men för t.ex Exton och andra som packar om distros med optimerade kärnor och ger bort blir det lite annat.
Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-