Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Första testet av Ubuntu 12.04

Flera skärmar

2012-06-05 13:28

Jag hade som vanligt lite problem med flera skärmar i 12.04 - problemet låg i mitt grafikkort och fick göra ändringarna i Nvidia X Server istället för vanliga "displays". Lite retligt, men inte särskilt förvånande. Tog nog 5 minuter innan jag kom ihåg att det fanns ett särskilt program för det.

I övrigt tycker jag nog beskrivningen i artikeln stämmer väl - inte särskilt mycket nytt, men har otroligt nog vant mig vid Unity. Så pass mycket att jag automatiskt för ut musen till vänsterkanten på windows. Gnome vinner fortfarande tycker jag, men i övrigt helt okej att arbeta med.

The Sweede

Flera skärmar

2012-06-05 13:55

nyfiken, jag har lite bekymer med en netbook som kör Intel grafik, vilket progg använde du för att lösa ditt problem?

linux är användbart

Flera skärmar

2012-06-06 17:23

Jag har kört 12.04 sedan det var en Beta både på en bärbar med intelgrafik och en stationär med nvidia. Det finns buggar relaterade till Nvidia-kortet, men jaq har inte haft något som helst problem med intelgrafiken.

Min stationära med Nvidia har dubbla skärmar, och det fungerar utan problem. Buggarna är mer relaterade till Compiz.

Har du uppdaterat din maskin eller är det en ny installation? Om det är en uppdatering, kan det hjälpa att ta bort Xorg.conf och generera en ny.

Right!

Flera skärmar

2012-06-07 17:35

Att det blir problem med nVidia men inte lika med Intels beror väl på att nVidia inte har en öppen drivrutin som uppdateras lika fort för att stödja förändringar i X. Intel däremot har ju en öppen drivrutin som hänger med.

Tipset med Xorg.conf var bra, det vet jag men hade inte tänkt på. :)

När skall IDG börja med OpenID?

Flera skärmar

2012-06-05 14:05

Jag kör flera skärmar. Är dock redan tvingad att köra Windows pga att program som inte finns till Linux.
Windows 7 fungerar bättre än Ubuntu när det gäller Desktop, just pga såna här saker. Man undrar hur fan dom lyckats att fortfarande inte lyckats fixa till såna här enkla saker som användare behöver ha utan krångel.

Däremot rockar fortfarande Debian överlägset som server.. antar att Ubuntu server är på liknande nivå. Säkerheten, smidigheten och
stabiliteten med Debian som server är överlägsen (har kört Debian sedan 1996).

Brouter

Flera skärmar

2012-06-05 14:12

Vissa saker är bäst på Linux, IMHO.
Att man kan ställa in att man kan flytta fönster genom att klicka och dra varsomhelst när man håller in en viss knapp, t.ex.
Att Windows ibland krånglar med fokus när man öppnar ett nytt program, ibland behåller det gamla fokus medan det nya hamnar överst - då måste jag klicka i det nya och sedan växla tillbaka, inget annat fungerar.

Natanael L

Flera skärmar

2012-06-07 07:52

Det kan också göra mig vansinnig i Windows, när man måste klicka i fönstret för att få fokus, även om man klickat upp programmet innan. För mig är det självklart att om man växlar till ett program så skall fokus hamna där direkt, men nej, om jag växlar till ett explorer-fönster så måste jag klicka i det för att kunna scrolla....?????

oddity

Flera skärmar

2012-06-05 15:05

Mja, jag vet inte det - jag är designer och mina huvudverktyg är Adobes programsvit. Dock tyckte jag det var onödigt att köra Windows, när 90% av det jag vill göra kan göras i Linux. En virituell maskin med Adobe löser resten - plus det är jäkligt mycket snabbare att starta upp den virituella från standby, än att ha det native.

The Sweede

Flera skärmar

2012-06-05 14:07

Så är det lite med min N9 också, vissa gester fastnar. Blir en del förvirring ibland när man byter pryl och det inte fungerar, sen kommer jag på att det bara är N9:an som fungerar så. Men det brukar bara ta 2 sek att inse det, men störigt är det ändå (dvs. störigt att inte allt fungerar som N9, IMHO).

Natanael L

buggar

2012-06-05 13:31

finns några buggar jag retar mig på

Mellin

buggar

2012-06-05 20:14

Ja... fortsätt, du har inte avslutat din mening än, eller var bara ditt inlägg menat att tala om för oss att du retar dig på några buggar ;)

grolim

buggar

2012-06-06 12:05

inne i utseende bakgrundsbilder "bildmapp" så ska man kunna lägga till egna bilder när man stänger utseende så raderas listan

i rhythmbox så är titeln till låten som spelas för stor så att den inte får plats i den raden

ytterligare drivrutiner fungerar inte utan ger ett felmeddelande fast drivrutinerna har installerats

ljudet hackar när man ställer in volum på musiken

Mellin

buggar

2012-06-06 16:00

"inne i utseende bakgrundsbilder "bildmapp" så ska man kunna lägga till egna bilder när man stänger utseende så raderas listan"
Vad jag kan förstå så tittar systemet i /home/användaren/Bilder- mappen och finns bilden där kommer den med i listan.

"i rhythmbox så är titeln till låten som spelas för stor så att den inte får plats i den raden"
Rhythmbox har släppt en uppdatering i dagarna, kolla in här http://www.webupd8.org/2012/06/rhythmbox-297-released-with-improved.html -Kanske hjälper det dig

"ytterligare drivrutiner fungerar inte utan ger ett felmeddelande fast drivrutinerna har installerats"
Har du felsökt mha felmeddelandet? Kanske ska du buggrapportera... Det kan också vara som så att du gjorde en uppgradering från 11.10 och jag vet att det då kan spöka rejält, pröva i så fall med en reninstallation av 12.04 om det är möjligt.

"ljudet hackar när man ställer in volum på musiken"
Det kan vara ett problem med Pulseaudio, kolla detta med att temporärt stänga av Pulseaudio så här:

In /etc/pulse/client.conf, you can uncomment the line autospawn=yes and replace the yes with a "no". Of course this should be possible to set this in .pulse directory in your home directory.

A cleaner way to do this would be to create a client.conf in your .pulse dir in ~ and put the line "autospawn=no" in it. It would be good to turn back on autospawn after you have done what you need to do.

grolim

buggar

2012-06-05 21:34

Rapportera dem på launchpad. :P

MaTachi

buggar

2012-06-05 22:16

kräver registrering och jag är inte intresserad av något nytt konto

Mellin

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-06-06 00:45


buggar

2012-06-06 09:45

tönt!

Mellin

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-05 13:34

Techworld, glömde ni inte alternativet "Jag kör redan Ubuntu 12.04"?

Någon

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-05 14:11

Eller jag kör inte ubuntu.

noo-mam(rättat)

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-05 20:30

Jag kör Gentoo.
Jag byter aldrig bort Mageia
När barnen växt upp byter de till Fedora
Slackware FTW
Ubuntu är skit. Linux Mint är fint

Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-05 22:17

gentoo är vad trollen använder på 4chan

Mellin

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-05 23:15

Poesi Anakin! ;)

Magnus, chefredaktör TechWorld

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-06 00:04

Haha!
Gentoo är fint men en första install på 24 timmar i kompilering är inte alltid lockande(men jävligt intressant).
Ubuntu är långt från skit, bräcker fedora långa vägar imo.

Jag har bytt nick

"Jag kör redan Ubuntu 12.04"

2012-06-06 23:57

Ubuntu 12.04 är väldigt fint, riktigt vackert! Fantastiskt att man kan få ett så fint OS helt gratis. Perfekt till en äldre dator för att få en mycket billig och bra dator.

Meniac

Gnome classic

2012-06-05 13:57

Personligen föredrar jag Gnome classic framför unity. Men stödet i Ubuntu kunde gärna vara bättre.

Finns det några andra distar vars program/bibliotek är binärt kompatibla med Ubuntu 12.04 och har bättre stöd för Gnome classic?

M M

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-06-05 19:13


12.04

2012-06-05 13:57

Körde ett tag Alpha 2an för o sen dundra in Win7, men nu är det endast 12.04 på laptopne.
Kanonrelease

friTTe81

Hyper-V

2012-06-05 14:16

Ubuntu Server 12.04 innehåller även fullvärdigt stöd för Hyper-V, fungerar riktigt smutt må jag säga!

MaditioN

Hyper-V

2012-06-06 00:06

+1
Servern känns riktigt fin.

Jag har bytt nick

Små tuvor

2012-06-05 14:24

Jag tycker det är väldigt olyckligt och opedagogiskt att de gömmer minimera-maximera-stäng-knapparna när man maximerar ett fönster.

Dessutom stör det mig att det inte finns någon inställning för att alltid öppna fönster i maximerat läge.

Dessa brister gör systemet onödigt svårt för nykomlingar.

henriko

Små tuvor

2012-06-05 14:51

Kan hålla med dig, men har också för mig att alla mina program startades i maximerat läge (innan jag valde att stänga ner i "återställ nedåt"- läget första gången). I övrigt tror jag också att det är en möjlighet till att välja detta om man lägger in Ubuntu Tweak i systemet, är dock inte säker då jag inte har Tweak installerat just nu.

grolim

Små tuvor

2012-06-06 12:25

Program startas inte alltid i maximerat tillstånd, de startas i det tillstånd de var i när du senast stängde programmet.

Uridium

Små tuvor

2012-06-06 15:41

Jo, det var väl så jag menade med fast med krångligare uttryck ;)

grolim

12.04 nog moget 2013...

2012-06-05 18:14

"Testa gärna men vänta hellre tills nästa punktversion dyker upp innan du rullar ut Ubuntu 12.04 i större skala."

Eller som Google, de väntar till 2013 innan de byter 10.04LTS till 12.04LTS, dvs näst, nästa punktversion.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.448923/sa-far-google-ubuntu-att-snurra-pa-tiotusentals-maskiner

lessonae

12.04 nog moget 2013...

2012-06-05 21:10

Helt rätt strategi.
Så hade jag också tänkt göra.
Finns ingen anledning att ha bråttom (om det inte handlar om nåt kritiskt program som inte går att uppdatera).

snakeplissken

12.04 nog moget 2013...

2012-06-06 00:09

Är en säker strategi men förra lts:en är rätt jäkla utdaterad nu och det kan finnas behov att uppdatera i förtid därför imo.
Förutsatt att applikationerna behöver fräschare mjukvara.

Jag har bytt nick

12.04 nog moget 2013...

2012-06-07 17:42

Driftar man 10000-tals maskiner, så har man nog resurser att uppdatera de program som man behöver. ;)

Men om man en mer modest park av maskiner, så är det nog så att man ska planera och genomföra övergången snabbare.

När skall IDG börja med OpenID?

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 18:15

när Linux Mint verkar ha tagit över ledartröjan.
Dom flesta vill ha vanliga menyer. Det kan ingen HUD ändra på. Möjligen komplettera men inte ersätta.

Kör 10.04 så länge det går. Det är det bästa hittills från Canonical.

12.04 funkar nog om man tweakar till systemet:
1. Ta bort den fula totempålen till vänster.
2. Lägg till Avant Window Navigator istället.
2. Lägg till vanliga menyer via plugin eller addon i Avant Window Navigator.
3. Stäng av globala menyer.

Plus lite annat...

snakeplissken

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 19:42

Har dom inte blandat ihop HUD med DASH i artikeln. HUD är väl ändå när man trycker <alt> och kan söka i menyerna.

Blir själv mer och mer vän med Unity, och HUD är ju faktiskt riktigt grym när man vant sig.

Mitt enda problem är den lilla fördröjning jag har innan DASH visas efter jag tryckt på <super>. Jag har en 4 år gammal laptop (tycker att det borde gå snabbt).

bomberochgranater

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 20:09

Jo så är det, de har blandat ihop dash och hud i artikeln. Dash nås med super- tangenten och hud med alt- tangenten och ger inte samma resultat.

grolim

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 20:32

Kör 12.04 i VirtualBox och det går inte snabbt där heller trots ny hårdvara.
Funkar dessutom bara i 2D-versionen.

Alt visar HUD och Windows-tangenten öppnar Dash.
Det är helt klart inte samma sak.

Om det sedan är bra kan man ha olika åsikter om.
Workspace-switchern är ju råkass bara den.
Först öppna den och sedan välja arbetsyta.
Två steg när det tidigare bara var ett...

Borde det inte bli färre knapptryckningar istället för fler?

snakeplissken

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 20:42

Jag brukar använda CTRL+ALT+PILTANGENT för att byta workspace.

Krävs dock att man gör detta två gånger om man tex vill gå från vänster-övre till höger-nedre :-)

Tycker det är smidigt att man kan få fram alla "Keyboard shortcuts" om man håller ner super.

bomberochgranater

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-06 16:23

Man kan justera layouten på workspace till att lägga alla skrivbord på en rad, likt hur Apple valt i Mac OS X. För att göra så behöver du verktyget "Inställningshanteraren till Copmiz".

Installera inställningshanteraren till Compiz (om du inte redan gjort det)
"sudo apt-get install compiz compizconfig-settings-manager compiz-plugins-extra"

Starta ccsm
"sudo ccsm"

och välj sedan "knappen" Allmänna alternativ, och klicka där på tab- fliken Desktop Size.. Justera efter eget önskemål.

OBS. Var extremt försiktig med alla andra möjligheter detta verktyg ger dig, det är jäkligt lätt att göra Unity obrukbart här i.

grolim

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 20:06

Tror du blandar samman sökträffar på en website (distrowatch) med faktisk användning av en distribution.

Linux är bra, gillar man inte hur distributören paketerar kan man alltid efterjustera som det behagar ;)

grolim

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-05 21:36

Att Linux Mint skulle tagit över är nog inte mycket mer än en väldigt stor myt.

MaTachi

Märkligt vilken hyllningskör...

2012-06-06 23:51

På vilket sätt har Mint tagit över ledartröjan?

Önsketänkande, okunnighet eller bara oärligt?

Meniac

Mja

2012-06-05 18:38

Nya Ubuntu är nog bra. Själv kör jag vidare med Mageia som känns mer som en riktig distribution.

plock

Mja

2012-06-05 20:35

Mageia2 är helt suverän med KDE
Har aldrig någonsin kört användarvänligare och mognare distro.
Inte en kink någonstans förutom att jag lyckades sumpa lösenordet till KDE wallet genom någon felstavning eller om jag kommer ihåg fel. :-)
Och säkert är det. Har inte lyckats hacka till det på en hel vecka.

Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Föredrar Mint

2012-06-05 20:48

Det blir Linux Mint 13 eller Kubuntu 12.04 för min del. Har provat flera gånger, men kommer inte överens med Unity. Ubuntu 10.04 var en riktig fullträff och det kommer att bli svårt att ersätta den.

Snooky

systemkraven

2012-06-06 10:07

Tycker inte riktigt om systemkraven som artikeln redovisar, där 1 GB RAM kan vara lite mycket. En av fördelarna med Ubuntu har varit att Ubuntu fungerat bra även på gamla datorer. Xubuntu finns dock, så jag får hoppas på den versionen.

Har inte provat Ubuntu 12.04 , men en koll på Ubuntus site ger att det verkar gå lätt att vänja sig vid gränssnittet. Ubuntu 10.04 tycker jag om!

duvetorp

systemkraven

2012-06-06 12:12

Enklaste sättet att redan ut kravet för just ditt sätt att använda dator är att titta på "Committed_AS" fältet under (den dynamiskt genererade) filen "/proc/meminfo".

Committed_AS säger hur mycket RAM som behövs för att med 99.99% säkerhet garantera att ditt användarmönster fram till nu aldrig ska resultera i ett "out-of-memory" fel. Tittar jag på denna maskin som kör 64-bitars version av Ubuntu 12.04 så är detta värde ~256MB med ett system jag just startade upp och just nu kör Firefox med 4 tabbar.

Att ha mer RAM är däremot inte alls meningslöst då mer RAM gör ger möjlighet till att cache:a saker. Använt RAM är just nu 1.5GB, men endast 195MB av dessa används för tillfället av applikationer.

Så med 1GB RAM kan systemet hantera betydligt mycket mer avancerade saker än surf, e-mail, musik etc som kanske de flesta datorer används till idag.

Uridium

systemkraven

2012-06-06 18:06

Det brukar finnas en övre gräns för hur mycket RAM ett moderkort klarar. Mycket RAM brukar vara viktigare än en snabb processor. Den gamla maskin jag oftast använder är tio år (även den nyaste av mina burkar är gammal numera), och används därför att den är ganska tystlåten. Dess moderkort har en övre gräns på 1 GB RAM, men jag har någon ännu äldre maskin med lägre gräns för RAM. Den jag använder mest har både Ubuntu 10.04 och Windows xp (pga ett specialprogram), och den fungerar mycket snabbare på Ubuntu 10.04 än på Windows XP.

duvetorp

Ingen bugg

2012-06-06 12:19

"...en menylist som inte alltid dyker upp när man för ut muspekaren i skärmens vänsterkant skvallrar dock om att utvecklarna behöver ytterligare tid på sig innan Ubuntu 12.04 kan klassas som klart."

Är rätt säker på att detta är helt by design och fixar ett klagomål som jag och många andra haft på tidigare versioner av Unity. Menylisten trillade tidigare fram bara muspekare nådde vänster skärmkant och det var väldigt irriterande. Det är nu en tröghet i denna operation, man måste köra muspekare "förbi" kanten ett par pixels innan listen faktiskt visas.

Om det fungerar som det ska så händer detta:
* om muspekaren bara touchar vänsterkanten så kommer man för en kort stund se den "drop-shadow" sin ligger i kanten på menyn utefter kanten. Men menyn kommer inte fram
* kör man då bra lite till åt vänster så kommer menyn fram

alt. så trycker man på "super" så kommer menyn fram på en gång.

Uridium

Comments powered by Disqus

Mer läsning från TechWorld

- TechWorld:

Testduell: Ubuntu 13.10 mot Linux Mint 16


- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden


- TechWorld:

Sakernas internet - en avvägd risk


- TechWorld:

"Alla måste kunna
hyra den svarta fibern"

Redaktionen rekommenderar

- TechWorld:

Nu går XP i graven

Används Windows XP fortfarande på din arbetsplats?

- TechWorld:

Har du rätt
kompetens?


- TechWorld:

Sakernas internet - kaos eller nya möjligheter för it-avdelningen?


- TechWorld:

Radioskolan del 3: Framtiden kräver vidunderlig wi-fi


- TechWorld:

Så tror it-experterna om 2014


- TechWorld:

Här är it-avdelningens största misstag


Gratis nyhetsbrev - Få TechWorlds nyheter i din epost varje vecka.

Opinion

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Mindre budget, mer lagring
Säker API-strategi
Software-as-a-Boss
Backup på en kvart

Öppen källkod techworld.se/oppenkallkod

- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL


- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden


- TechWorld:

Testduell: Ubuntu 13.10 mot Linux Mint 16


sociala medier

TECHWORLD PÅ FACEBOOK
OCH PÅ TWITTER

Säkerhet techworld.se/sakerhet

- TechWorld:

Zeus slår hårdare och gömmer sig bättre


- TechWorld:

Så gör du OS X säkrare


- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden


Utvalda jobb

Utvalda företag

  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare

Missa inte våra andra fokusområden

Windows
Lagring
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: