Artikelkommentarer
Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.
OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.
IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.
Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.
Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.
Mer läsning från TechWorld
Redaktionen rekommenderar
Opinion
Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers
sociala medier
Missa inte våra andra fokusområden

Hur tänkte man nu
2012-05-28 11:56
Olof
Hur tänkte man nu
2012-05-28 14:33
Nils H
Hur tänkte man nu
2012-05-28 19:48
Så när kineserna själva sedan använder kretsarna, så kan amerikanarna ta sig in i deras system.
När det nu kom fram, så skall man ju inte räkna med att militären erkänner detta.
Undra om det finns någon spionbok som har det som tema? :)
När skall IDG börja med OpenID?
Huawei
2012-05-28 12:32
Neptune
Huawei
2012-05-28 12:38
"The federal government has banned Chinese technology giant Huawei from participating in multibillion- dollar tenders to supply equipment to the national broadband network because of concerns over cyber attacks originating in China."
http://afr.com/p/technology/china_huawei_banned_from_nbn_9U9zi1oc3FXBF3BZdRD9mJ#
Mellin
Huawei
2012-05-28 12:44
Neptune
Huawei
2012-05-28 12:41
GeorGess
Huawei
2012-05-28 16:26
Det skulle vara intressant med en djupare fysisk analys av kretsarna för att se om det är en bakdörr som del av en design eller en bakdörr som är efterdesignad. Det borde ju kunna framgå om bakdörren är dit lagd i efterand.
Neptune
Huawei
2012-05-28 17:11
Natanael L
Huawei
2012-05-28 17:38
Sedan kan man ju luta sig tillbaka och se vem som skyndar långsamast med att byta ut sin utrustning. Om USA eller Kina lite halvtaskigt tar det på allvar för "sakens skull" så vet man ju vem syndaren är. :)
Neptune
Huawei
2012-05-28 19:55
Fast, det kan även beror på hur man formulerar sig när man tillkännager det.
Eller så misstänker man att så gör de själva, så de vet vad de andra är kapabla att göra. Som du ju föreslår som en förklaring. :)
När skall IDG börja med OpenID?
hemlig
2012-05-28 12:35
Mellin
Chips
2012-05-28 12:51
Daniel123
Jojo
2012-05-28 13:26
Hoppas att man tjänade flera kronor på det för det lär kosta miljoner att rätta till det nu. Grattis till kortsiktigheten igen.
Spyfrog
Jojo
2012-05-28 19:58
När skall IDG börja med OpenID?
2 artiklar som pekar ut kina
2012-05-28 21:44
Stoffelito
Chips
2012-05-28 23:54
Mellin
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-30 12:00
Det handlar inte om någon teknik som kineser smugit in i chipet. Tillverkaren, Microsemi, har själv lagt in "bakdörren". Den fyller en medvetet designad funktion. Det finns ingen konspiration här, eller någon kinesisk spionkupp.
Det som *möjligen* finns (men Microsemi har inte gett sin version ännu) är en vilseledande marknadsföring - *möjligen* har Microsemi inte varit tydlig med att bakdörren finns där.
IDG gör en IT-nyhet med en SVT-notis som bas!
http://svt.se/nyheter/varlden/hemlig-bakdorr-i-militara-processorchip
Den SVT-notisen tycks i sin tur bygga på att reportern surfat runt lite grand på Internet och sugit i sig den dåliga rapportering som finns redan där kring nyheten.
Mitt tips är att avvakta tills Microsemi, tillverkaren av chipet ifråga, uttalar sig. Jag tror att det kommer att räta ut en del frågetecken.
Jan Tångring, etn.se
gnirre
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 11:43
whocares
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 11:55
Det står i forskarnas rapport:
http://www.cl.cam.ac.uk/~sps32/Silicon_scan_draft.pdf
"this particular backdoor is not a result of any mistake or an innocent bug, but is instead a deliberately inserted and well thought-through backdoor that is crafted into, and part of, the PA3 security system."
PA3 är kretsen ifråga (ProASIC3).
Jan Tångring, reporter på Elektroniktidningen
gnirre
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 13:08
Ditt citat och sista stycket i avsnitt 5 säger ungefär samma sak. Men det står bara att bakdörren är insatt avsiktligen. Det framgår inte vem det var som satte dit den! Det kan ha varit Microsemi, Kina, amerikanska militären eller någon annan på vägen från design till chipp.
Och egentligen så spelar det ingen roll vem det var som satte dit bakdörren. Konsekvensen blir detsamma - säkerheten har äventyrats. Den som har tillgång till nyckeln som låser upp de nyligen upptäckta funktionerna kan kringgå all säkerhet på chippet och äventyra hela systemet som det är en del av.
whocares
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 18:21
Det finns dessutom noll (0) källor till påståendet att Kina skulle lagt in bakdörren. Det kanske är sant - vad vet vi. Men det finns ingen källa till påståendet. Forskarna är exempelvis inte källa till påståendet. Det är såvitt jag vet bara ett missförstånd eller en lögn som fått spridning.
I övrigt håller jag med om vad du säger. Forskarna har upptäckt ett gapande säkerhetshål och som de säger är det bara en tidsfråga innan någon utnyttjar det.
Vill man vara elak kan man säga att kineserna inte har något behov av att lägga in bakdörrar i andras chip - dem bjuder tillverkarna snällt på själva. :-)
Jag avvaktar svar både från forskarna och Microsemi, om jag tillåts slå ett slag för min egen tidning.
- Jan Tångring, etn.se
jantangring
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 20:39
Han tror Microsemi stoppade in bakdörren för att kunna ge support som superuser om exempelvis en kund glömde sin nyckel: "We believe Actel put it there because it would allow them access into any device should such a situation arise."
Microsemi har köpt Actel, det är därför de skriver "Actel" ovan. Att säga att "Microsemi Proasic" känns konstigt i munnen, på samma sätt som "Oracle Java".
Jag fick fler kul svar. Jag skriver mer på etn.se i morgon,
Jan Tångring, Elektroniktidningen
gnirre
Ta allt detta med en fet nypa salt
2012-05-31 20:52
Anledninden till varför jag antar att det inte var Microsemi som lade dit luckan beror på att forskarna fick bidrag för att utföra forskningen. Nu vet jag inte om det står ngt om vem som sponsorn var i rapporten, men DARPA gick ut med en liknande sponsring för inte så länge sedan. Militären verkar vara en storkund av processorn så det ligger inte i Microsemis intresse att lägga dit en bakdörr utan att militären vet om det. Och om militären vet om det varför sponsra forskning på området?
Sen håller jag med dig om att de inte pekar på kina, men konsekvenserna som de målar upp är sådana som någon icke-amerikansk makt skulle vinna på.
Det där med att bakdörren är en del av hela säkerhetsarkitekturen reagerade jag också på men det kan lika väl tolkas som en beräftelse på den avancerade metodiken som användes för att få dit den.
Nåväl, som du sa, vi får väl vänta o se o hoppas att vi får svar på frågorna lite längre fram.
whocares