Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Virus ökar kraftigt på alla plattformar

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 13:18

Kommersiellt inlåsta!

Windows: första kvartalet 2012 nådde virus för pc-datorer sin högsta nivå på fyra år!

Därefter alla andra inlåsta plattformar, men dessa kan vara värre än PC'n för virusen kan man inte ta bort!

Vi kan ALLA tacka Microsoft och Apple för dagens situation samt företagens vägran att set till att skapa öppna plattformar för att ens göra det möjligt att skapa och använda säkrare lösnignar än de kommersiella.

En kommersiell lösning vill få betalt i alla lägen, en öppen lösning arbetas det gemensamt för att ALLA ska få ta del av varandras lösningar,

ottan

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 14:31

Android är med i artikeln. Det är rätt öppenkällkod, om jag inte missminner mig.

hans.pedersen

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 14:41

Android är väl inte speciellt öppet, men Linux har sin beskärda del av virus och malware sedan länge...

tva

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 14:44

Svaret är tyvärr NEJ!

Android är INTE en öppenkällkodsprodukt!

För att vara en öppenkällkodsprodukt måste du kunna:
1) hämta all källkod för hela mobilen
2) sätta upp hela din utvecklingsmiljö
3) Kompilera om all källkod
4) Kunna installera resultatet till mobile
5) kunna köra resultatet på mobilen
6) Kunna rapportera eventuellt lämna in källkods rättningar som vemsomhelst kan hämnta och använda.

Ännu är inte Androidkärnan integrerad till Linux mainstream kärna.

Därför kan man inte säga att Android är en öppenkällkodsprodukt då merparten saknas än.

ottan

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 15:36

Du har fel.

Det finns applikationer på Google Play som inte är öppna, helt riktigt. Även några applikationer och programbibliotek som Google har är heller inte öppna, ej heller några appar från respektive användare.

Men, de är ju utökningar av Android-plattformen. Utökningar behöver inte vara fria/öppna för att plattformen skall vara fri/öppen. Ta bort de ofria programmen och det plattformen är fortfarande fri/öppen.

Alla förändringar som finns behöver ej heller skickas "upstream", speciellt om "upstream" inte vill ta in dem. Som det är fallet med Android och Linux. Tilläggen till Linux-kärnan är fortfarande fria, vilket gör att systemet är fritt.

Så, vad är det som saknas för att du skall säga att Android inte är fritt och öppet?

När skall IDG börja med OpenID?

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-30 16:07

Jag påstod att Android som plattform INTE är öppen!

Vad är det du försöker säga?

Allt som inte har öppen källkod är inlåst kod.

Man kan fortfarande ha rätt till att köpa tjänster, såsom telefonsamtal, sms, datatrafik, eller i detta fall film & musik. Även under ett öppenkällkods system får man ta betalt för sina tjänster och arbeten. Är systemet säkert, så gynnas alla parter.

De som missgynnas är alla cyberbrottslingar för de kan då inte lika lätt missbruka system utan att hålen blir täppta ganska så snabbt efteråt.

Tänk fortfarande på att Android inte är eller har varit en öppenkällkods produkt! Den drivs inte i denna anda utan styrts helt och hållet av tillverkarna ihop med Google.

ottan

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-05-31 15:22

Jag påstår att du har fel.

Om du vill diskutera Android, så gör det. Android är ett system av OS och programbibliotek. Att vissa produkter som kör i detta system gör inte Android till att sluta vara öppet.

För is skulle Linux vara stängt, eftersom det är en del av Android, om man fortsätter din argumentation.

Att system är säkra och så buggfri som de kan tänkas bli, beror inte enbart på utvecklingsmodellen. Det är en annan egenskap som ofta, men inte alltid, bland annat leder till högre säkerhet och bättre kod.

Vad är det som gör att Android inte är öppen? Det är många produkter som helt och hållet styrs av tillvekarna. Som OpenOffice av Sun och MySQL av Sun och tidigare MySQL AB (eller vad de hette), etc etc. Program som är grundpelare i många Linux-distributioner. Gör det att Linux inte blir öppet? Gör det att OpenOffice inte var öppet under Sun:s ledning?

Så svara bara på frågan nu. Vad är det som gör att Android inte är öppen?

När skall IDG börja med OpenID?

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-06-02 14:32

Läs på om villkoren för GPLv3!

Får du inte tag i all källkod då är systemet inlåst!

DU ska ha rätt att kompilera din kod och få exakt samma binär som levereras av tillverkaren, annars är systemet inlåst!

Du har väl ingen glädje av din kod om det saknas vissa bitar av källkoden... som gör att din kompilerade variant av koden inte går att köra på din mobil?

För detta är det primära i Öppen Källkod, möjligheten att göra förändringar och testa dessa och då i hela koden alltifrån linux kärnan, drivrutiner till alla applikationer.

Det som styr att Android är inte öppen beror mycket på tillverkaren. De bestämmer hur du ska kunna använda din produkt, så länge du inte har dina valmöjligheter så är produkten inlåst och inget annat!

Att LibreOffice skapades beror på de förändringar som efter Oracles köp av Sun som också inkluderade OpenOffice, att Oracle därefter lämnade OpenOffice till Apache är deras anledning att inget merarbete har lagds ned sedan 3.4 medan versionen på LibreOffice numera är 3.5.4.

http://www.openoffice.org/download/ förnärvarande 3.4.0

http://www.libreoffice.org/download/ förnärvarande 3.5.4

OpenOffice bör undvikas då utvecklingen har i stortsätt upphört ...

Det som styr om koden är öppen eller stängd är om du kan kompilera och köra din kod på en valfri plattform. OM du inte kan köra all kod då är plattformen stängd som idag styrs av tillverkarna.

ottan

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-06-05 11:36

"Läs på om villkoren för GPLv3!"

Jo, jag kan GPL-licenserna. Men var är relevansen? Program kan vara öppna utan att uppfylla GPL-kraven.

Jag kan köra flash i Ubuntu eller Debian. Jag kan inte få tag på källkoden från Adobe, men det gör inte Ubuntu eller Debian till inlåsta.

Jag har glädje av koden, för jag kan skapa och ta bort funktionalitet. Jag kan fixa buggar. Men det betyder inte att alla program som finns till systemet måste vara öppna.

Jag kan, om jag vill, ladda ned källkoden och kompilera upp en egen version av Android. Om en tillverkare låser bios:et så att jag inte kan ladda en egen version av Android, så är det tillverkarens fel, inte Googles eller Android. Exempelvis Sony (SE och S) har numera alla moderna Androider öppna för att installera egna versioner av Android.

Källkoden till Android är tillgänglig. Inte till alla program, men det är det inte till alla program som jag kan köra i Debian/Linux heller.

Slutligen, ja. Du kan ta Android-källkoden och installera den på olika Android-maskiner. Du kan tom köra på olika CPU:er, som x86.
Så är Android stängd pga några program som man kan köra i Android, så är Debian/Linux även stängd.

När skall IDG börja med OpenID?

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-06-05 13:56

OM ett system är öppet, dvs du ska kunna återskapa dina binärer ifrån källkod, kan du inte detta är produkten ifråga inlåst och din "källkod" istortsätt värdelös liksom din inlåsta produkt.

Man undviker Adobe Flashplayer då man inte vill steka ägg hela dagarna, det finns effektivare sätt att visa filmer...

Bara för att du kan få brottstycken av källkoden ger detta ingen användningsområden OM du inte också har en plattform att köra den på.

Om du inte förstår skillnaden är det bara sorgligt...

Dessutom måste du ha tillgång till just den variant som din Android mobil använder och just möjligheten att rätta buggar, förbättra mjukvaran annars är det bara runda arkivet för mobilen...

Tänk på så fort du får in virus så...

Du måste välja en Android för just dina behov, vill du ha en inlåst skit välj detta vill du ha en för andra syften välj då detta. Väljer du en inlåst så stödjrr du också inlåsningnen som en affärside... och då kommer framtiden också förbli inlåst.

ottan

Alla plattformar har sina gemensamma svagheter!

2012-06-05 16:15

Du kan avinstallera googles egna utökningar, som kartan och butiken och fortfarande ha Android.

Du har då ett system som är fullt fungerande och inte värdelöst.

Även om DU undviker att installera flash, så finns det Linux-distributioner som har med Flash från början. Samt att du kan lägga till Flash och binära drivrutiner för accelererad grafik till Debian/Linux. Du kan INTE kompilera om dessa, eftersom inte källkoden inte är med. Om man använder Flash till att steka ägg eller inte är HELT OVIDKOMMANDE för den här frågan. Effektivitet hos program har INGET MED OM MJUKVARAN ÄR ÖPPEN ELLER EJ. Förstått?


SEN KAN DU GÄRNA SVARA PÅ MIN FRÅGA SOM JAG STÄLT MÅNGA GÅNGER (ursäkta till er andra att jag måste skrika).
Är Debian/Linux stängt för att man kan ha icke-fri programvara körande på mitt system?

För samma sak gäller ju Android.


Virus och runda arkivet är HELT OVIDKOMMANDE för diskussionen om Android är öppet eller ej. HÅLL DIG TILL FRÅGAN.

"Du måste välja..."
bla, bla, bla, bla...
Håll dig till frågan, besvara gärna klart och koncist min fråga ovan innan du sväller ut utanför ämnet. Tack.

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-30 13:36

Kan man hitta oberoende rapporter som säger samma sak? Och då menar jag smittor per 1000 enheter. inte att det ökar bara för att det finns fler enheter att smitta...

Daniel123

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-30 14:20

Hur passar foliehatten?

diiz

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-30 15:39

Vadå foliehatt?
Varför detta oprovocerade påhopp?

Det är ett helt relevant mättal, bland många andra, oavsett vilka plattformer det gäller. Så att fråga efter detta behöver inte alls bero på någon konspiratorisk läggning.

Angående foliehattens passform, är det din som du försöker låna ut? ;-)

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-30 16:07

För att killen inte har en aning om vad han pratar om, om han tror att McAfee sitter och hittar på allt detta...

Angående foliehattens passform, är det din som du försöker låna ut? ;-)

diiz

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-31 15:12

Nu får du ge dig.
Slå upp i Wikipedia om Halmgubbe, och hur denna retoriska form, dvs argumentationsteknik, är i bästa fall felaktig och annars rent oärlig.

VAR skriver han något om McAfee sitter och hittar på allt detta? Jag har bläddrat genom alla kommentarerna till denna artikel, och inte hittat något underlag för ditt påståenden.

Och om det nu så vore, så är det bara nyttigt med lite kritiskt tänkande och att titta på underliggande data. Något som du kanske skulle ägna dig åt.

Eftersom du tillverkar halmgubbar, så är det ju uppenbart du som sitter med hatten (eller svarte petter).

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-31 15:16

Eftersom han vill ha oberoende rapporter så är det uppenbart att han inte litar på McAfee och tror då att de hittar på.

diiz

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-31 15:30

Nej, det är uppenbart att han vill själv kunna lläsa och verifiera att det är en bra bedömning och att de inte har missat något.

Det är bara sunt att vilja kolla fakta själv, och vi skall vara tacksamma att några vill göra jobbet som vi alla egentligen skall göra.

Att motsätta sig detta är ju snarare att man har något att dölja. Så, har du det?

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-05-31 16:46

Alltså litar han inte på McAfee och tror de hittar på.

Nej, det är inte att dölja...

diiz

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-31 17:04


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-31 17:38


SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-01 18:26

Nej, han skriver inte att han inte litar på McAfee. Du bara hittar på vad som passar dig, vilket är typiskt Halmgubbeargumentation.

Så du har inte något att dölja? Men du vill ju inte att vi skall titta på bakgrundsdatat till McAfees uttalande? Varför det?

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-03 21:53

Ok, så han litar på McAfee?
Varför vill han då ha någon annans syn på saken?

På tal om halmgubbar, "Men du vill ju inte att vi skall titta på bakgrundsdatat till McAfees uttalande?"

När sa jag det?

diiz

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-05 11:54

"Ok, så han litar på McAfee?
Varför vill han då ha någon annans syn på saken?"

Han vill verifiera underlaget. Det innebär inte att han hyser någon speciell misstro eller hat till vad McAfee skriver och påstår. Vilket är helt ok och något som du borde göra emellanåt.

Du har inte skrivit det, men du protesterar när han ville ha reda på mer information och anklagar honom för att vara paranoid när det gäller McAfee. Du skriver att man skall tro på dem, för de ljuger ju inte. Det var därför jag frågade om det. Notera frågetecknet!

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-05 14:30

Varför vill man verifiera saker man litar på?

När skrev jag paranoid?
Du får sluta bygga halmgubbar

diiz

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-05 16:07

>> Kan man hitta oberoende rapporter som säger
>> samma sak? Och då menar jag smittor per 1000
>> enheter. inte att det ökar bara för att det
>> finns fler enheter att smitta...
>> Daniel123"
>Hur passar foliehatten?
>diiz

Wikipedia: foliehatt
Foliehatten har kommit att bli en symbol, särskilt i bloggosfären, för pseudovetenskap och konspirationsteorier.
En foliehatt kan även vara en pejorativ benämning på en person som anammar, sprider och tror på diverse konspirationsteorier. Obefintlig eller bristande källkritik är utmärkande drag.

> När skrev jag paranoid?

Du, när du anklagade honom att bära en foliehatt. Dvs du anklagar honom för att vara konspiratorisk, samt bristande(!) i källkritik.
När det uppenbart är du som inte gillade att han frågar efter källan!

Så, ja, du är som vanligt ute och cyklar när du anklagar ANDRA för att bära foliehatt.

> Varför vill man verifiera saker man litar på?

Därför att man vill själv kontrollera källan, för att man kan läras sig mer om ämnet. Det finns flera anledningar till att kolla källan, utan att misstro den som använder sig av den.

Du får läsa på om halmgubbar, för nu orkar jag inte korrigera dina missförstånd längre.

När skall IDG börja med OpenID?

SJälvklart säger väl McAfee detta

2012-06-05 18:56

"När det uppenbart är du som inte gillade att han frågar efter källan! "

Inte gillade?
Nu hittar du på igen.
Jag bara undrade varför...

"Därför att man vill själv kontrollera källan, för att man kan läras sig mer om ämnet."

Kolla källan?
I detta fallet är ju McAfee källan. Eller du vill att de ska ge dig tillgång till deras honeypots så du kan se den skadliga koden själv?
Är du intresserad själv så kan du ju sätta upp en egen honeypot och se hur det ser ut...

Du får läsa på om malwarevärlden, för nu orkar jag inte korrigera dina missförstånd längre.

diiz

Vem säger det?

2012-05-30 14:00

Vem skapar virus? Virusbolagen själva för att sälja sitt skräp? Näpp, sunt förnuft och inte ett virus här inte.
Inlåsta lösningar? Det är väl hur öppet som helst att skriva virus eller antivirusprogram till valfri plattform? just standardiseringen och möjligheten att skriva program är ju det som öppnar för möjligheterna liksom. typ.

Det är lite som försäkringsbolagen, man MÅSTE kunna stjäla bilar och bryta sig in hos folk - vem skulle annars köpa försäkringar...?

Enda säkra datorn är avstängd och inlåst i kassaskåp.

Vetande

Vem säger det?

2012-05-30 14:22

Vad är ett virusbolag?

"Det är lite som försäkringsbolagen, man MÅSTE kunna stjäla bilar och bryta sig in hos folk - vem skulle annars köpa försäkringar...?"

Du menar alltså att McAfee m.fl. skapar säkerhetshål i t.ex. Windows för att få sälja sina program?

diiz

Virusplattformarnas Kung!

2012-05-30 15:51

Ännu en gång > 2exp5 ggr

OwnerX

Comments powered by Disqus

Mer läsning från TechWorld

- TechWorld:

isp

Internetleverantörer - skärp er!


- TechWorld:

Pia Gruvö

"Att vi övervakas kom
inte som en överraskning"


- TechWorld:

Simian Army

Aporna som härjar bland Netflix big data


- TechWorld:

säkerhetshot

5 saker du inte behöver oroa dig över 2015

Redaktionen rekommenderar

- TechWorld:

Malware

Framtidens malware kan sänka samhället


- TechWorld:

signalspaning

Så signalspanar Sverige


- TechWorld:

stadsnät

Så byggs ett stadsnät för framtiden


- TechWorld:

riktade attacker

Så stoppar du riktade attacker


- TechWorld:

linux desktop

Rätt Linux för skrivbordet


- TechWorld:

serverhall

Sommarstäda serverhallen
- 8 åtgärder för en lugnare höst


Gratis nyhetsbrev - Få TechWorlds nyheter i din epost varje vecka.

Opinion

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Ingen mobil it utan mobilt id
Vilken är din DevOps strategi?
IT-säkerhetstrenderna 2014
Lätt VDI för tunga användare

Öppen källkod techworld.se/oppenkallkod

- TechWorld:

mint och fedora

Linux Mint och Fedora i nya versioner


- TechWorld:

android studio

Premiär för Android Studio


- TechWorld:

coreos rocket

Rocket - ett alternativ till Docker


sociala medier

TECHWORLD PÅ FACEBOOK
OCH PÅ TWITTER

Säkerhet techworld.se/sakerhet

- TechWorld:

zeus trojan

Så fungerar ett malware


- TechWorld:

Malware

Framtidens malware kan sänka samhället


- TechWorld:

säkerhetshot

5 saker du inte behöver oroa dig över 2015


Aktuella jobb

Rekryterar nu

  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare

Missa inte våra andra fokusområden

Windows
Lagring
Server
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: