Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Linux-stickan som fixar Windowsdatorn

hmm

2012-07-16 16:30

Gillar inte riktigt utseendet på USB'orna.
Kör på den här designen istället http://www.youtube.com/watch?v=rI-pct3zy18 (humping dog)

LordSqueak

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 16:44

"Utvecklarna hävdar att Jumpshot utvecklats med kraftigt fokus på användarvänligheten, för att kunna tilltala så många som möjligt. Problemet är kanske att den som inte är värst datorkunnig snart sitter med ett lika infekterat system än en gång."

"Goddag yxskaft" Herr artikelförfattare!

Det är ju den inte så datorkunnige målgruppen USB-stickan är till för, och de får säkert användning för den flera gånger!

Greve von Boegroeff

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 17:18

har windows har aldrig haft virus.

Har inte ens virusprogram.

Scannar en gång var tredje månad kanske gjort så i 11 år aldrig haft virus.

Noobs får virus, noobs klarar inte av linux.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 17:32

Vad har du scannat med var tredje månad under 11 års tid ifall du inte har virusprogram?

Men du har rätt. Behåll Linux n00bfritt!

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 08:07

Han menar antagligen att han använt tjänster på nätet, typ housecall?

Rotten_Apple

Användarna är alltid problemet

2012-07-30 14:05

Tjänster som funnits för 11 år sedan?

Nej, han är bara en okunnig och otroligt naiva datoranvändare med hybris som tror att hans dator är fri från virus och annan programvara som han inte medvetet installerat.

Det enda sättet vore ju att han inte har sin dator ansluten till Internet och inte ansluter media som USB-minne eller CDROM till datorn.

Vilket han troligen inte har gjort, eftersom han postar här.

Det finns ett annat alternativ och det är att han bara trollar efter uppmärksamhet, vilket han ju lyckats med.

I vilket fall är han en sk noob.

När skall IDG börja med OpenID?

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 17:38

Tröttsam attityd!

Du kan ha massor med smarta virus i din dator, som bara väntar på att attackera andra eller lagra känsliga filer eller ddosa någon...

Där sitter du och tror att du inte har virus, för att du inte ser detta på skärmen!
http://3.bp.blogspot.com/_rHAUqz0zn_8/S_y_JunaoGI/AAAAAAAAaoY/12hHcDlufBU/s1600/computer-virus-bugs-clip-art-thumb3167674.jpg

minimini

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 17:45

Tröttsam?
Ja sa precis att jag scannar ibland för att kolla. Jag har aldrig haft virus.

Virusprogram är bara ivägen. Det kan ni noobs hållas med.

lang999

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 17:47


Användarna är alltid problemet

2012-07-16 19:05

Man kan faktiskt redigera inlägg. Och du, putsa upp språket om du vill tas på allvar.

Daniel123

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 19:07


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 20:02


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 20:03


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 20:05


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 11:34

Ju fler ggr någon använder ordet "noob" desto mindre respekt får jag för honom.

MightyMag

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 13:01

"Don't argue with idiots, they just drag you down to their level and beat you with experience".

Det citatet passar ganska bra här :)

ButanSkojarn

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 16:28

man brukar känna andra genom sig själv

lang999

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 16:27


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 16:31

Jag tror att du vill provocera. Se hur många du kan få att irritera sig på ditt barnsliga beteende. Och till det gratulerar jag dig, för du har verkligen fått allas uppmärksamhet.

White Rabbit

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 16:32

Tack, Du ser rakt genom mig ;)

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 19:07

Nej men som vilken annan vanlig människa som helst så borde du ju veta att när man har en diskussion med andra vuxna så har man förlorat diskussionen det ögonblick man har tappat den andres respekt.

Då blir man bara idiotförklarad, vilket du har blivit av mer eller mindre varende en som har skrivit i den här tråden.

MightyMag

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 21:01


Användarna är alltid problemet

2012-07-16 19:09

...Du låter faktiskt som en okunnig nybörjare.

'INGEN' kan säga med säkerhet att dom aldrig haft virus/ malware. Den som påstår nåt annat är antingen lyckligt ovetandes eller tror att 'det drabbar inte mig'...

Det räcker med att du surfar in på på Aftonbladet vid fel tidpunkt & tillfälle så kan du bli smittad. Påstå inget annat, för då visar du bara att du är lika okunnig som du låter.

Men ok, du kanske inte har något internet, och du kanske aldrig kör i någon cd, dvd, usb-sticka... eller aldrig installerar nåt... då kanske man kan tro på ditt påstående.

Tech9

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-16 19:13


Användarna är alltid problemet

2012-07-16 20:07

Jag tycker det verkar som ett rot-virus. Den drabbade behöver inte märka något.

E_Kafeman

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 00:38


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 08:06


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 02:24

Klart du ska få rita.

xoreax

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 07:49

Du måste vara en ny djurart...

Anton

Användarna är alltid problemet

2012-07-18 10:13

Borsett från dina barnsliga invektiv som de flesta slutar med efter lågstadiet så ger inte meningen "Är du avundsjuk för att du är korkad får skit av din boyfriends epost." intrycket av att det sitter någon större begåvning bakom tangentbordet.

Messer 007

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 13:29

Inte för att låta lika dryg som honom nu va men det finns faktiskt folk som kan tillräckligt för att kunna säga att de inte har malware på datorn.

Att få malware för att du surfar in på Aftonbladet vid fel tidpunkt bevisar inget annat än att användaren har använt datorn felaktigt. Inte genom att surfa in på aftonbladet, utan för att användaren i så fall kör webbläsaren som admin osv. Det finns en mängd tekniker för att skydda sig mot sådana saker.

EtherMan

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 20:51

Utan virus program blir det svårt att skanna datorn...

Vad skannar du med då?

En vän till mig hade en dator som började bete sig konstigt, jag frågade om min vän hade virus och fick till svar nä det har jag inte. Jag åkte över och installerade ett antivirusprogram och hittade över 5000 infekterade filer...

Anders S Piratpartist

Användarna är alltid problemet

2012-07-16 20:55

Har du hört talas om avinstallation
Eller måste du lämna in datorn på service när du ska ta bort något?

Jag har ett tips.

Skaffa en Apple.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 12:33

"Har du hört talas om avinstallation"
Brukar dina virus dyka upp i program-hanteraren så att du kan avinstallera dom?
Det måste vara otroligt praktiskt.

Zark

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 16:24


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 16:41

Att installera AV efter att man blivit smittad för att se om man är smittad är som att låta en tjuv installera övervakningskameror.

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 20:59


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 22:41

Hur vet du att du inte är smittad av virus? Jo, just det ja - du installerar AV för att skanna datorn och tar sedan bort det. lol

Återigen. Ett rootkit som redan finns på plats när du installerar ditt lilla AV kan gömma sig hur lätt som helst. Finns det inte på plats i förväg så är du körd.

Med andra ord - du TROR att du inte är smittad. Du vet inte.

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 22:48

tro mig jag är ingen noob.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 22:52

Okej, du undersöker alltså binärfilerna själv? Eller kör Windows från en read-only-partition? Eller kör du ett HIPS-system? (I så fall är det nästan bara löjligt att påpeka att man inte kör AV, för HIPS är typ 100 steg upp på stegen för paranoida säkerhetsprogram.)

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-18 18:13

Men herregud.
Datorvirus sprids inte via luften.
Sluta bete dig som en noob.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-18 18:34

Remote exploits finns inte?

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-18 19:14

om man tillåter de ja.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-18 19:32

De behöver inte ditt godkännande.

En zeroday remote exploit tar över din dator utan att göra något ljud. Som PDF-buggarna i iOS, besök fel sida med hackat reklamsystem och du är rökt. Du märker inte ens när det händer.

Bara HIPS-system och motsvarande har en chans mot sådant. Vanliga AV kan stoppa en del av det.

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-18 19:58


Användarna är alltid problemet

2012-07-18 20:21

Som IDG? De kan säkert också bli hackade, eller så är det rent av någon av alla dessa tredjepartsservrar som idg.se hämtar saker från som blir hackade.

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-23 20:16

Man behöver inte tillåta.

När var det bildformatet från Microsoft innehöll programvara. Vilket innebar att om man tittade på en bild, så blev man smittade. Exempelvis genom webbläsaren, filnavigeraren, vilket program som helst som visade bilden.

Så nej, viruset behövde inte någon tillåtelse att infektera datorn, det hände när man tittade på filen.

Man kan vara en lågriskanvändare, men det är inte samma sak som att man inte har smittat datorn genom sitt användande.

När skall IDG börja med OpenID?

Användarna är alltid problemet

2012-07-23 22:36

Då måste du titta på bilden. Samtidigt som du måste gå in på en foney hemsida.

SBS

Spelar ingen roll hur mycket ni än försöker.
Ni suger jag suger inte.
End of story.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-23 23:21

Hur skyddar du dig mot att någon lyckas hacka IDG och smyga in bilden?

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-23 23:25

Jag skiter i dina paranoidateroier.
Ta på dig foliehatten och låtsas att du lever ett riktigt liv.

Inte ett virus på 11 år.
Vad mer behöver du ?
En extra hjärncell?

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-24 01:16

Du har alltså varken AV eller HIPS och tror dig VETA att du är virusfri? Du vet tyvärr inte så mycket om säkerhet som du tror. Du KAN INTE veta att du är virusfri då, inte ens om du bara surfar via en VM. Ditt OS måste annars starta från fysiskt oskrivbar media (som CD-skivor).

Det handlar inte om paranoia utan om verkligheten.

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-24 06:27

det vet jag väl.
JAG SCANNAR IBLAND.

Behöver du gå till en doktor och skaffa glasögon?

Jag förstår vad du tror att du kan säga för att få mig att ändra mig. Nej inget. Testa och starta en sekt du verkar ha de rätta virket.

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-24 12:12

Du har väl inte glömt rootkits? Du måste skanna från ett annat OS som du vet är osmittat om du installerar AV efteråt för att skanna.

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-24 16:34

du är såååå
ZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzz

lang999

Användarna är alltid problemet

2012-07-24 18:46

Kan du avslöja dina hemligheter då?

Hur VET du att du inte har virus utan att;

* ha AV/HIPS
* starta ditt OS från oskrivbart media
* undersöka varenda binärfil
* aldrig koppla datorn till internet eller plugga in något USB-minne

... med mera?

Natanael L

Användarna är alltid problemet

2012-07-30 14:06

Du vet väl att troll inte har några hemligheter.

När skall IDG börja med OpenID?

Användarna är alltid problemet

2012-07-30 14:36

Nej, man behövde inte surfa in på en "foney" hemsida. Det räckte med att de fick med en JPEG-bild på någon reklambyrå som presenterade bilden på massor av legitima webbsidor. Eftersom OutLook förladdade mail, så behövde man inte ens titta på ett brev med en sådan bild för att bli drabbad. Som om en kompis skickar en rolig bild till dig, ovetandes om faran, så blir du smittad.
Eftersom det var ett standardbibliotek i MS Windows, så var många program drabbade. Bla MS Windows XP och MS Windows 2000.

Dessa är EXEMPEL på hur lätt det är att bli drabbad utan att kunna göra något åt det. Även om man är paranoid.

Hoppas att några av dessa länkar är att betrakta som säkra att titta på för dig. Men de är inte mer osäkra än den här sidan, som du ju uppenbarligen har tittat på.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1661942,00.asp
http://www.theage.com.au/articles/2004/09/15/1095221642157.html
http://about-threats.trendmicro.com/ArchiveMalware.aspx?language=us&name=EXPL_MS04-028.A
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=8046
http://about-threats.trendmicro.com/Search.aspx?p=EXPLOIT-MS04-028&language=uk
http://www.whiptech.com/services.virus/jpg.flaw.html

När skall IDG börja med OpenID?

Användarna är alltid problemet

2012-07-17 17:55

"Avinstallera virusprogrammet din *********"

Ja, det är klar att man vill "avinstallera" virusprogrammet, men då är det väl dumt att avinstallera antivirusprogrammet?

Zark

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 21:02


Användarna är alltid problemet

2012-07-17 14:08

999? Är det ditt UID som Linux gav dig när du testade det?

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-17 16:25


Jaha

2012-07-16 18:47

Och hur köper man produkten då? Verka bara vara en hype och ingenting annat.

Jacob Johan Anckarström

Jaha

2012-07-16 19:00

Köper, det är ju Linux och därmed fritt.

noo-mam(rättat)

Jaha

2012-07-16 19:06

Allt som inte kostar pengar ät ju skräp, visste du inte det?

Daniel123

Jaha

2012-07-19 00:03

Fritt och gratis är inte samma sak.

falde

Jaha

2012-07-17 00:07

Läskunnig?
Det är en aritkel om en produkt som utvecklarna försöker få pengar till att kunna leverera skarpt via Crowdfunding på Kickstarter.
Om du läser på deras sida om de olika finansieringsalternativen kan du se hur du genom att satsa pengar nu kan få rabatt på slutprodukten - samt tillgång att köra den innan den släpps publikt.
I sista stycket i artikeln står att de fått in tillräckligt med pengar redan, och räknar med att kunna leverera i november.

bjoer751

Suck.

2012-07-16 21:20

Det går inte att laga windos. Inte ens med linux som hjälpmedel.

Ozymandias

Suck.

2012-07-17 03:39

Maskinen jag satte upp i förrgår mår fortfarande fint. En win7 direkt kopplad mot internätet och opatchad.
I brist på bättre så postade jag även ip och lösenord publikt samt stängde av brandvägg och aktiverade remote desktop.

Ändå förblir den obesökt.

Dock ser jag nu på trafiken att någon från USA-trakten försöker "bruteforca" rdp.

Nåja, löftet från andra här var ju att den skulle vara hackad inom minuter från att jag kopplade ut den. Den är fortfarande ohackad även efter att jag lämnat dörren vidöppen :-)

Vinkelberg

Suck.

2012-07-17 07:22

Haha.

Ozymandias

Suck.

2012-07-17 11:35

Hur ser du den trafiken? Wireshark eller?

MightyMag

Suck.

2012-07-17 15:09

I detta fallet enklare än så :-) Jag såg att winlogon drog 3-5% cpu och att jag hade flera koppel mot 3389 från staterna.
Någon djupare undersökning gjorde jag inte. Om någon hade kommit in så hade min inloggning ju låst sig ändå.

Vinkelberg

Suck.

2012-07-17 13:33

Ge killen från USA trakten något år så ska du nog se att den blir bruteforcad till slut :)

EtherMan

Suck.

2012-07-17 14:06

Jag ska kanske göra ett försök senare idag. Måste leta exploits och sånt först, har inte gjort sånt här förr. Om jag lyckas så lär du märka det. :)

Natanael L

Suck.

2012-07-17 15:10

Har stängt den nu eftersom det saknade lite mening när jag berättat att jag postat ip, användarnamn och lösen här på idg :-)

Vinkelberg

Faktum är att detta är en bra idé

2012-07-16 23:25

Om man fått virus som är fokuscerat på windows så är det bra med ett annat operativsystem som blir räddaren i nöden. Likaså om linux blir infekterat så kan någon bygga en räddare i windows.
Jag tror att de som kommer vara mest tacksamma för denna produkt är inte de som är tekniskt okunninga utan istället administratören som får ett lättare arbete och företagen som sparar pengar när systemet är snabbt uppe igen.

Andrs

Faktum är att detta är en bra idé

2012-07-17 13:02

Det är faktiskt en bra idee, men den kan bli ännu bättre. =)
http://www.youtube.com/watch?v=rI-pct3zy18 (humping dog)

LordSqueak

Med tanke på hur inläggen brukar se ut här...

2012-07-17 13:04

... kanske det är farligt att dra till med ett försök till "humor", men jag försöker ändå:

Min första tanke var att detta är en sticka som helt enkelt sparar användarinformation/dokument, blåser rent datorn och sedan tankar ner och installerar en Linuxdist på datorn efteråt för att sedan lägga tillbaka användainformation/dokument igen.

- Vore inte det den slutgiltiga "fixen" av Windowsdatorn?

gosa

Med tanke på hur inläggen brukar se ut här...

2012-07-17 14:17

Fick mig att tänkla på följande, hehe:
"The box said: Requires Windows 95 or better, so I installed Linux." :)

Anders_Mar

Problemet för Linux

2012-07-18 11:46

Kommentarerna här belyser tydligt vilka som är de verkliga problemen med Linux.

Linux har växt fram genom samarbete och en social samvaro på nätet. Idag verkar Linux dra till sig diverse sociopater som mest verkar vilja tala om hur korkade alla förutom de själva är. Nivån på inläggen från bl.a. "lang999" säger allt. Med sådana supporters och självutnämnda experter så har Linux ingen framtid alls.

Messer 007

Bör funka bra

2012-07-18 14:16

Har använt Linux för virusrensning av windows-maskiner på jobbet i många år nu. Dock är det ganska få av de äldre maskinerna som framgångsrikt kan boota usb-enheter så där är det live-cd som gäller. Det är bara att starta live-cdn, installera antivirus och ev verktyg och scanna windows-volymerna.

En stor fördel med linux-disten är att man kan undersöka en windows-dator som redan kör antivirusprogram men där man är osäker på om det verkligen klarar att scanna de virus som finns. Dessutom är det enkelt att installera flera olika antivirusprogram samtidigt i Linux om man vill scanna med flera olika. Att installera flera antivirusprogram samtidigt i Windows går inte alltid så bra...

Christer Olsson

Comments powered by Disqus

Mer läsning från TechWorld

- TechWorld:

isp

Internetleverantörer - skärp er!


- TechWorld:

Pia Gruvö

"Att vi övervakas kom
inte som en överraskning"


- TechWorld:

Simian Army

Aporna som härjar bland Netflix big data


- TechWorld:

säkerhetshot

5 saker du inte behöver oroa dig över 2015

Redaktionen rekommenderar

- TechWorld:

Malware

Framtidens malware kan sänka samhället


- TechWorld:

signalspaning

Så signalspanar Sverige


- TechWorld:

stadsnät

Så byggs ett stadsnät för framtiden


- TechWorld:

riktade attacker

Så stoppar du riktade attacker


- TechWorld:

linux desktop

Rätt Linux för skrivbordet


- TechWorld:

serverhall

Sommarstäda serverhallen
- 8 åtgärder för en lugnare höst


Gratis nyhetsbrev - Få TechWorlds nyheter i din epost varje vecka.

Opinion

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Ingen mobil it utan mobilt id
Vilken är din DevOps strategi?
IT-säkerhetstrenderna 2014
Lätt VDI för tunga användare

Öppen källkod techworld.se/oppenkallkod

- TechWorld:

mint och fedora

Linux Mint och Fedora i nya versioner


- TechWorld:

android studio

Premiär för Android Studio


- TechWorld:

coreos rocket

Rocket - ett alternativ till Docker


sociala medier

TECHWORLD PÅ FACEBOOK
OCH PÅ TWITTER

Säkerhet techworld.se/sakerhet

- TechWorld:

zeus trojan

Så fungerar ett malware


- TechWorld:

Malware

Framtidens malware kan sänka samhället


- TechWorld:

säkerhetshot

5 saker du inte behöver oroa dig över 2015


Aktuella jobb

Rekryterar nu

  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare
  • Visa alla jobb från denna arbetsgivare

Missa inte våra andra fokusområden

Windows
Lagring
Server
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: