Spelföretaget Blizzard har nyligen delat med sig av vilka resurser som krävs för att förse 11,5 miljoner World of Warcraft-spelare med en bra upplevelse.

Sammanlagt körs World of Warcraft på hela 13 250 bladservrar med 75 000 processorkärnor och totalt 112,5 terabyte arbetsminne. Exakt vilken hårdvara det handlar om är dock okänt.

Dessa servrar finns placerade i sammanlagt 14 datacenter utspridda över tre kontinenter och ser till att hålla belastningen balanserad och svarstiderna nere. Fyra finns i USA, sju i Europa (varav ett i Sverige) samt tre i Asien och de sköts av sammanlagt 68 personer. Detta kan jämföras med 2004 då Blizzard endast använde ett enda datacenter i USA för spelets betatestning.

Själva infrastrukturen har man byggt upp genom ett långtgående samarbete med bland annat operatören AT&T i USA, vilka sägs stå för datacenterutrymmet, övervakningen och hanteringen av utrustningen. I Europa samarbetar Blizzard främst med Teliasonera International Carrier men även med Level3.

Företaget driver förutom World of Warcraft även speltjänsten Battle.net för titlarna Starcraft och Diablo vilket också kräver en hel del utrustning som inte räknas upp här.

I dagsläget använder företaget drygt 20 000 datorer, 1,3 petabyte lagring och sysselsätter över 4600 personer.

Läs mer här och här.