Femton av it-världens absolut största aktörer, däribland Microsoft, Google, Yahoo, Linkedin, Facebook, AOL och Paypal, har samarbetat för att ta fram en standard som ska kunna användas över hela internet för att blockera epost som innehåller nätfiske. Utvecklingen av projektet har pågått i lite drygt 18 månader, med flera andra företag och organisationer involverade.

Under måndagen presenterades resultatet av samarbetet, den nya standarden dmarc, som står för domain-based message authentication, reporting and conformance. Systemet ska kunna identifiera att epost verkligen kommer från de företag som uppges och inte från bedragare som vill lura mottagaren att klicka på länkar som leder till falska sidor.




Dmarc standardiserar hur mottagare av epost verifierar genom de välkända funktioner spf och dkim. Detta innebär att avsändare kommer att få ett konstant verifieringsresultat för all post som de skickar till AOL, Gmail, Hotmail, Yahoo och alla andra leverantörer som valt att implementera dmarc.

På det stora hela hoppas initiativtagarna att dmarc kommer bidra till ett mer pålitligt sätt att kommunicera över internet. Framförallt eliminerar dmarc risken att en mottagare själv måste gissa om mailet de fått är från rätt avsändare, på detta sätt kan alltså nätfiske stoppas på ett tidigare stadie.

Samtidigt minskar också behovet av att varje enskild mailleverantör måste implementera regler och policys för hur de ska bedöma mail som äkta eller potentiellt skadlig.

Läs allt om samarbetet på www.dmarc.org