Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Bygg ett privat moln
- del 2: Microsoft

Buggit moln

2012-02-16 17:42

Om målnet blir buggigt trögt och tappar signalen, krachar ? då blir det skoj felsöka. för molnet består av hårdvara och hårdvara kan bli defekt med tiden :)

Daniel Eriksson

Buggit moln

2012-02-16 17:49

Bra moln-lösningar upptäcker sådant själv och styr in arbete till reserv-noder när det behövs.

Man ska givetvis ha extra servrar för att garantera kapaciteten när något går ner.

falde

Buggit moln

2012-02-16 19:03

Jo, men nu var det ju microsofts molnlösning vi pratade om....

Mr_Vein

Buggit moln

2012-02-16 22:56

Vilken lösning gör det?

Neptune

Buggit moln

2012-02-17 08:20

Exempelvis Microsofts där du inte bara går från en nod utan kan gå till ett helt annat datacenter om det krävs.

Mr.Information

Buggit moln

2012-02-17 12:56

Vi såg hur många moln & oursourcing tjänster hanteras, t.ex. tieto's haveri!

ottan

Buggit moln

2012-02-17 09:44

Att välja redundans och feltolerant med Microsoft kostar väldigt stora pengar och ännu mer när kapaciteten ökar!

ottan

Buggit moln

2012-02-17 11:26

Hur vet du detta?

Har du tex några jämförande tester att visa på?

Capital

Buggit moln

2012-02-17 12:59

Ta och jämför en (1) SQL Server ifrån Redhat/Debian med PostgreSQL eller en (1) SQL Server ifrån Microsoft med ca 1000 användare!

Fyrdubbla antalet servrar och antalet användare!

Jämför priset/kostnaden för ett sådant system!

Slit av ditt hår när du inser att du har blivit lurad av Microsoft ett par gånger!

ottan

Buggit moln

2012-02-17 13:03

Summering, du har alltså inga jämförande tester att hänvisa till då!

Capital

Buggit moln

2012-02-16 20:40

Molnet är en samling servrar som levereras av specialister på serverdrift. Hur mycket du än klappar om dina egna servrar kommer du aldrig kunna bygga en lösning som har samma tillgänglighet som en molntjänst.

Hela poängen med att köpa en molntjänst är att slippa oroa sig för det du skriver. Ägna din tid åt att se till hur tjänsten gör dina användare mer produktiva.

Per 123

Buggit moln

2012-02-16 22:13

en viss övertro där.. se bara tieto.....

molnet är bara en jävla DIMMA som jag iaf håller mig så långt borta från jag kan så slipper man oroa sig för vad folk SAGT att dom har fast inte har. Istället ha koll på hur läget är och veta var man har "snålat in på" och inte. Moln är bara något som drägg kallat säljare lovar en massa saker som inte håller.

vänta bara.. snart kommer "molnsmällen"

Chucky

Buggit moln

2012-02-17 07:59

Var tietos lösning en molnlösning? I utredningen av kammarkollegiet pratas det om att det handlade om traditionell IT-hosting?

De molnlösningar jag sett är redundanta / geodistribuerade och knappast beroende av ett lokalt SAN

Mr.Information

Buggit moln

2012-02-17 08:05

som folk sagt här.. "moln" är en luddig beskrivning idag.. bara artikeln i SIG säger ju att moln är det samma som virtalisering. och tyvärr det som numera förknippas med "molnet" att man kan nå prylarna över internet.. inte hur tekniken bakom är....

Chucky

Buggit moln

2012-02-17 08:13

Artikeln pratar inte om "molnet" utan om att ha ett "privat moln"

Sedan tar man upp några grunder "Det finns några grundkrav för att en virtualiseringslösning ska räknas som ett privat moln i stället för endast en ren konsolidering med många virtuella servrar på få fysiska"

Mr.Information

Buggit moln

2012-02-17 10:51

Det var det. Det var deras Datadomains som gick ner, vilket inte på nått sätt har något med cloud-teknik att göra. Personligen har min lilla erfarenhet av EC2 och elastic clouds varit mycket framgångs-rikt (och hitentills gratis heh), men det kommer alltid finnas haters som väntar 2 år för att vid första krash skrika "Told you so".

Retardovic - Inte SD anhängare bara handikappad

Buggit moln

2012-02-17 09:48

Vad gjorde Tieto (eller andra outsourcing, moln företag) för fel då?

ottan

Buggit moln

2012-02-16 20:42

Det stämmer bra att molntjänster består i grunden av hårdvara. Gör inte dina lokala servrar det, menar du?

Det är ungefär som att säga att Volvo är bättre än BMW, för BMW kan köra av vägen.

Logik, någon?

andyh

Buggit moln

2012-02-16 21:07

"Det är ungefär som att säga att Volvo är bättre än BMW, för BMW kan köra av vägen.

Logik, någon?"


Ja - någon? :)

Rotten_Apple

Buggit moln

2012-02-17 05:04

"Logik, någon?"

"Vägren, flaggstång?"

Vinkelberg

Buggit moln

2012-02-17 09:46

Det är lögn, förbannad lögn, Microsoft!

En hårdvara alltid ha mjukvara för att just styra sin hårdvara!

Att felsöka hårdvara borde INTE vara några problem underförutsättning att mjukvaran som gör detta också har redundans och feltolerant inbyggt. Dvs felaktiga komponenter kopplas ifrån och redundanta tar över!

ottan

Betalning...

2012-02-16 22:19

IDG ni måste ju reda ut begreppet privat moln och bara en virtuell miljö. I min mening och mångas med min så är det ju ändå ett krav att en privat moln lösning är centrerad kring ett betal system. Eller i alla fall ett system som kan ge klara gränser för användandet av resurser och ett betalnings underlägg av utnyttjandet av dessa resurser. Utan detta är det bara en virtuell miljö inget annat.

Neptune

Betalning...

2012-02-17 04:13

Personligen väger jag in begreppet självbetjäning mer.
I ett privat moln ska användarna kunna dimensionera, specificera och dra igång en ny virtuell maskin helt på egen hand.

Kan man inte det är det bara en virtualiseringslösning.
Kika in på t.ex glesys hemsida och kika runt. eller citycloud för den delen.

Men begreppet är asflummigt. man kan lika gärna mena google docs.

Mr Chips

Betalning...

2012-02-17 07:52

Asflummigt är det väl inte? Skillnaden ligger i IAAS, SAAS och PAAS som är olika tjänster.

Mr.Information

Betalning...

2012-02-17 12:05

Enbart självbetjäning skapar ju inte beteendet att dra ner på kostnaserna eller eller lägga data behandling utanför normala kontorstider för att öka flexibiliteten.

Självbetjäning utan chargeback kan snarare skapa kaos.

Neptune

Betalning...

2012-02-17 05:06

Så fort det finns en nätverkskabel och en tjänst som passerar genom denna så vrålar hela idg.se - "MOOOOOLN".

Vinkelberg

Betalning...

2012-02-17 07:39

Läsarkommentarerna är också ganska förutsägbara.

Mr Chips

Betalning...

2012-02-17 08:14

Jo, IDG motarbetar aktivt alla försök till förbättringar.

Vinkelberg

Betalning...

2012-02-17 09:00

Vinkelberg: TechWorld har en serie i tre delar om vilka komponenter man behöver för att bygga ett privat moln med: VMware, Microsoft (som det handlar om här)och Citrix (kommer). Vi har rätt bra koll på vad det handlar om.

Men tanken på att höra 200 personer ropa moln samtidigt är lite lockande ändå... :)

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 12:11

Borde dock inte en av hörnstenarna i ett privat moln vara charge back? Hur skapas annars en IT på kran, betala för vad du använder, högre verkningsgrad och effektivitets attityd?

Neptune

Betalning...

2012-02-17 12:17

Det är min definition också. Skribenten, Henrik Elmsjö, tar också upp detta tydligare i del 3 (som kommer i nästa nummer av tidningen).

Håller med om att det inte framhålls lika tydligt här. Men samtliga har chargeback in sina paketeringar: VMware, Microsoft och Citrix...

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 12:26

Trevligt att det kommer.

För chargeback är i min mening den funktion som gör att man kan snacka om privat moln istället för virtualisering.

Hoppas ni upprätthåller en liten intern definitionslista av begrepp där ni kan skriva in detta som en hörnsten på IDG. Begreppsförvirringen kan vara total emellanåt från IDGs håll och som skribenter står ni ju på utbildande och informationsgivanse ben.

Neptune

Betalning...

2012-02-17 12:36

En sak som hade varit kul att se som artiklel är en artikel av vad som inte lämpar sig att virtualisera. Skulle vara kul att se vad ni kommer fram till där.

Neptune

Betalning...

2012-02-17 13:21

Enkelt: databaser och legacy :)

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 13:35

Hmmm....

AD DC? Exhchange 2010 som är optimerat för att köras riktigt effektivt på DAS? VoIP? Applikationer med höga krav på IOPS, Net I/O, Applikationer som är optimerade kring hur CPUers cachar är uppbyggda. etc. etc.

Sedan undrar jag vad du menar med legacy i detta läge? As/400, vms etc???? Visst. Bara gamla applikationer på gamla OS som dock fortfarande är intel baserad??? Då ser jag inga problem.

Neptune

Betalning...

2012-02-17 15:09

Sorry, jag var lite ironisk.

Ämnet är helt klart intressant. Jag har antecknat!

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 15:15

Duktig chefredaktör som rättar in dig i ledet igen. Trodde du gick "rogue" där ett tag. :)

Neptune

Betalning...

2012-02-17 15:29

Jag är lite borderline sådär... :)

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 15:31

Oiii.... Cheredaktörer skall definitivt inte skriva Svengelska. Kommentatörer kan förlåtas men inte chefredaktörer. Vad har världen kommit till egentligen. :)

Neptune

Betalning...

2012-02-17 15:35

Borderline är väldigt vedertaget i psykolog- och chefredaktörskretsar.

Magnus, chefredaktör TechWorld

Betalning...

2012-02-17 15:36

Det kan jag tänka :)

Neptune

Betalning...

2012-02-17 12:22

Ber om ursäkt, var inte specifik nog.

Jag menar här i kommentarsdelen endast.

Annars gillar jag de flesta artiklarna.

Vinkelberg

Betalning...

2012-02-17 13:22

Tack, det var skönt att höra! :)

Magnus, chefredaktör TechWorld

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

Datormusikens heliga graal


- TechWorld:

Arbeta smartare med Evernote Business


- TechWorld:

Så gör du OS X säkrare


- TechWorld:

Testduell: Ubuntu 13.10 mot Linux Mint 16


- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden

- TechWorld:

Sakernas internet - en avvägd risk


- TechWorld:

"Alla måste kunna
hyra den svarta fibern"


- TechWorld:

Klumpig och dyr - men programmerarnas drömdator


- TechWorld:

12 fantastiska TED Talks om teknik


- TechWorld:

Gigantisk tillväxt inom mobil säkerhet

- TechWorld:

Företag uppdaterar inte mjukvaran


- TechWorld:

Ny tjänst ser om din e-postadress hackats

Hur ofta byter du lösenord för din e-post?

- TechWorld:

Guide: Så hanterar du Heartbleed


- TechWorld:

Den uppkopplade gruvan


- TechWorld:

Pimp my Rack
- succétävlingen är tillbaka

- TechWorld:

It-säkerhetsvärldens ende rockstjärna


- TechWorld:

Vila i frid Windows XP


- TechWorld:

Hackare kan övervaka din privata webbtrafik


- TechWorld:

Big data nu ännu större


- TechWorld:

Nu går XP i graven

Används Windows XP fortfarande på din arbetsplats?

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Mindre budget, mer lagring
Säker API-strategi
Software-as-a-Boss
Backup på en kvart
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: