För några veckor sedan rapporterade Apple att försäljningen av Ipad och Iphone mer än fördubblats jämfört med föregående år. Försäljningen av Mac-datorer ökade med 26 procent. Apple sålde fler Ipad än någon annan tillverkare sålde datorer totalt sett.
Försäljningen blomstrar tack vare att privatpersoner väljer en Ipad i stället för en laptop, men det är en tydlig trend att även fler företag väljer Apple.

Nyligen köpte flygbolaget United-Continental Airlines in 11 000 Ipad till sina piloter. Fälttekniker på Siemens Energy använder Ipad när de servar vindturbiner. General Electric, en av världens största arbetsgivare med över 300 000 anställda, som tidigare enbart kört pc, har nu i ett första steg köpt in 1 000 Mac-datorer och låter de anställda välja fritt om de vill köra Mac eller pc.
Så hur har då Apple lyckats slå sig in på företagsmarknaden? Vilken är den hemliga formeln?

Sanningen är att de knappt försökt. Konsumentmarknaden har, inte minst de senaste tio åren, varit huvudfokus. Man har, med få undantag, inte gjort skillnad på konsument- och företagsmarknaden när man lanserat sina datorer.Så vad är det som har gjort att Apple gått från att ha varit något som ”killen som gör grafiken till hemsidan” använder till att bli så många företags förstahandsval?

Om inte Apple jobbat extremt aktivt och hårt för att pressa in sig hos företagen måste något annat ha skett. Jag skulle vilja säga att det är allt annat, och inte Apple, som har förändrats. Och det på lite knappt fem år.

Den femåriga succésagan Iphone har knappast undgått någon. Iphone fick många privatpersoner att testa Mac även som dator, vilket i sin tur ledde till att programutvecklare allt mer såg till att fylla eventuella hål i utbudet för Mac.

När väl den bollen satts i rullning och användare märkte att Apple-produkten faktiskt fungerade till det mesta växte önskan att använda den även i jobbet. Företagen var fortfarande restriktiva; de flesta hade en sluten pc-miljö och stängde ute Mac.
Nyckeln, eller den trojanska hästen om ni så vill, blev därför att användandet av smartphones fullkomligen exploderade i slutet av 00-talet. När man väl släppt in det helt nya systemet, alltså Ios, lossade många också på spärrarna mot andra operativsystem även på datorsidan.

Det finns givetvis fler anledningar. Jag skulle kunna orera om att Apple bygger bra och stabila datorer med ett säkert operativsystem, men allt där har tjatats till fördärvelse.

"Hur har Apple lyckats slå sig in på företagsmarknaden? Vilken är den hemliga formeln? "

Vi kikar på några andra
anledningar. Jag sa ju att allt annat hade förändrats. Det är inte helt sant. Väldigt många företag har tuggat på med Windows XP i över tio år, kanske av bekvämlighet eller kanske för att Microsoft inte varit sådär jättevassa på att släppa nytt.

Strunt samma, den ”digitala generationen”, vana vid att det händer nya häftiga saker varje halvtimme, har inte direkt tagit glädjeskutt när de kommit till en arbetsplats och tvingats arbeta med något som de inte sett sedan de bodde hemma och satt vid sina föräldrars skattesubventionerade hem-pc. Om de själva använder något annat hemma är chansen överhängande att de också väljer att utföra arbetssysslor på den maskinen. Om det innebär att arbetet dessutom går snabbare och att de kan använda de senaste versionerna av programmen de behöver, då är saken nära på biff.
It-avdelningar tvingas alltså hantera att många vill ta med sina egna datorer, vilket innebär merarbete och potentiellt också säkerhetsrisker. Bättre då att lossa tyglarna och samtidigt göra användarna glada och nöjda.


Ett av förra årets mest hajpade ord, consumerization, kommer fortsätta påverka it-infrastrukturen. Slå samman det med att många it-avdelningar brottas med ett annat hajpat uttryck, byod (bring your own device), så lär Apple hälsas välkomna av allt fler företag.

Inte illa för ett företag som inte ens säljer företagsprodukter...