Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Häftigaste funktionen i Fedora 17
som du inte känner till

Fel.

2012-05-07 12:55

Högsta upplösningen är 1280x1024. Den kopplas via USB v2. Och USB2 har ju max 25MB/sec typ, så det blir inte vidare många Frames per second som kan pumpas igenom 25MB/sec. Det beror ju på vilket protokoll som används. T.ex. Sunray har ju ett mycket effektivt protokoll så att driva två st 30" på 2560x1600 går ju utmärkt i SunRay3+ klienten.

Men absolut är det många som tror på detta koncept, annars skulle inte Sun tagit fram sina ultratunna klienter Sunray för 25 år sen, som sen många kopierar.


EDIT: SunRay klienter duger inte för tillämpningar som skyfflar många pixels, t.ex. spela upp film. Det är ju i stort sett bara bitmaps som skickas från servern till klienten, så det börjar lagga om man visar film i större rutor än 300x300 pixels. Men nu jobbar Oracle på en uppdatering så man ska kunna spela upp 1080p filmer i nyare klienter. Det som begränsar i klienterna, är RAM, inte cpu.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 13:15

Sun tog inte fram några ultratunna klienter för 25 år sedan.

De köpte upp ett företag som redan höll på med tunna klienter.

I övrigt så tror jag inte speciellt mycket på dessa USB-baserade enheter. Ethernet och TCP/IP är vad som gäller och här tror jag enheter som Raspberry Pi kommer att bli mycket bra till dessa ändamål.

De vanligaste lösningarna idag är RFB(Remote FrameBuffer)-baserade. Jag skulle dock vilja se lösningar som använder de hårdvaru-codecs som finns i dagens klient-datorer.

falde

Fel.

2012-05-07 14:21

Äh, skulle ha läst först.
För det priset får man inte något tangentbord eller skärm. Men den kostar $79 dollar, vilket inte är så pjoskigt.

När skall IDG börja med OpenID?

Fel.

2012-05-07 15:43

Tog inte Sun fram ultratunna klienter för 25 år sen? Du menar att Sun köpte upp ett företag, det var ny information för mig. Har du länkar? Ibland händer det att du påstår saker utan att kunna backa upp dina påståenden. Då undrar man ju lite grand?

För övrigt finns det forskningsartiklar på Sun för 25 år sen, som pratar om ett effektivt protokoll som SunRay använder. Vill du se den forskningartikeln?

Men du kanske menar att Sun forskade fram konceptet, och ett annat företag implementerade Suns forskning, och sen köpte Sun upp företaget? Låter det inte troligare att Sun gick vidare internt med sin forskning och producerade SunRay klienterna?

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 16:27

Äsch, jag postar Sun länken här ändå.
http://labs.oracle.com/features/tenyears/volcd/papers/nrthcutt.htm

"This paper provides results from work that began as a Sun Labs research project (named NewT), evolved into a product development project (known as Corona), and finally resulted in the Sun Ray(TM) product."

Var är dina länkar som visar att Sun köpte upp ett företag som sysslade med tunna klienter? Den här länken säger att Sun själva tog fram de första ultratunna klienterna.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-08 15:41

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Ray

"The concept began in Sun Microsystems Laboratories in 1997 as a project codenamed NeWT"

1997-2012=25 år???

ThungurKnifur

Fel.

2012-05-08 16:42

HAHAHAHAHA!!! Jag räknade fel. Jag menade inte "25 år". Jag menade "15 år"!!!

Tack för korrigeringen, jag ska inte göra om misstaget. Räknade lite för snabbt och slarvigt. :o)

Kebab Bert

Fel.

2012-05-08 10:01

Falde,

Jag börjar tröttna på att du skriver ned massa saker som du inte kan backa upp. Däremot kan jag nästan alltid visa länkar med motsatsen till det du påstår.

Om du i fortsättningen inte bifogar länkar samtidigt som du skriver kontroversiella påståenden, så kommer jag börja tro att du hittar på. Skärp dig, och tänk efter innan du skriver saker. Bifoga länkar, det är alltför ofta som du blir överbevisad. Snart tror man ju att du FUDar och hittar på, och det vill du väl inte.

Länkar tack, eller uttryck dig mindre tvärsäkert: Typ "jag har för mig att Sun köpte upp ett företag som sysslade med tunna klienter, men jag är inte säker på detta, kan någon bekräfta?". Detta är inte tvärsäkert påstående och du förlorar ingen cred om du blir överbevisad eftersom du inte säger att du är tvärsäker. Du är tydlig med att du är osäker, att du inte vet. Och detta är helt ok att skriva, alla har rätt att ställa en fråga. Frågor är ok, men att ställa tvärsäkra felaktiga påståenden, är inte ok. Det kallas FUD och ingen vill bli känd som en FUDare och lögnare.

Kebab Bert

Kasta inte sten i glashus...

2012-05-08 15:53

Börja du med att bifoga en länk som motbevisar Faldes första påstående:

"Sun tog inte fram några ultratunna klienter för 25 år sedan."

ThungurKnifur

Kasta inte sten i glashus...

2012-05-08 16:45

Här har Falde helt rätt, men pga jag räknade fel. Jag menade inte 25 år, jag menade 15 år. Men det var inte Faldes förtjänst att du kunde korrigera mig, det var min länk. Problemet med Falde är att han aldrig(?) visar länkar, trots att han kommer med starka påståenden. Det är ett problem.

Jag visar länkar, så kan man diskutera kring dem och verifiera att jag inte hittar på saker. I detta fall, eftersom jag visade länken, så kunde du bemöta mitt påstående. Och jag ger mig, du har rätt helt uppenbarligen.

Men återigen, att påstå saker som man inte backar upp, kan misstas för FUD. Och ingen vill bli kallad för FUDare? Om man inte är säker på sin sak så får man säga det, eller framställa det som en fråga "jag har hört att..."

Falde har fortfarande inte bevisat att Sun köpte ett annat företag som sysslade med tunna klienter. Det kommer internt, påstår jag, och visade länk. Sen räknade jag fel på årtalet.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 13:21

..men specifikationen på Amazon säger faktiskt "Upp till 1920x1080" och även "pluggables" andra extenders klara av 1920x1080 över USB. Såg inte krav på USB version men man får väl anta (?) v2

Egentligen är väl överföringshastigheten ingen begränsning i sig för skärmupplösningen. Den påverkar ju endast "frame" rate. Men jag håller med att det i sig ger en praktiskt maxupplösning.

jargos

Fel.

2012-05-07 13:34

Fast då räknar du med att hela skärmbilden behöver uppdateras, vilket den inte gör.

Domi

Fel.

2012-05-07 15:57

Här står det mera info. Och det står 1280x1024 på den första modellen som är påtänkt. En senare modell på planeringsstadiet kommer ha 1080p.
http://www.kickstarter.com/projects/1666707630/plugable-thin-client-the-50-computer

Det är ett kickstarter projekt. Dvs, användare skjuter till pengar. Om målet på 125,000 dollar uppnås så blir projektet av och första modellen börjar tillverkas.

Skjut till 50 USD du med om du vill kunna köpa såna här USB klienter!

Jag själv har skjutit till pengar för Wasteland2. :o)

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 13:25

Har du funderat på hur externa (USB) grafikkort fungerar? Ta t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574231#extra

Det MÅSTE inte vara så att bilden mjukvarurenderas i USB-hosten och den resulterande bitmappen skickas över USB. Det KAN faktiskt vara så att det sitter ett slags chip i USB-grafikkortet som är en slags grafikkontroller... I så fall behöver bara ritoperationerna skickas över USB vilket kan vara snabbare. Jämför med t.ex Remote Desktop Protocol (RDP) och (det bitmappsbaserade protokollet) VNC.

ksjoberg

Fel.

2012-05-07 15:59

"...Det MÅSTE inte vara så att bilden mjukvarurenderas i USB-hosten och den resulterande bitmappen skickas över USB..."

Det är sant. Jag antog att det funkade så, eftersom det laggade så mycket på video de visade.

SunRay funkar ju så här, och SunRay laggar när man kollar på video. Upp till 300x300 fönster går laggfritt men allt över det laggar. Men nu jobbas det på att SunRay klienter ska kunna spela 1080p laggfritt.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 13:44

Det är nog inga problem. Har sett USB-skärmar som kört den upplösningen IRL och så det fungerade finfint. Eller, det fungerade fint tills man försökte spela upp film.

Liksmaskaren

Fel.

2012-05-07 14:59

Har du testat Sun Ray eller har du bara läst broschyren? Universitetet hade Sun Ray-stationer och de var helt fruktansvärda! Nåt alldeles otroligt sega och tungjobbade, dessutom buggade systemet ur ungefär varannan gång man loggade in. Rena skräpet!

Gentooer

Fel.

2012-05-07 16:01

Jag har SunRay hemma som jag kör. De drar 4W styck och är knäpptysta. Funkar finfint. Och jag körde även SunRay på KTH.

Jag har inga såna erfarenheter som du har. Sun själva hade 19.000 SunRay över hela världen, till alla de hade 38st admins. En server kunde vara i USA, och SunRay användarna i Indien, så kopplar SunRay upp sig mot servern via Internet. Det går bra att köra till andra länder.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 16:22

Det går, men ganska segt. Satt själv på en SunRay klient på Sun i UK och jobbade mot "min" hemmaserver i Sverige. Det laggade rätt duktigt.
Dock var det smidigt att ha alla sina applikationer och fönster på ett ställe hela tiden.

TheDoctor

Fel.

2012-05-07 16:30

Det var väl taskiga linor. Känner du till hur man går tillväga för att göra så här?

Jag funderar på att ta en SunRay till landstället, och sen koppla upp mot min server hemma. Så slipper jag ha en dator borta på landstället.

Kebab Bert

Fel.

2012-05-07 16:36

jorå, jag har installerat SunRay server själv så nog vet jag hur det funkar. Men det är ju möjligt att Sun hade kassa linor från sin fabrik i Skottland till Sverige - det har jag däremot ingen större koll på. Det bästa är ju såklart att ha hemmaserver så nära som möjligt, det säger sig självt. Nuförtiden använder jag inte såna här lösningar.

TheDoctor

Fel.

2012-05-07 16:36

jorå, jag har installerat SunRay server själv så nog vet jag hur det funkar. Men det är ju möjligt att Sun hade kassa linor från sin fabrik i Skottland till Sverige - det har jag däremot ingen större koll på. Det bästa är ju såklart att ha hemmaserver så nära som möjligt, det säger sig självt. Nuförtiden använder jag inte såna här lösningar.

TheDoctor

Fel.

2012-05-08 09:52

Nu kan jag inte svara specifikt för den här grunkan men HP:s USB2 dockor fixar skärmar till 1920*1080 utan problem, har sålt ett gäng sådana till kunder och alla kör 22" med 1920 upplösning så usb fixar det allafall. Nu spelar dom iofs inte spel men det är inga framedrop på allt annat jag sett.

_niko_

Fel.

2012-05-08 09:54

Enligt tillverkaren själv, så klarar modellen som ska tillverkas klarar 1280x1024. Om allt går väl, så kommer en annan modell börja tillverkas som klarar 1080p.

Det finns en video där de demonstrerar detta, och det är framedrop. Kolla på länken till tillverkaren själv, jag bifogat

Kebab Bert

Fel.

2012-05-09 21:30

Jotack, har en sån dator på jobbet.
Skulle vara så praktiskt att docka sin dator med bara en kabel.

Att scrolla stora PDFer och liknande var som att simma i sirap!

Kopplar alla kablar direkt istället.
(Ström, skärm, tangentbord, mus och LAN)

minimini

xterminaler någon?

2012-05-07 13:29

Herregud...vilken billig skitdator som helst som bootar över nätet kan ju vara xterminal.

Det nya är ju två saker, USB-port och att det är färdigkonfigurerat.

Några timmars jobb med att konfigurera upp så kan du plugga i hur många x-terminaler du vill på en server. Nåja, så många den orkar med :-)

micsjo

sun..

2012-05-07 13:33

Du ger Sun lite väl mycket cred. Samtliga tester jag varit inblandad i visar att varken klienterna eller protokollet levererar utlovad prestanda, ungefär som det brukar vara. När det gäller ALP är det rent skrämmande resultat.

Oracle VDI lämnar mycket att önska och tillför inte några direkta nyheter alls. Dock välkomnar jag en konkurrent till så att dom andra skärper till sig. Konceptet med zero touch klienter är strålande, dock finns det ingen på marknaden idag som uppfyller prestandaförväntningar hos en tung multimedia användare.

Däremot är funktionen i fedora något helt annat där man mer splittar en arbetsstation än centraliserar en klientmiljö.

Domi

sun..

2012-05-07 13:53

Å andra sida har nog ingen lovat att VDI skall fungera för en tung multimedia användare. De är ju dessutom en försvinnande liten andel av alla användartyper så marknaden är god för VDI.

thommym

sun..

2012-05-07 13:59

Är ganska många som lovar att VDI fungerar för en tung multimedia användare, t.ex. vmware, citrix, sun etc. Det är väll det som är problemet. Kebabben slänger sig med produktbladsfakta, det är viktigt att förstå skillnaden.

Sedan håller jag med om att en försvinnande liten andel behöver VDI'er. Det viktigaste är att dom kommer åt applikationer och dom besitter oftast en desktop för detta redan (desktop på desktop är sällan en bra lösning), således kvarstår typ utvecklare m.fl. Andra case är just tunge multimedia där t.ex. CAD-användare behöver en VDI (av säkerhetsskäl). Där fungerar det, men då ställer man typ motsvarande en workstation i datahallen med motivationen att den behöver hållas nära datan. Här har jag bara nått godtagbar prestanda med ICA över wan-länk.

Domi

sun..

2012-05-07 16:12

"...Är ganska många som lovar att VDI fungerar för en tung multimedia användare, t.ex. vmware, citrix, sun etc. Det är väll det som är problemet. Kebabben slänger sig med produktbladsfakta, det är viktigt att förstå skillnaden...."

Jag har aldrig sett Oracle/Sun påstå att SunRay funkar för multimedia. Om de andra gör så, får det stå för dem. T.ex. har Oracle/Sun alltid sagt att Niagara cpuer är bra på vissa saker, och dålig på andra saker.

Jag själv har aldrig sagt att SunRay funkar bra för multimedia. Jag har förnekat det många ggr,så det är inte alltid jag skriver så längre. Jag vet att du har läst mina inlägg där jag säger att SunRay laggar när man visar upp film, i större rutor än 300x300 pixels. Det är jag noga med att påpeka.

Jag själv kör ju SunRay hemma, så jag vet hur dåliga de är på att visa film. Dock startar jag upp t.ex. BaldursGate i VirtualBox/Windows på Solaris, och det går nätt och jämt att spela i SunRay om man har en liten ruta. Full screen funkar inte bra för spelet.

Oracle ska släppa en uppdaterad version av Server mjukvaran där en SunRay klient kan spela upp 1080p filmer. Dock tror jag att den lösningen bygger på att klienten packar upp MP4 strömmen i klienten, inte att servern skickar bitmaps.

Så nej, jag svänger mig inte med produktbladsfakta. Det är egna erfarenheter. Man vill ju inte ljuga, för då kan man inte lita längre.

Kebab Bert

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-07 16:22


Fedora

2012-05-07 18:27

Frågan är väl om det finns något hopp för den grafiska miljön. Fedora har blivit sämre med en exponentialfunktion för varje release och de verkar jävligt stolta över idiotin.

Ozymandias

skärm och tagentbord

2012-05-08 06:32

Eller så kan man koppla upp en skärm och ett tagentbord till vilken dator som helst och göra samma sak. Då kräver de iofs en del konfiguerarande eftersom de inte finns några färdiga profiler för det, men annars fungerar de utmärkt det med.

Sväde

Hmm

2012-05-08 07:36

Coolt ur ett hackerperspektiv men jag ser inte några direkta användningsområden... istället för en terminal kan man ju köpa en riktig dator istället, eller en Raspberry Pi eller Cotton Candy om man så önskar...

dsdfdfd

Fedora är konsigt

2012-06-06 21:15

Undrar lite varför de valt att man måste hålla inne ALT för att kunna ändra suspend till avstängning. Är det fortfarande bökigt att komma åt samba-network?

Åhajaja,inga sotra saker men tillräckligt för att 99,99% nyfikna aldrig använder Linux igen.

stormense

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

pentest

Därför bör du inte beställa ett penetrationstest


- TechWorld:

jörgen städje

"Enormt tekno-glapp i skallen på vanligt folk"


- TechWorld:

hackad databas

Hundratals svenska webbplatser hackade


- TechWorld:

nsa övervakning

Så kartläggs du av NSA


- TechWorld:

grundämnen

Teknikens byggstenar del 3: N, O och F

- TechWorld:

sql school

Lär dig prata sql - Lektion 2: Skapa och visa data


- TechWorld:

open source

12 öppen källkod-alternativ till Windows-lösningar


- TechWorld:

Så många svenska organisationer attackeras varje dag


- TechWorld:

Kodsnack: Att leverera uppdateringar


- TechWorld:

smartphone hack

Allvarlig sårbarhet - så enkelt avlyssnas din smartphone

- TechWorld:

heartbleed

Nästa heartbleed inte långt borta


- TechWorld:

Kom igång med Visual Studio 2013


- TechWorld:

grundämnen

Teknikens byggstenar del 2: Be, B och C


- TechWorld:

linus torvalds

Linus Torvalds: "Jag vill se Linux på skrivbordet"


- TechWorld:

ljuskanon

Ljuskanonen i tusen bitar

- TechWorld:

home hack

"Det finns inget säkerhetstänk alls"


- TechWorld:

virtru

Så bra är kryptering med Virtru


- TechWorld:

Christopher Soghoian

"Vi väntar fortfarande på det största avslöjandet"


- TechWorld:

sql school

Lär dig prata sql - Lektion 1


- TechWorld:

Agendan för Next Generation Threats 2014 spikad

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Utvärdera IT-projekt som Donald Trump
Mainframe makeover
Service virtualisering på 30 minuter
Strömlöst är inte hopplöst
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: