Med magnetiska bakterier tror sig forskare på sikt kunna skapa hårddiskar med betydligt större lagringskapacitet än i dag. Bild: University of Leeds

Vid University of Leeds i Storbritannien har en grupp forskare byggt en ny slags hårddisk med hjälp av några knep från naturen.

Det finns vissa typer av bakterier som drar till sig järn för att skapa magnetiska nanopartiklar och på så sätt kunna navigera. Forskarna har plockat ut proteinet bakom den processen och använt det för att skapa magnetiska mönster för datalagring.

- Vi drar nytta av naturen eftersom den haft miljarder år på sig att experimentera genom evolution, så därför finns det nästan ingen anledning att börja om från noll, menar Sarah Staniland som leder forskargruppen.

Hittills har forskarna skapat 20 mikrometer stora magnetiska rutor som lagrar en bit vardera. Det är med andra ord rätt långt kvar innan tekniken kan utmana existerande hårddiskar.

Forskarna tänker dock inleda tester i nanoskala och tror sig på sikt nå en järnpartikel per ruta, vilket skulle innebära en terabyte per kvadrattum.

Arbetet har publicerats i tidskriften Small.