Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så ska Linux starta på två röda

Inte särskilt...

2012-05-15 08:27

Kan inte påstå att min desktop-installation tar så mycket längre, om man bortser från BIOS dvs.... får lov att mäta när jag kommer hem tror jag.

NovaLand

Ljuva 80-talet

2012-05-15 08:27

"Startsekvensen i Linux har inte ändrats anmärkningsvärt sedan 80-talet. "

"I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and professional like gnu) for 386(486) AT clones.
Torvalds, Linus (1991-08-25)."

thommym

Ljuva 80-talet

2012-05-15 17:26

Japp, men Linux ha ärvt startsystemen från Unix (System V eller BSD, beroende på dist). Så 80-talet stämmer rätt bra.

När skall IDG börja med OpenID?

Ljuva 80-talet

2012-05-15 19:04

Jo jo, Linux har ärvt det mesta så på det sättet kan man ju påstå att Linux härstammar från 80-talet. Jag tycker det är en aning historierevisionism.

thommym

Ljuva 80-talet

2012-05-16 02:02

Nej. Linux kärnan skapades av Linus -91. Men mycket av den programvara som han och de som gör distributionerna använder sig av fanns långt tidigare. Emacs använde jag första gången mitten av -80. Även GCC och skalen etc.
Så den programvaran, inklusive det startsystem som används fortfarande skrev långt innan Linux började.
Så hela System V med /etc/init.d/ och /etc/rc?.d/ fanns långt innan. Vilket inte är så konstigt för Unix System V fanns långt innan.

Så nej, det är inte historierevisionism, det är historisk fakta. Eftersom jag inte påstått att Linux är äldre än 1991.

När skall IDG börja med OpenID?

Solaris

2012-05-15 08:30

Lillebror får titta på hur storebror gjort (igen).

thommym

Pratar vi kallstart?

2012-05-15 08:36

Först av allt, det beror ju naturligtvis vilka tjänster som startas också - skall SQL servrar, web sever, media servers, ,,, startas så går det inte på 2 sekunder - men väl kanske själva kärnan, och vem bryr sig då??

Min SE Arc telefon har ju som bekant android/Linux i sig och tar dubbelt så lång tid som PCn med Win7 att starta. Slött som bara den så Linux har lite att jobba med.

win8 startar än snabbare dessutom...

Vetande

Pratar vi kallstart?

2012-05-15 09:10

Men så får du ju ett sämre system som följd också.

_quecee_

Pratar vi kallstart?

2012-05-20 00:56

Ja det gäller en kallstart till inloggat xfce

Lark

Sleep vs boot

2012-05-15 09:00

Jag förstår mig inte på den här hetsen med att starta snabbt. Vem stänger sin burk idag? En laptop slår man väl igen locket på och är nöjd? Vet inte hur sleep/hibernate fungerar i Linux idag på laptops men på min Atom htpc där hemma är det alltid ett halvt helvete att få det rätt. Det hade varit mycket mer att lägga tid på värt i min värld.

Johan

Sleep vs boot

2012-05-15 09:16

Håller med, är detta ett reelt problem igentligen? En desktop, laptop eller platta kan man antingen sätta i hibernate-läge eller suspend-läge och få en snabb uppstart.

För servrar är det inte ett problem, dom är alltid på. Dom längsta av våra Linux system har varit igång i 5-6 år utan omstart. Det är möjligt att en Linux server aldrig startas om under dess livstid när den väl är driftsatt i skarp produktion.

Drutten & Jena

Sleep vs boot

2012-05-20 01:01

Eftersom exakt samma händer vid bootning eller du startar upp valfri daemon så ger det ju snabbare hantering av datorn i allmänhet.
Om du exempelvis ska printa så drar ju systemd igång cupsclienten om den är avstängd. Om du istället startar cups vid boot så sker exakt samma process.

Lark

Uppstart

2012-05-15 22:32

Här går det åt en hel minut, men då är Skype uppstartat. Alla nya e-mail är med. Vädret och väderprognoserna är uppe osv.

FreeWare

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

6 proffstips för säkrare Java


- TechWorld:

Säkerhetsbrister
direkt från fabrik


exklusiv för Techworlds Superusers

- TechWorld:

Slutet för brandväggen - nästa generation är här


- TechWorld:

Snowdens e-postleverantör förlorar överklagande


- TechWorld:

Så fick språken sina namn

- TechWorld:

Datormusikens heliga graal


- TechWorld:

Arbeta smartare med Evernote Business


- TechWorld:

Så gör du OS X säkrare


- TechWorld:

Testduell: Ubuntu 13.10 mot Linux Mint 16


- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden

- TechWorld:

Sakernas internet - en avvägd risk


- TechWorld:

"Alla måste kunna
hyra den svarta fibern"


- TechWorld:

Klumpig och dyr - men programmerarnas drömdator


- TechWorld:

12 fantastiska TED Talks om teknik


- TechWorld:

Gigantisk tillväxt inom mobil säkerhet

- TechWorld:

Företag uppdaterar inte mjukvaran


- TechWorld:

Ny tjänst ser om din e-postadress hackats

Hur ofta byter du lösenord för din e-post?

- TechWorld:

Guide: Så hanterar du Heartbleed


- TechWorld:

Den uppkopplade gruvan


- TechWorld:

Pimp my Rack
- succétävlingen är tillbaka

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

DevOps krossar barriärerna
Software-as-a-Boss
Backup på en kvart
App app app... 20 API tips
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: