nvidia vgx
 Med Nvidia VGX kan upp till 100 vdi-användare (virtual desktop infrastructure) dela på ett enda grafikkort.
 Nvidia har under årets GPU Technology Conference i San Jose, USA lyft på skynket till en virtualiseringslösning för tung grafikberäkning i molnet. Nvidia VGX som bygger på företagets Kepler-arkitektur ska ha utvecklats under fem års tid och riktar sig mot storskaliga datacenter.

Den främsta fördelen med VGX är att flera användare kan dela på resurserna i ett grafikkort om de kör grafikintensiva applikationer. I tidigare lösningar har ett grafikkort endast kunnat nås av en användare i taget, vilket blir dyrt.

Nvidia VGX är en tredelad lösning som omfattar särskilda VGX-grafikkort, en mjukvarubaserad hypervisor samt hanteringsverktyget Nvidia USM (User Scalable Machines).

VGX Hypervisor integrerar med kommersiella lösningar från bland annat Microsoft, Vmware och Citrix.

Nvidias första VGX-kort består av fyra Kepler-grafikkretsar med 192 kärnor vardera som får dela på 16 gigabyte minne. Kortet är passivt kylt och sägs kunna servera upp till 100 vdi-användare (virtual desktop infrastructure) med smidigare fönsterhantering och bättre multimediauppspelning.

När hårdvaran släpps och vad den kostar är fortfarande oklart.

Nvidia hävdar att VGX också bäddar för spelrendering i molnet, likt Gakai och Onlive men med bättre energieffektivitet och kortare svarstider. Detta görs möjligt tack vare hårdvarans många energisparfunktioner samt kretsarnas inbyggda hårdvarurenderare för video.