Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

SQL 2012 - med molnet i sikte

Som vanligt

2012-05-21 17:05

Fungerar endast till världens sämsta operativsystem eller?

_quecee_

Som vanligt

2012-05-21 17:25

Självklart!

Intressantast vore en jämförelse i prestanda på given hårdvara olika versioner av M$-SQL samt många andra databaser, kommersiella och öppen källkods dito.
OM det finns en jämförelse så tror jag att resultatet ger att den senaste ger bäst resultat då det är denna som M$ vill sälja och inte någon äldre. För att göra jämförelsen rättvis borde även äldre Windows version användas, t.ex. Windows NT, XP, Vista och 7 (kanske 8'an också).


Eftersom många är partiska så måste en "äkta" jämförelse göras opartiskt, dvs alla parter måste få möjlighet att själv optimera sin "lösning" på bästa sätt och alla andra får likvärda möjligheter att göra så. Alla parter ska kunna välja operativsystem själv efter eget val och inte bli tvingad att sitta under Windows, då kan M$ själv slöa ner alla andra databaser förutom sina egna.

Dock kvarstår säkerhetsproblemen i Molnet!
http://di.se/Artiklar/2012/5/21/267374/storsta-hoten-mot-it-sakerheten/?sr=23&tr=304054&rlt=0

"Det spelar ingen roll hur tuffa regler ett företag sätter upp för att undvika cyberattacker, någon kommer att bryta mot dem. Och det spelar ingen roll hur effektiva system du har bakom, förr eller senare blir du infekterad."

Du kan bara fördröja tiden tills din moln-server blir infekterad och det gör du genom att tänka rätt och placera denna inlåst i ditt egna infranät som inte är åtkomligt ifrån internet.

ottan

Som vanligt

2012-05-21 17:45

Du tycker alltså att sql server 2012 ska testas på klientoperativ? Heja!

Vilka aspekter väger du in i "prestanda"? Det begreppet kan betyda väldigt många olika saker beroende på från vilket håll man kommer så att säga.

Vinkelberg

Som vanligt

2012-05-22 08:53

Kör inte alla sina SQL kluster på vista idag? ;)

Sedan kan ju olika funktioner implementeras helt olika i olika databaser. Oracle har ju funktioner som MS-SQL inte har och vice versa.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 12:02

Det finns standarder hur man mäter prestanda för olika lösningar.

Man mäter först för en server och därefter som du skriver för ett SQL kluster.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 12:06

Vad heter dessa standarder? Länk tack.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 12:16

TPC är en av många standard... dock kostar en bra slant att få sina resultat presenterade men används av många. TPC-C är väl den viktigaste eftersom den mäter on-line transaction processing benchmark.

http://www.tpc.org/default.asp

TPC-C
http://www.tpc.org/tpcc/default.asp

TPC-E
http://www.tpc.org/tpce/default.asp

TPC-H
http://www.tpc.org/tpch/default.asp

http://sourceforge.net/projects/benchmarksql/


Detta trodde jag att du redan kände till!

ottan

Som vanligt

2012-05-22 14:04

Grattis Ottan jag tror faktiskt att det är första gången jag fått någorlunda relevant information ifrån dig.

Självklart så kan du ju inte skriva ditt inlägg utan att vrida lite på sanningen. Till att börja med resultaten presenterade för TCP-C/E/H är inte gjorda på samma hårdvara .Jag antar att du pekar ut TPC-C som den viktigaste just för att MS är inte med på topp tio i TCP-C. Visst mäter TPC-C OLTP men det gör TCP-E också. Så frågan är vad skillnaden är mellan TCP-C och TCP-E och det är här det börjar bli intressant.

TCP-C's data model är en model för en distributör. Där ordrar läggs och kollas mot lager osv.

TCP-E har en annan dator model och en annorlunda last. TCP-E är modellerat kring en finansmäklare. Testet utförs med verklighetsliknande data och last. I modellen ingår transaktioner för värdepappershandel för en kundstock, kontohantering, marknadsundersökningar som underlag för handel, ordrar mot börsmotorer med resultat som går tillbaka till kundernaskonton.

Så frågan handlar mer om komplexitet i databasen än om att X är viktigare än Y för att jag ser färre microsoft system i X.

I den enklare TCP-C så utklassas Microsofts Databas helt då man bara ser på performance men å andra sidan körs top systemen på arkitekturer om ej stöds av Microsoft. Där handlar det om Oracle och DB2. Såg inga open source databaser i listan alls. Kollar man dock på price/performance så landar Microsoft andra och fjärde plats och så ligger på samma pris som två DB2 och Oracle system sist på top-10 listan (i och med att dom är samma kostnad så visas faktiskt 11 system totalt och inte 10). Tittar man också på vilken transaction processing monitor som används vid TCP-C så är det i prestanda testet 5 noteringar av Microsofts COM+ och 5 av Tuxedo. Inga open source databaser och inte heller några transaction processing monitors.

Tittar man på den mera komplexa data modellen TCP-E så ser man inga andra system än MS-SQL. Där äger Microsoft hela planen. Inget open sores eller unix för den delen så långt ögat kan nå.

Så det man kan säga om dessa resultat är ju att med pris/prestanda så spelar det inte så stor roll vad du väljer. Dock kräver du ren rå prestanda i ett ganska enkelt order/lager scenario så kör Oracle eller DB2 på ett UNIX os, helt klart. Dock skall du bygga något mer komplext så är det MS-SQL server som du bör satsa på.

"Detta trodde jag att du redan kände till!"

Jag trodde dock inte att du gjorde det.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 14:09

Du klarade inte av att svara på min önskan om STD11.MSI fil.

Vad är TCP för något? Känner inte till förkortningen! TCP/IP?

Att inte några av öppen källkods databaserna finns med beror på att de tar ganska bra betalt för sina tjänster. Kolla in senaste länken jag skrev här ovan OM någon vågar testa sin databas emot MariaDB, PostgreSQL och jämför pris/prestanda kvoten som du framhåller som fördel.

Som jag skrev så finns det andra databas benchmarks därute, jämförelsen gör man bäst själv på sin egen hårdvara och mjukvara.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 14:27

"Du klarade inte av att svara på min önskan om STD11.MSI fil."

Den finns på den CD du köpt av Miccrosoft.

"Vad är TCP för något? Känner inte till förkortningen! TCP/IP?"

OK, point taken. Jag menade självklart TPC ovan. Knepigt dock att du inte känner till TCP som förkortning men ändå känner du till TCP/IP. TCP betyder Transmission Control Protocol. Det är ett protokl i den nätverksstack som kallas TCP/IP. En teknik du borde lära dig om du nu vill ha jobb inom IT.

"Att inte några av öppen källkods databaserna finns med beror på att de tar ganska bra betalt för sina tjänster."

Nej, det är en standard och specifikationerna är öppna. Dock är det ingen som bygger så stora system med öppna databaser då de idag inte skalar på samma sätt som MS-SQL, Oracle RDBMS och DB2. Hade PostgreSQL stått upp mot Oracle, DB2 eller MS-SQL så kan jag garantera dig att RedHat gjort allt de kunnat för att få in ett system på listan. Dock finns det inte där på någon lista inte ens pris/prestanda listorna.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 14:49

Vem är "Miccrosoft"?

Jag känner inte till förkortningarna TCP-C/TCP-E/TCP-H/etc...

Men de borde kunna kvala in sig på samma sätt som M$ gjorde genom lägre pris så detta kan inte stämma.

När Jag kollade upp saken så kostade både specifikationerna och publicering av resultatet pengar.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 14:59

"Vem är "Miccrosoft"?
Jag känner inte till förkortningarna TCP-C/TCP-E/TCP-H/etc..."

Om vi skall snacka om språkbruk och stavning så ligger du rejält illa till.

"Men de borde kunna kvala in sig på samma sätt som M$ gjorde genom lägre pris så detta kan inte stämma. "

Jo, om tekniken är undermålig och inte kan skala till stora system. Kollar du upp saker ordentligt så ser dom på en helhetskostnad och inte bara licenser. Uppenbarligen kan inte open source tävla. Men jag antar att du nu fått en ny fiende i TPC som du kommer att smutstala.



http://www.tpc.org/information/about/faq-generic.asp#run

Q: If I want to run a TPC benchmark, do I have to join the TPC?
A: No. TPC benchmarks are industry standards. The TPC, at no charge, distributes its benchmark specifications to the public. Anyone is free to implement and publicize a TPC result.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 17:34

Visst jag slarvar skriver ljus istället för mörker och ovänt.

men fortfarande har du inte klarat av att svara på min önskan om länk till STD11.MSI.

MD5SUM är inte att rekommendera utan någonting som är säkrare checksumma.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 17:46

Har du verkligen kollat upp hur stor risken är att du kan implementera en trojan som klarar en MD5 check?

Där har du din SHA512 hash. Nöjd nu?
2DE6F1A3D1AF006DE4CA046E0F613566F86881A11D427FDB03C378CECB4C70C5EC827027A9E47851271876AE2344E4327C93A3F8F230FC4B5E63645217B0EB14

Neptune

Som vanligt

2012-05-23 10:07

Check this out that demonstrate this easy.

http://md5.gromweb.com/?md5=e4d909c290d0fb1ca068ffaddf22cbd0

ottan

Som vanligt

2012-05-23 10:27

Ja det är en site som har en databas där du kan lägga slå på kända MD5 summor som ligger i en databas och få texten. Det finns inget hack i det. Eller kan du visa mig ett exempel på två strängar med samma MD5 summa på den siten?

Sedan var ju databasen ganska knapphändig. ingen har ju ens kört en wordlist mot den för att ge den en hyfsad bas av MD5 summor. Så du gav en länk till något som bara demonstrerar MD5 i sig, inte ett hack av MD5.

Sedan undrar jag om du var nöjd med SHA512 hashet eller inte. Nu kaan du ju verifiera din fil.

Neptune

Som vanligt

2012-05-22 18:06

Förövrigt vad har detta i SQL diskussionen att göra?

Neptune

Som vanligt

2012-05-23 10:39

Inget mer än ett tecken på att M$ glömmer sina gamla betalande kunder, pirater däremot...

ottan

Som vanligt

2012-05-23 10:42

Eh, fortfarande vad har detta med SQL att göra?

Neptune

Som vanligt

2012-05-23 11:08

Dåligt support stöd...

ottan

Som vanligt

2012-05-23 12:33

Gäsp!

Neptune

Som vanligt

2012-05-23 13:00

Typiskt svar ifrån en M$ frälst.

Jag har nu redan avböjt mig att hjälpa tre (3) Microsoft användare, de fick en LiveCD istället... så snart finns det inga Windows användare i min närhet...

De får valet att slänga en fullt fungerande dator och köpa en ny (med Windows) eller använda LiveCD'n... installera den om så önskas. De har fått en beskrivning också på papper.

ottan

Som vanligt

2012-05-23 13:08

Är det? Har du referenser till andra som svarat "Gäsp" på skitsnack?

"Jag har nu redan avböjt mig att hjälpa tre (3) Microsoft användare, de fick en LiveCD istället... så snart finns det inga Windows användare i min närhet..."

Så bra. Du var inte kunnig nog att hjälpa dom men du gav dom ändå en möjlighet till att använda sina datorer. Hoppas du förklarade att de borde ta backup på sin information innan så den inte går förlorad. Dock verkar du ju ha problem med backuphantering men du kan ju alltid försöka lära dig.

"De får valet att slänga en fullt fungerande dator och köpa en ny (med Windows) eller använda LiveCD'n... installera den om så önskas. De har fått en beskrivning också på papper."

Varför skulle de slänga en fullt fungerande dator? Vad har dessa personer haft för problem förutom STD11.MSI?

Neptune

Som vanligt

2012-05-23 13:30

Som sagt, vanliga användare blir oroliga för none-fatal error meddelanden! Alltså konstruerade meddelanden som man ALDRIG någonsin kan ta bort.

Jag har nu installerat Debian Stable till alla dessa 3 personer och get dem en introduktionslektion hur de arbetar "normalt".

Deras trasig Windows är numera bortblåst, tidigare lät jag dem testa och lära sig...

Jag gav dem prisbilden, ny dator jämfört med denna lösning!

DU och Microsoft hjälper numera öppen källkods branschen genom era agerande!

ottan

Som vanligt

2012-05-21 18:28

Om man nu ska summera din text så är det ...molnet är osäkert? Blev det så nyss eller var det ok för 10 år sedan redan? eller var det osäkert redan då? Vad är du ute efter egentligen? Varför skriver du inte om G00gle i så fall, de vill ju att man ska lägga ALLT i deras moln, du säljer bara sin integritet på köpet men det är det kanske värt..

Så om ottan får bestämma så ska man utvärdera möjligheten att använda Windows XP som sevrer? Ska t ex Volvo sina databaser på en Windows XP-dator då? Är det rekommendationen eftersom du vill testa på det? Eller kanske våga sig på något lite nyare, Windows Vista? ;-)

Opuz

Som vanligt

2012-05-21 18:39

Vi borde testa det på Xbox med!

Vinkelberg

Som vanligt

2012-05-22 13:29

Fakta: Antalet infekterade datorer ökar, detta iochmed att uppdatering av äldre datorer har upphört, dvs lättare att infektera dessa men samtidigt trots alla uppdateringar så kvarstår antalet buggar och hål även i de nya datorerna, både klienter och servrar konstant på samma nivå. När en bugg blir rättad dyker det alltid upp minst två nya färdiga att användas av virusskapare som också blir mer kreativa på att undvika upptäckt utan att kunna visa vad man verkligen kan använda en dator till.

Stockholms stads använder sig av Volvo IT's hyrda datorer med Windows 7 installerad. Tyvärr är denna installation inte gjord för pedagogik utan mera för vanlig kontorsgöromål. Skolorna får betala mer för mindre! Datorer som verktyg förpassas i något mörkt hål istället.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 13:58

och vad har detta med SQL 2012 att göra?

ottan, har du någonsin hållt dig till ämnet eller är världen full av konspirationer och fel som bara DU känner till och ska rätta?

Opuz

Som vanligt

2012-05-22 14:00

Du tog själv upp säkerheten i Molnet och det vad jag svarade på, dessutom SQL i molnet men vill man inte ha någon säkerhet eller tillgänglighet så fungerar väl Molnet bra.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 14:09

Du ställer bara fram en massa anklagelser och vägrar sen alltid kategoriskt att besvara följdfrågorna + att du ofta tar in saker om inte hör till ö h t.

Vi väntat f ö fortfarande på din redogörelse för hur Microsoft = Hitler som du vet. När ska du klara av det??
Kom igen nu och visa vad du går för.

Opuz

Som vanligt

2012-05-22 14:25

Är du skulden till 9/11 händelsen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/11_september-attackerna

Du hände till saker o ting men varnade aldrig CIA eller?

Du vet väl att Microsoft planerade att skapa sitt tredje rike genom global installation av Windows på ALLA datorer i världen!

ottan

Som vanligt

2012-05-22 15:31

oj oj..nu blir jag nästan road. Så genom att installera Windows på alla datorer (hur det nu skulle gå till) så skulle alltså Microsoft skapa sitt tredje rike?????
Vad var det första och andra då?

HUR i h-e kan du få till något så absurt j-a dumt? Du är ju totalt fullständigt dum i huvudet - eller psykiskt sjuk och behöver vård.

Opuz

Som vanligt

2012-05-22 15:37

Det är du som är sinnessjuk, dags att lägga in dig, när du inte förstår ironi även om detta ligger väldigt nära sanningen.

När smartphones och surfplattor såg dagens ljus vaknade Microsoft men turligt nog påtok försent!

De hade en annan föreställning om vad datorn skulle vara för något, en strömslukande enhet som bara krävde mer o mer resurser, när bärbara enheter blev ett krav så tappade Microsoft andan och nästan dog.

ottan

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-05-22 15:40


Som vanligt

2012-05-22 15:46

Inser att du är ett betalt M$ freak.

ottan

Som vanligt

2012-05-22 15:50

åh, jag får betalt - intressant, när och hur skulle det ske menar du?
Så din taktik är att kalla mig freak när jag påpekar det som är väldigt tydligt för alla som läst dina ...texter?

Opuz

Som vanligt

2012-05-22 15:55

Så fort jag skriver något negativt om M$ så rycker du och några in och försvarar M$ och förnedrar mig genom personliga förolämpningar!

Det är personliga förolämpningar ni alla M$ freaks kör med.

Räkna upp hur många förolämpningar ni kör med...

ottan

Som vanligt

2012-05-21 20:03

Nej, tyvärr fungerar det nog inte på Linux och dess avarter.

thewitzard

Fel

2012-05-21 20:40

Windows är ett av världens bästa OS. Men det är ju inte ovanligt att du och dina trollungar har fel :)

DB i molnet

2012-05-21 18:07

Jag ställer mig helt oförstående till varför man vill lägga delar av den operativa arkitekturen i molnet, speciellt databasen.

Lägga Exchange eller CRM i molnet är väl en sak, men en databas ....

Ranger66

DB i molnet

2012-05-21 18:41

Vettigare vore väl då att lägga en kopia på varje större ställe ett företag har verksamhet och länka ihop dem. Via det interna nätet då.

Vinkelberg

DB i molnet

2012-05-21 20:04

så som man gjort med Lotus Notesdatabaser i 17 år... OK, erkänner notes är ingen relationdatabasmiljö, men de flesta företag jag sett fattar ändå inte vad en relation är så det kvittar. De hade klarat sig utmärkt med Notes. Hahaha

Nageln

DB i molnet

2012-05-21 20:20

Ingen kör väl sin Notes DB i monet och klienten på Desktop?

Ranger66

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

tor

Tor-avslöjande stoppades


?Kodsnack avsnitt 58 - TechWorld:

Kodsnack om statiskt genererat innehåll


- TechWorld:

Se cyberkriget i realtid


- TechWorld:

knc miner

Svenskarna som skapat snabbaste bitcoingrävaren


- TechWorld:

robot

Människolika robotar - sci-fi eller sanning?

- TechWorld:

it-bok

Bästa it-läsningen för hängmattan


- TechWorld:

Myndigheter använder globalt nätverk av skadlig kod


- TechWorld:

skaka hand

Affärspartners kan vara ett säkerhetshot


- TechWorld:

router

Kapar väntetiderna med 99,6 procent


- TechWorld:

kodlås

Bristen i Active Directory - farlig eller ofarlig?

- TechWorld:

windows 8

Microsoft: "Vi har 14 procent av marknaden"


- TechWorld:

helhetsleverantör

Tekniken bakom allt-i-ett-löftena


- TechWorld:

pengar

It-jobben som ger bäst betalt


- TechWorld:

ibm

Satsar 20 miljarder på framtidens datorer


- TechWorld:

helhetsleverantör

Helhetsleverantör eller diversehandlare?

- TechWorld:

sakernas internet

It-jättar skapar standarder för sakernas internet


- TechWorld:

serverhall

Sommarstäda serverhallen
- 8 åtgärder för en lugnare höst


- TechWorld:

magnus aschan

Forskningen som räddar världen


- TechWorld:

devops

Devops - smörjmedel för succéutveckling


- TechWorld:

Runa Sandvik

"Det kom som en chock för alla"

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

VDI-katastrofer
Strömlöst är inte hopplöst
Dold filtrafik, dold risk.
Säkerhet-as-a-Service
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: