Supporttjänsten Desk.com blir nu bättre på att hantera kunder på deras eget språk.

 Salesforce.com lanserade i januari den molnbaserade supporttjänsten Desk.com för användare på sociala nätverk så som Facebook. Tjänsten riktar sig främst till mindre företag.

Nu förbättras tjänstens språkstöd markant, vilket bland annat innebär att systemet automatiskt dirigerar frågor ställda på ett visst språk till en handläggare som faktiskt talar det språket.

Från och med den 6 juni kommer Desk.com att hantera 39 språk och dialekter, inklusive svenska och övriga nordiska språk.

De nya funktionerna införs utan extra kostnad och ska enligt Salesforce också göra det enklare att både utveckla och upprätthålla kunskapsbaser på flera olika språk.

Desk.com lyfter sin blogg fram det svenska mobilbetalningsföretaget Izettle som ett exempel på företag som med tjänstens språkstöd enklare kan expandera till fler marknader med bibehållen god kundsupport.

Den främsta konkurrenten på det här området är Zendesk som säger sig ha stöd för över 40 språk.