Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

10 hack som fick rubriker

Varför 5 delar?

2012-06-02 10:15

Varför 5 delar?

Om IDG inte har text 1/3 till vänster, reklam 1/3 i mitten och tomrum 1/3 till höger.

Så kan det se betydligt bättre ut.

IDG, ge mig ett seriöst svar, annars hämtar jag mina nyheter på Svenskbladet i fortsättningen!

minimini

Varför 5 delar?

2012-06-02 14:18

Sidvisningar.

Anton G

Varför 5 delar?

2012-06-02 18:08

Håller med om att det är tråkigt!
Har du testat Firefox med adblock+?

virtuosen2

Varför 5 delar?

2012-06-02 22:41

Adblock plus finns till Chrome också, fungerar finfint i mina burkar. :D

Den där elaka snubben

Varför 5 delar?

2012-06-04 10:45

Varför 5 delar?

Varför inte? Har du begränsad datamängd i ditt surfabonnemang?

Förklara gärna hur du skulle må bättre av att artikeln innehöll 2 delar.. Eller 12.
Vad är det för fel på siffran fem?

Joens Vogelholker

Varför 5 delar?

2012-06-05 23:14

IDG.

Dela upp artikeln så texten tar upp 2/3 av bredden, reklamen 1/3.

Dela aldrig upp artiklarna i delar, så vi tvingas klicka för att komma vidare.
Er startsida, IDG.SE är anska lång, och delas inte upp, som jämförelse!

För övrigt önskas klickbara, större bilder, riktig källhänvisning och artiklar värda namnet, inte omskrivna pressreleaser...

Ni medläsare, ja det finns Flashblock, Adblock och No-Script, men hur ska då IDG tjäna pengar?!
Varför inte ett Greasemonkey-skript som bygger om hela siten...

minimini

Vill bara påpeka att

2012-06-02 11:43

http://www.gnu.org/philosophy/words-to-avoid.html#Hacker

RNS

Uppsalahackern

2012-06-02 12:46

"Artikeln" började bra, slutade dåligt. Att uppsalahackaren inte är med på listan är konstigt.

Patrikb

Uppsalahackern

2012-06-02 22:46

Alltså, denna artikel är nog bara en översättning och därmed är en svensk inte med och Kevin Mitnick då han är rätt illa omtyckt i USA.
Dessutom är det första hacket omskrivet i en bok som heter "En hacker i systemet" vilket översättaren helt missat. Trisst med så riktigt dåliga artiklar.. :(

......

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 15:15

Kan nån tala om för mig hur man "hackar" sig in på en telefon, eller telefonsvarare? Är det egentligen så enkelt som att man ringer till telefonen och anger den fyrsiffriga säkerhetskoden för att den ska spela upp alla inkomna meddelanden? Är det så simpelt? Det är väldigt vad de engelska kändisarna måste ha avslöjande saker i sina telefonsvarare. Fasr är klart, Charles var inte särskilt diskret i sitt tampongsamtal till Camilla Parker-Bowles... Är alla kändisar lika korkade, jag menar, att säga sånt på en telefonsvarare och inte veta vem som faktiskt kan lyfta luren? Raden av hackade i England var ju ganska lång.

JörgenS

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 18:05

Jag är inte hundra procent säker på detta men:
BBC/Sky news rapporterade för minst tio år sedan att trådlösa telefoner (wireless) var avlyssnade. Var det så, och dåtida trådlösa analoga telefoner avlyssnades... Då var det ganska enklt??

Jag har för mig att "paparazzis" med radioscanners låg utanför kändisars hus på 90-talet för att avlyssna telefonsamtal. Dagens trådlösa telefoner som är digitala är "något säkrare", men egentligen inte alls säkra.

virtuosen2

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 18:24

Alla dagens trådlösa telefoner krypterar inte ens samtalen. Och är det okrypterat är det enkelt att avlyssna med rätt utrustning. Även de som krypterar samtalen i vanliga fall kan bli lurade att ansluta till en annan basstation har jag för mig.

Mobilnätet är ju inte heller helt säkert speciellt inte GSM som väl är knäckt.

M M

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 18:31

Helt sant!
Dåtidens analoga trådlösa var det ännu värre med!
(En enkel scanner tog upp samtalen.)
Tjyvlyssnarna behövde bara slå på sin radio!

virtuosen2

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 18:25

Ja att prova alla säkerhetskoder för att komma åt någon annan persons telefonsvarare är väl att betrakta som ett crack.

M M

hacka sig in på en telefon?

2012-06-02 22:03

Det enklaste är att slänga ihop ett program som testar kombinationerna på en hyfsat snabb dator som sedan kan spela upp alla meddelanden ;-)

True story

Mitnick

2012-06-02 22:32

Phreaking. Ja, det var ganska lätt för sin tid. Men så är det ju med mkt, även idag. Det kan vara svårt, med hänsyn av den aktuella tidens förståelse för ett ämne.

På tal om phreaking. Kevin Mitnick kunde man ju ta med istället för någon Anonymous-grupp... Det här är ju ett historieuppslag och den killen är inte så lite historisk i det här temat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Mitnick
inte att glömma..
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsutomu_Shimomura

measureIt

Hur kan man glömma MafiaBoy ?

2012-06-02 16:36

Michael Calce aka "Mafiaboy" en av de kändaste stängde ner Ebay, CNN, Amazon, Buy.com, Yahoo, and Dell.com via en DDoS vid 15 års ålder.

16:20 i dokumentären web warriors

http://www.youtube.com/watch?v=34cwMz3HZ8Q

Tom Hanks

Hur kan man glömma MafiaBoy ?

2012-06-02 22:42

Ja?

"Ebay, CNN, Amazon, Buy.com, Yahoo, and Dell.com"

Och är de sidorna fortfarande stängda?

Vasteras

Hur kan man glömma MafiaBoy ?

2012-06-04 09:58

Känns inte som att DDOS är speciellt avancerat utan det kan vem som helst göra, så det platsar inte här.

klappedo

Kevin mitnick

2012-06-02 18:25

En av världens mest kända hackers och honom glömmer ni ?

toxic76

Kevin mitnick

2012-06-03 13:44

haha ja det är pinsamt, men "lulzbot" var tydligen viktigare ? tror dom är lite för unga på redaktionen.

Gtx - Alea Iacta est

Kevin mitnick

2012-06-03 18:07

och lite trist att svenska hackers som SHA och AUH inte kom med :/

[FredrikG]

Kevin mitnick

2012-06-04 12:58

Unga var namnet.

Bill Landreth? Steffen Wernery (och hela Chaos Computer Club)? John Draper?

(Edit. Landreth, förresten. Var nog hans bok (Datorernas häxmästare) som i mitten av 80-talet fick in mig på min nuvarande bana... tillsammans med tv-serien "Whiz Kids"...http://www.youtube.com/watch?v=-yQ3LCeGLvU)

Mandrake

RSA!?

2012-06-04 10:07

Hur kan den lyckade attacken på RSA inte vara med? En långsiktig attack som lyckades och fick sanslöst mycket allvarligare följder än att någon site var nere en stund.

RSA är (var..?) en grundpelare till massor av organisationers it-säkerhet och blev själva hackade. Och då menare jag hackade, inte av med lite interna mail eller fick något blaj på sin hemsida utan de blev av med sin viktigaste hemlighet. Svårslaget.

mumbojumbo

RSA!?

2012-06-04 15:12

RSA fick inte en massa media och den handfull kunder som fick veta vidden av hacket fick svära att inte delge andra med den informationen, därför blev det inte en stor smäll där allt hamna i rampljuset som hacket mot Sony utan månader av säkerhets-experter som mest kunde spekulera. Smart av dom. Men håller med dig helt. Vidden av RSA hacket är 100 gånger större än nån site som blev ddosad av nätet under nån timme.

Retardovic - Inte SD anhängare bara handikappad

RSA!?

2012-06-04 16:57

Hmm, jo för de utanför svängen var det förstås ingen stor grej eftersom den var lite mer abstrakt än att man inte kunde spela över nätet på sin playstation. Var tvungen att leta lite och det är onekligen fascinerande att de lyckats hålla det utanför media i så stor omfattning, trodde det skulle vara mer offentligt efter så lång tid. Men de har väl lagt all krut de kan på det, om produkten man säljer i praktiken är förtroendet för sitt företag så vill man inte tvätta den byken öppet.

Attacken i sig är ju dessutom intressant i sin enkelhet, dessutom lite roligt att RSA laddade upp mailet till virustotal.

mumbojumbo

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

venus

Spaceship on a chip del 2: Landning på Venus


- TechWorld:

Moxie Marlinspike

"Full kryptering för alla är lösningen"


- TechWorld:

storage

MCS - framtiden för flash


- TechWorld:

visual studio

Testdriven utveckling i Visual Studio 2013


- TechWorld:

xp death

Windows XP är dött - länge leve XP?

- TechWorld:

google

Google utvecklar ny sökteknik


- TechWorld:

kodsnack

Kodsnack: Det här med smarta klockor


- TechWorld:

fedora

Fedora 20 - nödvändigt men inget rafflande


- TechWorld:

Morgan Marquis-Boire

Han lämnade Google för att slåss för användarna


- TechWorld:

städjes grundämnen

Teknikens byggstenar del 5: Al, Si och P

- TechWorld:

Därför suger Linux

Vad är Linux största problem?

- TechWorld:

Alla riksdagspartier hackade


- TechWorld:

Piscatus hackat - användaruppgifter på vift


- TechWorld:

Politikers e-post fortfarande osäker


- TechWorld:

open source firewall

12 brandväggar med öppen källkod

- TechWorld:

Alla blundar för den digitala elefanten


- TechWorld:

jon karlung

Här är Bahnhofs musikvideo om Säpo


- TechWorld:

safe browser

8 webbläsare för säker surf


- TechWorld:

Kodsnack: Att vara plattformsberoende


- TechWorld:

linux desktop

Rätt Linux för skrivbordet

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Utvärdera IT-projekt som Donald Trump
Mainframe makeover
Service virtualisering på 30 minuter
Strömlöst är inte hopplöst
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: