Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Nvidia svarar på Torvalds finger

?

2012-06-20 08:19

"Fördelar med att leverera sina drivrutiner som stängd kod istället för att samarbeta med Linux-kärnan är att stöd för ett visst grafikkort kommer samma dag som kortet släpps, istället för att vänta på att stödet ska hitta in i en viss version av Linuxkärnan och att den kärnan senare ska användas av en viss Linuxdistribution."

Skriver dom så dålig kod att dom inte vill visa upp den innan dom hunnit städa upp eller vad menas egentligen? Det finns ju annars inget som hindrar att man släpper koden samma dag som binären...

Ssargon

?

2012-06-20 08:32

Håller med dig.

Tror snarare att Nvidia inte tror på förhands exemplar till utvecklare, så att drivrutinerna kan finnas ute när (eller kanske t.o.m innan) kortet släpps. Men der ser också ut att de inte tror att detta kan skötas som en helt separat modul om det är helt i öppen källkod, vilket är helt fel.

Personligen så ser jag inte hur deras distribution potential ändras så pass mycket gemfört med idag om de går över till helt öppen källkod.

blacke

?

2012-06-20 08:37

Nackdelen för en hårdvarutillverkare av konsumentprodukter är att det är deras produkt som får skiten när någon annat bolag/utvecklare kodat fel. Dom menar förmodligen att dom tar ansvar för koden när hårdvaran släpps. Sedan innehåller GPU drivare skydd för hårdvaran (mot överhettning).

Domi

?

2012-06-20 09:23

Och? Som exempel kan jag dra att opensource drivarna för min skrivare är bättre än tillverkarens egna. Det finna alltid chansen att någon annan gör ett sämre jobb, på samma sätt som det finns chansen att någon annan gör ett bättre jobb.
Om det andra bolaget gör det under kontrakt så är det fortfarande nVidias ansvar att se över kvaliteten. Om det är tredje parts så kan enkelt bara säga att fel beror på den utvecklaren och att man ska använda de officiella drivrutinerna, men varje person som har lite bakom pannan kommer att veta var de ska lägga sin kritik.

Jag säger inte att de ska helt sluta tillverka egna drivrutiner men de kan göra så mycket mer för öppen källkod genom att släppa i alla fall informationen om korten fri. Detta har inget att göra med överhettnings skydd och liknande eftersom alla som är seriösa kommer att bygga in det dem själva, och kanske så hittar de att effektivare sätt att göra det på.

När jag tänker efter lite mer så tror jag att det är för mycket licenserade saker i dem för att de ska släppa dem fria.

blacke

?

2012-06-20 09:33

"Och? Som exempel kan jag dra att opensource drivarna för min skrivare är bättre än tillverkarens egna"

Jag har inte påstått att dom skulle vara sämre. Läs om, läs rätt.

Sätt det i samma situation som när någon implementerar något felaktigt, skulle tippa på att det i 99% av fallen sprider dåligt rykte om produkten än om själva implementationen.

Att det i detta fallet även fysiskt skulle kunna skada hårdvaran är ytterligare en stor orsak.

Alla mynt har två sidor. Ni som ser öppen kod som lösningen på alla problem är blinda idioter. Bygg en kyrka och lås in er.

Som någon tidigare nämnde, gillar ni inte företag med stängd kod, köp inte produkterna. Men sätt er inte på höga hästar och påstå att ni förstår deras beslut men vet bättre, bara extremt patetiskt.

Domi

?

2012-06-20 10:13

Och de som inte vet ett skit om detta kommer knappast att gå till en tredjeparts sida för att ladda hem drivrutiner och installera dem manuellt, om de överhuvudtaget kommer att göra det alls.

De som använder nån Linux distribution kommer troligen att först fråga om det på den distributionens sida. Alla seriösa distributioner kommer att testa drivrutiner så att de fungerar så som de ska till den grad de kan testa dem. Detta är mer en fråga om vem du litar på och om du litar varje person som lägger upp något på nätet så har du bara dog själv att skylla på.
I detta fall så kommer de troligen klaga mer på distributionen (eller Linux generellt) än på nVidia, speciellt om det fungerar under Windows.

Jag håller med dig dock om att idioter kommer alltid skylla på någon annan, men personligen så ser jag inte det som en stor anledning att låsa ute alla seriösa utvecklare.


Också, snälla, lumpa inte ihop fanatikerna med resten av oss. Alla läger har fanatiker in nån form.

blacke

?

2012-06-20 10:22

Uppenbarligen anser nvidia att det inte är värt risken, påstår du dig veta tillräckligt för att anse att dom har fel kommer jag lumpa ihop dig bland andra fanatiker. Självklart finns det gott omvettiga anledningar till att inte öppna koden

Domi

?

2012-06-20 10:37

Personligen, nej jag vet inte bättre, och har aldrig sagt att jag vet bättre. Har alltid sagt att det är min personliga åsikt.

Men eftersom du verkar veta så mycket så ge mig de tre största anledningarna till att inte öppna upp källkoden i detta fall.

blacke

?

2012-06-20 08:49

Jag hoppas du inte tar illa upp om jag leker språkpolis för en sekund, men då du i övrigt stavar bra så störde jag mig på, den på internet ofta förekommande, felstavningen "gemfört". Det stavas "jämfört".

xxxArneAnkaxxx

?

2012-06-20 09:05

Tack för det, slog inte över till svensk stavningskontroll när jag skrev det där eftersom jag så sällan skriver på svenska, men jag ska hålla det där i backhuvudet.

blacke

?

2012-06-20 20:25

Håll "Bakhuvudet" i bakhuvudet också :)

Internetkrigare

?

2012-06-20 08:39

Precis, varför kan inte en öppen drivrutin släppas på kortets releasedag!?

Varför skulle man med en öppen drivrutin behöva vänta på att den hittar in i kerneln!? Om jag inte minns fel så laddas deras proprietära drivrutiner som moduler, och jag ser inget hinder mot att göra samma sak med öppna.

xxxArneAnkaxxx

?

2012-06-20 09:02

>Skriver dom så dålig kod att dom inte vill visa upp den innan dom hunnit
> städa upp eller vad menas egentligen? Det finns ju annars inget som
> hindrar att man släpper koden samma dag som binären...

Jag har inte sett licensen för Nvidias drivrutiner, men en tänkbar förklaring skulle vara om de licensierat kod från andra företag. Den skulle de ju i så fall knappast ha rätt att släppa utanför det egna företaget.

Torbjörn Andersson

?

2012-06-20 10:12

Självklart. Dock är det då något dom kan gå ut med och säga direkt istället för att komma med andra argument som ärligt talat känns lite krystade.

Det finns en del saker som kan göra det svårt för dom. Tanken ovan i tråden om hårdvaruproblem pga buggar i drivrutinerna är naturligtvis också en sådan sak.

Ssargon

?

2012-06-20 13:55

Nu behöver de inte släppa någon kod utan enbart specifikationer så att det går att skriva annan kod utifrån detta.

REx Luthor

Upp till leverantören

2012-06-20 08:20

att öppna sin kod eller inte.

Upp till kunden att köpa produkten eller inte.

Om kunderna tycker att det är ett problem med stängd kod, så köper de väl från någon annan leverantör istället. Nividia är ju inte ensamma precis...

Christian Nissen

Upp till leverantören

2012-06-20 08:28

Teoretisk möjlighet till ett val är inte samma som att man faktiskt väljer, och väljer man inte låter man någon annan bestämma och bestämmer andra har man ingen valfrihet. Ingen jag känner som inte jobbar med IT väljer grafikkort och har inte kunskapen (valfriheten) att välja en bra leverantör.

Valfrihet finns enbart där den nyttjas. Något liberaler borde fundera lite mera på tycker jag.

buurd

Upp till leverantören

2012-06-20 08:39

"Ingen jag känner som inte jobbar med IT väljer grafikkort och har inte kunskapen (valfriheten) att välja en bra leverantör."

Så.. öh ingen du känner, som inte jobbar med it, har inte kunskapen att välja leverantör? =)

Domi

Upp till leverantören

2012-06-20 08:43

Så valfrihet finns inte i Kina för att den itne nyttjas?

Verkar vara ett lite konstigt resonemang om det nu var meningen att det skulle vara någon slags grundtanke...

Ssargon

Upp till leverantören

2012-06-20 09:33

Kinajämförelsen förstod jag inte och jag tycker det finns en poäng i att bara för att en valmöjlighet finns så är det inte alla som ens är kapabla att göra ett bra val. Delvis för att man kanske inte har kunskapen eller för att det kan bli en overload av val för de som inte är tillräckligt intresserade utan bara vill ha en dator.

phatzo

Upp till leverantören

2012-06-20 10:29

Valfrihet är ignet som villkoras i att alla kan göra alla möjliga val eller ens har förstånd att göra det. Valfrihet innebär att du har möjligt att välja själv om du vill göra ett val och isåfall vilket val du vill sträva efter att göra.

Ssargon

Upp till leverantören

2012-06-20 11:56

Total demokrati skulle också vara en möjlighet idag. T.ex. att alla medborgare genom internet fick rösta i alla frågor i riksdagen. Att det inte kommer införas är för att dom flesta inser att det inte skulle leda till bra beslut och inte driva utvecklingen och samhället åt rätt håll. Man väljer därför istället var fjärde år representanter som man litar på att dom är pålästa och fattar beslut i den riktning man själv vill.

phatzo

Upp till leverantören

2012-06-20 09:20

Är man inte mogen att välja grafikkort är man troligen inte ens intresserad av fibbla med att byta ut och optimera drivrutiner till dem.

Christian Nissen

Upp till leverantören

2012-06-20 09:56

Håller i princip med. Dock så är det den stora grå massan som då gör det möjligt för leverantörer att fortsätta leverera produkter som den riktigt teknikintresserade inte vill ha.

Ett exempel är tangentbordens utsvävningar dom senaste åren. Sedan barnsben har man lärt sig en standard tangentuppsättning såpass bra att man kan skriva snabbt och effektivt utan att titta på tangentborden. Dom senaste åren har tillverkarna börjar möblera om tangenter, tagit bort eller lagt till nya "smarta tangenter". Jag har alltså fått gå tillbaka till att titta ner på tangentbordet när jag skriver igen och vad hjälper det om jag och några få till vägrar köpa dessa tangentbord? En snabb titt på utbudet och man inser att standardlayouten på tangentbord i princip inte existerar längre.

phatzo

Upp till leverantören

2012-06-20 10:10

Då ska du naturligtvis välja bort dessa tangetbord.

Precis som jag valt bort att använda IE som browser, efter som pyttemjuk vägrar att följa standard och ständigt flytta runt på alla knappar och val.


Vad är annars alternativen? Att de "teknikintresserade" (som om de vore en homgen grupp med bara EN åsikt) skulle bestämma tangentplaceringen, eftersom de "ointresserade" inte förstår sitt eget bästa när de köper tangetbord du inte gillar? Var har jag hört dessa tongångar tidigare? *smile*

Christian Nissen

Upp till leverantören

2012-06-20 11:22

Absolut, jag väljer bort dom. Problemet är att det är ganska svårt att ens få tag på de tangentborden jag vill ha idag. Och att en liten grupp väljer bort dom ger knappast någon effekt. Dessutom skriver jag under en normal arbetsdag på säkert 10st olika tgb i olika serverrum eller på användares datorer. Förr var detta inget problem eftersom alla tangentbord hade samma layout.

Dom flesta ser det inte som ett problem eftersom dom kanske ändå tittar på tangentbordet när dom skriver och jag säger varken att det är deras fel eller tillverkarnas som naturligtvis bara är intresserade av att sälja så många tangentbord som möjligt. Jag uppmärksammar bara ett problem.

phatzo

Upp till leverantören

2012-06-20 11:25

Jag förstår ditt dilemma. Vore jag i dina skor, (skulle jag antagligen få nageltrång så stora fossingar som jag har) skulle jag stämma av med övriga medarbetare och begära att få byta ut tyangetborden mot ett enhetligt - produktiviteten ökar och felen minskar för kanske 150:-/per tangentbord.

Christian Nissen

Upp till leverantören

2012-06-20 12:19

Det går inte att köpa tex tangentbord utan windowsknapp... ska man välja bort tangentbord då?

strife

Upp till leverantören

2012-06-20 11:04

på laptop så kan man inte välja grafikkort själv

Mellin

Upp till leverantören

2012-06-20 11:19

Men du kan välja laptop... med det grafikkort du vill ha och är villig att betala för.

Christian Nissen

Upp till leverantören

2012-06-20 15:41

men om laptopmodellen som har nvidia har bättre skärm större hårddisk och mer ram ?

Mellin

Upp till leverantören

2012-06-20 17:38

och du vill ha detta mervärde, så ska du naturligtvis betala för det - själv...

Christian Nissen

Barnsligt

2012-06-20 09:20

Jag tycker Linus Torvalds verkar hyfsat barnslig.

Jag har svårt att se behovet av stöd för CUDA i operativsystemet, oavsett operativsystem.

Jag antar att det är så att program som har stöd för CUDA, implementerar det själva, ett exempel är väl t.ex. 3DS Max.

Vad menar man att CUDA skulle göra för operativsystemet?

Och det är väl nånstans där det barnsliga ligger, det är väl samma människor som köper THX certifierade prylar utan att ha en aning om vad THX certifierar, och det är ju också ett slags barnslig önskan att andra ska göra saker åt en.

Vilket är lite konstigt just med Linus, eftersom jag antar att Linux utvecklades som ett slags "jag kan själv"-statement.

gummianka

Barnsligt

2012-06-20 09:40

Att implementera CUDA på OS nivå gör samma nytta som att implementera ljud- och nätverks-support på OS nivå, det gör också att det kommer att finnas en gemensam och standard API för det som är oberoende av tillverkare (d.v.s ATIs och andras motsvarighet).

Det finns mycket som har potential att dra nytta av CUDA (och liknande) men arbetet med att implementera detta stöd är troligen mer än mer-värdet de får ut av det idag. Att ha det redan implementerat på OS nivå skulle öka mer-värdet signifikant genom att minska arbetet med dess implementering per program.

blacke

Barnsligt

2012-06-20 10:07

Kunde nog inte sagt det bättre själv.

Min uppfattning, allt längre tid som gått så tycker jag att Nvidia blivit ett riktigt sorgebarn och man bör undvika Nvidia produkter så långt det bara är möjligt..

Flexnes

Barnsligt

2012-06-20 10:23

Vilken/vilka grafikkort ska man då idag välja om man kör linux?

Björn O

Barnsligt

2012-06-20 10:43

Det ända "riktiga" alternativet du har, AMD/ATI. De har blivit mycket bättre med deras Linux drivrutiner.

blacke

Barnsligt

2012-06-20 11:57

Håller med om mycket bättre.
Lite som att säga att kattens bajs smakar mycket bättre
Vill fortfarande inte kalla dem bra.
Båda hör hemma i samma låda.

Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Barnsligt

2012-06-20 12:21

Jag sitter med opencl utveckling på AMD kort hela dagarna och sitter med Linux. Och jag kan bekräfta att AMD korten blivit MYCKET bättre på sista tiden. DOck finns fortfarande små buggar att ta hand om men inte är det mycket.

Som vanlig användare fungerar korten utmärkt idag.

Mr_Vein

Barnsligt

2012-06-20 13:21

Jag håller med, AMD/ATI blir bara bättre och bättre medans Nvidia blir bara sämre och sämre ju längre tiden går. Det är utan tvekan så att Nvidia är ett dåligt val för dom som vill använda Linux, Jag tycker också det är bra underligt att inte Nvidia har brytt sig mer gällande sina kunder som använder opensource system om dom nu vill vara med som dom säger?

Flexnes

Barnsligt

2012-06-20 16:37

Håller med som vanlig användare funkar det utmärkt. Jag hade faktiskt väntat tills deras drivisar skulle bli bättre tills jag sumpa min gamla nVidia linux box.

Paracelsus

Barnsligt

2012-06-20 17:02

Tja, man kan ju förtsås tycka att det var barnsligt, men det kommer sig nog av en hel del frustration över nvidia..

Och har man inte ekonomiska/juridiska muskler som microsoft eller oracle, så kan jag knappast tänka mig ett bättre sätt att sätta lite eld i röven på nvidia.

snugge

Man väljer sina ord minsann...

2012-06-20 23:10

"Nvidia skriver också att de stöder ett flertal gpu-arkitekturer på Linux, inklusive de senaste Geforce, Quadro och Tesla. Drivrutinerna uppdateras regelbundet och bara i år ska sju uppdateringar har gjorts, skriver Nvidia."

De "glömde" senaste flaggskeppstekniken rörande energispar: Optimus.

Det är helt jävla fuckat att installera Linux och få 3D på t ex Lenovo W520.

SÅ rakt från mitt hjärta: Fuck you, Nvidia! :)

Mindlight

Comments powered by Disqus

Fler nyheter

- TechWorld:

qubes

Qubes - Linux för säkerhetsvurmande fixare


- TechWorld:

nya toppdomäner

"De nya toppdomänerna förändrar internet"


- TechWorld:

Tor criminal

Tor-nätverket översvämmas av kriminella


- TechWorld:

windows register

Möt registermonstret - mardrömmen i Windows


- TechWorld:

Henrik Elmsjö

Microsofts framtid ligger i molnet

- TechWorld:

kodsnack

Att lämna innan saker går sönder


- TechWorld:

framtidens skärmar

Skärmar med fler dimensioner - utan 3d


- TechWorld:

it-krig

Vilken sida väljer du?


- TechWorld:

it-krig

5 klassiska it-krig


- TechWorld:

it-krig

När it-krigen rasar är vi sällan smarta

- TechWorld:

lokal lagring

Behöver du verkligen lokal lagring?


- TechWorld:

antivirus

Virusskydd är dött - vad lever?


- TechWorld:

jonas hansson

Våga ställa den grundläggande frågan


- TechWorld:

devops spotify

Devops lyfter Spotify


- TechWorld:

kodsnack

Kodsnack: Sakernas internet och smarta klockor

- TechWorld:

coreos

Ett litet operativsystem för stora miljöer


- TechWorld:

Hackarens verktygslåda: Burp Suite


- TechWorld:

Magnus Aschan

Inget att dölja och inget att visa


- TechWorld:

webrtc

Det blir obligatoriska standarden för webrtc


- TechWorld:

Qlik Sense

Från data till information med Qlik Sense

Whitepapers, webcasts, kompendier och partnermaterial Fler utvalda whitepapers

Virtuell server - reella hot
Sju krav på mejl i molnet
Virtualisering-to-go
Din API strategi
Gratis nyhetsbrev
Välj ett nyhetsbrev:
Weekly - Security -
Open Source Update





Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss
Postadressen är:
TechWorld, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

För prenumerationsärenden:
Logga in här eller ring 08-799 62 39.




Copyright © 1996-2013 International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: