Många it-administratörer med ansvar för stora nätverk kan gå i god för att stordatorer och nätverksbrandväggar fortfarande blomstrar.
– I dag har vi tre gånger så många nätverksbrandväggar som för sju eller åtta år sedan, säger Andrew McCullough, it-säkerhetsexpert på den amerikanska motellkedjan Motel 6.

Tidigare använde företaget enbart brandväggar i nätverkets utkanter, men på senare tid har Motel 6 byggt upp ett internt skydd för att sätta stopp för attacker mot webbapplikationer och databaser samt system för kortbetalningar. Det innebär att det har tillkommit fler brandväggar som kan hantera större datamängder. Motel 6 använder plattformen Crossbeam X-Series med antivirus och system för intrångsskydd.

För ungefär åtta år sedan fick intressegruppen Jericho Forum, bestående av it-proffs från en mängd olika företag, en hel del uppmärkssamhet för påståendet om att brandväggar utgör en barriär för e-handel. Vissa medlemmar menade att de traditionella brandväggarna borde fasas ut helt och hållet för att istället ersättas med exempelvis molnbaserad säkerhet.

Andrew McCullough medger att nätverksbrandväggar i vissa fall har satt käppar i hjulet för e-handeln. 2006, då nätbokningar hade hunnit bli en viktig del i företagets verksamhet, skapade brandväggarna ”märkbara problem” som gjorde att bokningarna inte flöt på som de skulle. Detta trots att Motel 6 precis hade installerat nya brandväggar.

– Det skapades ett stort antal sessioner, säger Andrew McCullough som däremot inte vill uppge vilken brandvägg som användes då.

Det handlade däremot inte om ett brandbreddsproblem, utan snarare om svårigheter med ”massor med små paket” relaterade till reservationer och tillgänglighetsförfrågningar.