- Shall we play a game? sa datorn W.O.P.R. I filmklassikern Wargames från 1983.

En artificiell intelligens som lär sig spela ett spel genom att se någon annan spela, det är precis vad forskaren Lukasz Kaiser vid Paris Diderot University tagit fram.

Lösningen använder algoritmer för visuell analys samt spelinlärning som kopplas ihop med open source-spelmotorn Toss.

I praktiken innebär det att datorn kan se en video på någon som spelar exempelvis luffarschack för att lära sig reglerna och därefter lista ut en vinnande strategi.

Än så länge är systemet begränsat till rätt enkla spel så som just luffarschack och fyra i rad, men i teorin ska det inte finnas några gränser för vad systemet borde kunna lära sig, exempelvis schack.

- Jag försöker också ta mig an spel med dynamiska rörelser, inte bara förändringar på spelplanen, säger Lukasz Kaiser och tar Pong som ett exempel.

Kaisers algoritmer är ännu inte tillgängliga för allmänheten men för den som vill spana in Toss finns den öppna källkoden här.