När Intel förra året lanserade begreppet ultrabook förutspådde processormakaren att denna typ av supertunna och lätta datorer skulle stå för minst 40 procent av datormarknaden i slutet av 2012. Men när de stora analysföretagen IDC och Gartner nyligen presenterade sina rapporter för första halvåret 2012 visade det sig att försäljningen knappast kommer att nå de siffrorna i år.


Pc-försäljningen minskar
Sammantaget minskade pc-försäljningen med 0,1 procent jämfört med samma period förra året. Hårdast drabbades HP och Dell vars försäljning minskade med 12,1 respektive 11,5 procent.
Givetvis har den globala ekonomins svårigheter inverkat på både företag och privatpersoners köpkraft – och köpvilja – men klart är att Ultrabooken har en lång och brant backe för att inta den position som branschen tagit för givet att den ska få.


Anders Huge, Intel Norden.
Hos Intel är man dock hoppfulla att försäljningen ska ta rejäl fart under andra halvan av 2012.

– Vi räknar med att volymförsäljningen kommer ta fart under andra halvåret, genom andra vågen av Ultrabook-datorer baserade på tredje generationen Intel Core-processorer, säger Anders Huge, Intels nordiska sälj- och marknadschef.

Även om det är svårt att i siffror precisera Ultrabook-försäljningen så var Gartners officiella utlåtande, via ett pressmeddelande skrivet av analytikern Mikako Kitagawa, att volymerna som levererats under första halvan av 2012 var ”mycket små och hade en liten inverkan på den totala försäljningstillväxten”.


IDC mer konkreta
IDC försökte vara något mer konkreta och beräknar att det skeppats ungefär en halv miljon ultrabook-datorer hittills i år, vilket är långt ifrån Intels och branschens förväntningar.

Jay Chou, analytiker på IDC menar att Ultrabook-försäljningen kanske kommer upp i en miljon enheter, möjligen lite mer, men då den totala datorförsäljningen beräknas överstiga 200 miljoner enheter så kommer Ultrabook-datorer knappt att utgöra en halv procent av kakan. Om det här slår in innebär det att Intels beräkningar slår fel med över 80 miljoner enheter.

– Volymen finns inte där, och den kommer i slutändan att bli långt under vad Intel hade hoppats på, sa Jay Chou till Cnet i slutet av juli.




En ljusglimt kan skönjas i försäljningen av Windows-datorer som kostar över 700 dollar. I det segmentet har Ultrabook-datorer stadigt ökat under året – nu utgör de över 15 procent. Källa: NPD


Mer reklam behövs
Anders Huge tror att det här till viss del handlar om att marknadsföra Ultrabooken ännu mer, och bättre kommunicera de många fördelarna.

– Väldigt få tackar nej till en tunn, snabb och säker dator, men det behöver fortfarande göras mer marknadsföring för att vanliga konsumenter och säljare skall känna till alla fördelar hos en Ultrabook.

Han pekar på att försäljningen i Skandinavien gått bättre än de flesta andra delar av världen.

– Norden är den del av Europa där försäljningen går allra bäst, och som det ser ut just nu kommer cirka tjugo procent av de bärbara datorer som säljs i ”back to school”-perioden vara Ultrabook-datorer. Dessutom kommer nu flera modeller för professionellt bruk, vilket kommer att boosta även försäljningen till företag.


Vad är en Ultrabook?

Namnet myntades, och patenterades, av Intel för ett drygt år sedan, och specifikationerna för vad som får kallas Ultrabook är följande:
  • Tunnare än 21 millimeter.
  • Startar från stand by-läge på under 2 sekunder.
  • Startar från hibernate-läge på under 7 sekunder.
  • Har minst 5 timmars batteri-tid vid vanligt arbete.

Därför har försäljningen gått trögt

  • Den globala ekonomin – Företag och konsumenter har varit återhållsamma med inköp. Marknaden för datorförsäljning har för första gången på länge stannat upp.
  • Priserna – Ultrabook-datorer har hittills haft en hög prislapp.
  • Apple – Har i flera år dominerat maknadssegmentet fullständigt med Macbook Air.
  • Surfplattor – Många företag har valt plattor som lätta portabla enheter.
  • Windows 8 – Många avvaktar och väntar på det nya systemet.