Salesforce.com breddar snart sina tjänster med molnbaserad lagring och identitetshantering.

 - Våra kunder har kommit till oss och sagt att de vill ha en Dropbox-tjänst riktad till företagsanvändaren. En lagringstjänst integrerad med vår plattform. Så vi tog tag i det, berättade Salesforce.com vd Marc Benioff under en Techcrunch-konferens i San Fransisco.

Produktnamnet blir Chatterbox vilket alltså följer samma linje som företagets välkända samarbetsverktyg Chatter. Värt att nämna är att det i Force.com finns en automatiserad meddelandetjänst som heter just Chatterbox, vilket kan innebära viss namnförvirring.

Marc Benioff flaggade även för en ny tjänst kallad Identity som i praktiken är ett system för identitetshantering med en enda inloggning för flera olika molntjänster – så kallad single sign-on. Lösningen blir därmed en utmanare till liknande tjänster som exempelvis Okta.

Ytterligare detaljer kring de båda produkterna väntas avslöjas under företagets egna Dreamforce-konferens som börjar nästa vecka, men det är oklart om det innebär skarp lansering eller om det bara innebär en mer ingående presentation.

Under konferensen nämnde Marc Benioff även att han tidigare övervägde att lägga ett bud på det professionella samarbetsnätverket Yammer, men kom fram till att det skulle vara svårt att integrera på ett smidigt sätt med Chatter. I slutändan köptes Yammer av Microsoft i juni för motsvarande 8,5 miljoner kronor.