Så har den då äntligen kommit. Dessvärre kunde vi inte teleportera oss eller skjuta laserstrålar med den här modellen heller. Men vi nöjer oss så länge. Höst i luften och nya äppeltelefoner, känns både lite spännande och lite avmätt. För er läsare som arbetar på it-avdelningen börjar idag en ny årstid. Det är dags för "Oj jag råkade tappa sönder min gamla Iphone"-säsongen. Avyttringen av "gamla" Iphones började redan för några veckor sedan och igår morse brast vallarna och de ramlade ut hundratals fyror och fyraess:er på Blocket, och de närmaste veckorna kommer det ramla ännu fler telefoner i vattenpölar, från balkonger eller i asfalten efter att ha "glömts" på biltaket.

Nåväl, det må vara som det är med den saken, intressantare är förstås att titta på själva telefonen och vilka förändringar och förbättringar som gjorts. Eftersom Apple uttryckligen vänder sig mot konsumentmarknaden och vi som tidning mot Sveriges it-proffs, så struntar jag i att analysera hur bra panorama-funktionen i kameran är, eller om utformningen på de nya hörlurarna faller mig i smaken. Intressantare än telefonen i sig (det är en smartphone som nästan vilken annan som helst, kom igen) är det nya operativsystemet IOS6. Knäckfrågan är, har Apple gjort något specifikt för att underlätta för it-avdelningen som kommer tvingas hantera en flodvåg av nya enheter? Svaret är som väntat, inte speciellt mycket alls.

Med tanke på hur många företag världen över som kommer köpa in femman, och hur många anställda världen över som kommer att kräva att få använda sin egen skinande nya telefon i företagets nätverk, hade vi kunnat önska att Apple till exempel hade förenklat för "Enterprise app stores", där företag dels kan rulla ut sina egna unika appar men också på ett enkelt sätt samla de övriga appar man godkänner att de anställda installerar. Allt i ett enkelt och lätthanterat gränssnitt. Det finns givetvis tredjepartslösningar för detta, men det är ett område där till exempel Microsoft redan från början tänkt på att underlätta för detta i Windows phone.

Appar har såklart potential att strula till det, både för ur ett admin-perspektiv och sett till säkerheten. Nu kommer det nämligen gå att ladda ner gratis appar utan inloggningsuppgifter. Enkelt för användarna, men kan ställa till problem för den som vill styra åtkomsten.

Systemet i sig är säkrare
än Android och Apple tycks ha bra kontroll på vad som får existera innanför App stores murar, men problemet är väl att i en enhetlig infrastruktur, där allt är integrerat, får en inkräktare, när han väl tagit sig in, tillgång till det mesta. Företag som vill tvinga sina användare att använda pin-koder, ange lösenord varje gång de öppnar mailen, automatiskt blåsa disken vid ett visst antal felaktiga pin-koder, inte installera vissa (detaljerat specificerade) appar, och liknande säkerhetsåtgärder tvingas fortfarande förlita sig på dyra Mobile device management-lösningar eller massivt manuellt arbete.

Apple har gjort ett halvhjärtat försök med Configurator, som på sin höjd fungerar tillfredsställande för ett litet företag med en handfull anställda, men som inte direkt passar i större företagsmiljöer. Även här skulle jag, som mångårig Apple-användare, vilja påstå att Microsoft ligger före med hyfsade management-lösningar samtidigt som man har relativt smidiga direktkopplingar mot Sharepoint, Office 365, Lync och AD.

Begränsningar i vissa appar och funktioner har gått att ställa in sedan IOS5. Till exempel kan en admin stänga av Siri eller hindra att en användare överför information i telefonen till sitt Icloud-konto, eller tredjeparts-tjänster som Dropbox. Problemet som jag ser det är att idag håller gränserna mellan enheter för jobb och fritid på att suddas ut totalt. Därför hade jag gärna sett verktyg för att på ett smidigt sätt separera informationen från respektive område från varandra.

Det skulle vara enkelt att styra att vissa saker får skickas upp i Icloud, medan vissa andra inte får det. Överhuvudtaget behöver vi få bättre management-verktyg för mobila enheter med större möjligheter för admins att göra os-specifika inställningar. Annars finns risken att användarna hittar sätt att kringgå vad de upplever som "för restriktiva" policys.

Det finns massor av exempel
på att Apple helt sätter konsumenterna i första hand. Ta bara säkerhetsriskerna med automatisk synkning genom Shared photostreams, där du kan ta bilder på vad du vill och sen dela dem med andra. Jättekul för tonåringarna men en stor risk för företag som inte vill att något innanför företagets väggar ska bli allmänt tillgängligt. Det är klart att den typen av spionage går att göra genom tusentals olika appar, men här kan det i princip ske omedvetet.
Jag vet inte hur, men de här funktionerna måste också gå att styra mer på detaljnivå.

Inte heller på nätverkssidan har det hänt så mycket. Här skulle jag gärna se mer flexibla lösningar för vpn och annan åtkomst till företagets nätverk, samt möjlighet att på detaljnivå styra hur användare får och kan använda streamingtjänster (inte minst för belastningen på nätverket) eller hur, när och om användarna får koppla upp sig mot oskyddade trådlösa nätverk.

Jag skulle kunna rabbla på ganska länge om funktioner som skulle underlätta, och framförallt öka säkerheten, vid användandet av Iphones i företagsmiljöer, men tills vidare handlar det om planering, genomförande och uppföljning för it-avdelningen. Användandet av mobila enheter för företagsrelaterat arbeta lär inte direkt minska, och säkerhetsrisker kommer vi få brottas med. Man hade bara kunnat önska att Apple själva stått med några fler vattenflaskor i vår ringhörna.