Fakta
Namn: Mikael Nyström.
Ålder: 48 år.
Gör: Konsult, föreläsare, instruktör.
Andra intressen: Skriva böcker, bygga modell­er (gör det varje år runt jul), motorcykel.
Bäst just nu: Windows Server 2012 utrullad med Microsoft Deployment Toolkit 2012 Update 1.
Sämst just nu: Det finns för få timmar på dygnet och för få dagar varje vecka.
Ser fram emot: En fullpackad höst med kundjobb, föreläsningar och släpp av vår nya bok.
Vad var det som ledde dig in på att jobba med it?

– Jag har alltid varit tekniskt intresserad av det mesta och tyckt om att konstruera saker. När jag var liten var det bygga Lego som gällde, sedan blev det elektronik, radio, tv och hela den där soppan.

Helt plötsligt skulle man välja linje i gymnasiet och vips så satt man där med en lödkolv i handen och lagade tv-apparater, radios, orglar och sådant. Sedan fanns det ju en ”datamaskin” också, en ABC 80 med bandstation som vi höll på med. Framförallt satt vi och knappade in evighetslånga kodsnuttar som sedan blev spelet Lunar Landing och liknande.

Då var datorer mest skoj och elektroniken var det viktiga, men det svängde sedan allt mer och mer, och plötsligt satt jag mitt i stan och installerade Novell 2.15 ELS för en kunds räkning.
Helt ärligt hade jag inte en susning om vad jag sysslade med, men jag kommer ihåg att jag sa till kunden att prylarna inte hade kommit samtidigt som jag satt med hela kalaset i knäet på jobbet och försökte komma på hur fanken allting hängde ihop.

Efter några dagar så fick jag det att funka och när jag loggade in för första gången och sparade en fil på servern grät jag av lycka. Jag tyckte det var så skithäftigt att man kunde skriva saker på ett ställe och sedan så skickades prylarna i en kabel och liksom bara fanns där. Därefter började jag jobba som administratör på ett företag. Det var riktigt nyttigt. Sedan körde jag egen firma ett tag, det var också riktigt kul.

Efter en tid hamnade jag hos en av våra pc-byggare och någonstans där så började jag tycka att det där med operativsystem, servrar och bat-filer var det riktigt balla. Jag fick en förfrågan om att hålla kurser och började med det, kajkade runt i landet och körde utbildningar i NT4, Windows 2000, 2003 och så vidare.

Men någonstans där så upptäckte jag också att det var extremt kul att blogga, skriva och hålla föredrag. Jag blev en udda fågel på jobbet, jag var den ende som flängde runt halva jorden för att prata och visa saker som jag hade kommit på. Så då blev det dags att byta jobb igen.

Vad är det mer specifikt som lockat dig med teknik, och som lett dig in mot gör idag?

– Det är ju lite sjukt på något sätt. Att installera tusentals datorer utan att röra eller ens se dem är fortfarande hur kul som helst.
Jag minns en gång hos en kund när vi hade satt upp en utrullningslösning jag hade byggt och vi skulle rulla ut ett klassrum. Vi ställde oss längst bak och körde scriptet remote på alla maskiner, medan kunden stod bredvid mig helt tyst. Själv tyckte jag att det var det ballaste jag sett, men kunden säger inte ett knyst så jag blir lite orolig att han inte är nöjd. Jag tar mod till mig och frågar om allt är som han hade tänkt sig, varpå han vänder sig om och säger ”Kan vi inte rulla om alla maskiner igen? Det var så ballt!”.

Min första tanke var att jag hade hittat en som är likadan som jag.
Jag tror att det som hela tiden lockar är utmaningen, det okända, lösningen man svettas fram mitt i natten, vrålet när man känner ”Yes, shit där satt den, jag kom på det, det måste jag berätta för andra”. För mig blir allt som ett hederligt gammalt plattformsspel på något sätt.

Hur ser du på framtiden inom it generellt, vad kommer vara
viktigt att fokusera på?


– Oj, det här får man väl äta upp någon gång, men jag tror att fokus det närmaste åren måste vara inställningen till it. Det är inte it som bestämmer, it förvaltar och användarna bestämmer. Det är de som behöver verktygen och vår hjälp. Vi måste helt enkelt bli mycket mer ödmjuka. Jag brukar hävda med en dåres envishet att jobba med ”data” är inget annat än att vara en vaktmästare med digitalt fokus.


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning