Många småföretagare tror att de bättre kan dra nytta av den mobila tekniken om det fanns mer mjukvara anpassad för deras specifika behov.

 Tekniken har gjort att många mindre företag enkelt får tillgång till funktioner som tidigare bara varit tillgängliga för bolag med betydligt större resurser. Nuförtiden kan du ha en egen växel direkt mobilen, där du också kan delta i videokonferenser och hantera mejlen.

Enligt en undersökning som utförts på beställning av amerikanska Bank of the West finns det dock gott om utrymme för förbättringar, främst när det gäller anpassade appar för marknadsföring, betaltjänster och kundhantering.

Nio av tio tillfrågade säger sig använda smarta mobiler eller surfplattor i verksamheten, främst när det gäller ren kommunikation som röstsamtal och e-post samt för kalenderfunktioner och gps-navigering.

Samtidigt önskar hela 58 procent avs måföretagarna att tekniken bättre var anpassad till deras verksamhet, vilket i praktiken innebär mer relevanta appar. Så vad vill de ha?

Jämfört med tidigare resultat rapporterar Bank of the West att efterfrågan på appar för marknadsföring ökat med 94 procent. De ser även en ökning när det gäller efterfrågan på appar för betaltjänster med 82 procent, liksom att 63 procent fler skulle vilja ha fler crm-appar för kundhantering.

Det verkar med andra ord finnas ett uppdämt behov av specialutvecklade appar just för småföretagare och därmed ett attraktivt område för intresserade apputvecklare att utforska.