Ericssons lte-nät verkar inte ha några problem med handover mellan basstationer även från ett jetplan. Bild: Ericsson

 Med hjälp av ett Saab SK60-flygplan har Ericsson nyligen genomfört ett lte-fälttest som antagligen hör till den lite mer avancerade kategorin. Avsikten var att se hur bra lte-anslutningen klarar handover, det vill säga flytt av en aktiv anslutning, mellan basstationerna.

En webbkamera monterades i fronten av cockpit och kopplades till två bärbara datorer utrustade med testmjukvara och lte-modem. Planet lyfte från Linköping och flög på låg höjd mot Västervik medan videon strömmades från planet till ett kontor på marken.

- Vi är mycket nöjda med resultaten, säger Ericssons lte-produktchef Per Narvinger i ett uttalande.

I testet kunde videoströmmen utan avbrott flyttas mellan basstationer i 500 kilometer per timme. Systemet kunde även hantera dopplereffekten när planet flög rakt mot en basstation i 600 kilometer per timme och vid 700 kilometer per timme erbjöd lte-anslutningen fortfarande en nedlänk på hela 19 megabit per sekund.

En av anledningarna till hastighetstestet är att se hur bra nätverket kan fungera i snabbt rörliga miljöer, framför allt på tåg. Ericsson tänker även göra ytterligare tester vid ännu högre hastigheter.