Stefan Månsby

– Skulle vi stapla alla våra servrar på varandra skulle vi nå högre upp än Eiffeltornet, säger Stefan Månsby, affärsutvecklingschef på Basefarm.


Webb-tv har blivit väldigt populärt de senaste åren. Fler väljer att följa direktsändningar via nätet och håller sig gärna uppdaterade om vad som händer i tv-världen via programsajter.

TV4 Digitala Medier har under de senaste åren märkt att kopplingen mellan tv-rutan och trafiken på TV4.se har ökat avsevärt. För att klara av den ökande trafiken på programsajter som till exempel X-factor och Let’s Dance i samband med tv-sändningar måste de sajterna kunna hantera extra mycket trafik utan att krascha.

TV4 har tagit hjälp av bland andra driftleverantören Basefarm för att lösa det här problemet, men frågan är: hur driftar man egentligen ett system som måste klara av så pass mycket genomströmning?
TechWorld träffade Basefarms affärsutvecklingschef Stefan Månsby och teknikchefen Magnus Rimbark på TV4 Digitala Medier för att få en inblick i hur man hanterar utmaningen.


Samarbete sedan 2004
TV4 Digitala Medier har sedan 2004 samarbetat med driftleverantören Basefarm. Basefarm jobbar med verksamhetskritiska tjänster och riktar sig till företag som har krav på hög tillgänglighet och säkerhet.

Genom att hantera i princip all TV4:s drift ser Basefarm till att TV4:s plattformar ständigt kan finnas tillgängliga för besökare, utan avbrott.
– På en vanlig onsdag är trafiken på TV4:s plattformar på en normal nivå. Om det däremot är fredag under en sändning av till exempel X-factor rusar trafiken upp i taket och då måste man ha resurser för att kunna hantera så mycket trafik utan att webbplattformen kraschar, säger Stefan Månsby på Basefarm.

Han förklarar att Basefarm använder sig av olika tekniker för att hantera topparna. I TV4:s fall måste man alltså kunna expandera kapaciteten på servrarna på fredag kväll när man har mycket trafik, men också minimera kapaciteten för onsdag kväll, då man har jämförelsevis lite trafik, och därmed spara pengar.


datacenter

I datacentret finns även av mängd batterier kan hjälpa till om det skulle ske ett strömavbrott. Basefarms center kan med hjälp av batterierna fungera som normalt en period trots att 50 procent av elsystemet är nere.


Många kunder – många hot
Basefarm levererar tjänster till många svenska företag – Stefan Månsby berättar att motsvarande varje svensk besöker Basefarm i genomsnitt fyra gånger om dagen via någon av deras kunder. Men ju fler kunder man har desto större är risken att systemen utsätts för hot utifrån, därför är säkerheten extra viktig i systemen som Basefarm har hand om.

– De webbsidor som vi driftar utsätts dagligen för trettio ddos-attacker varav ungefär en har potential att faktiskt hota verksamheten, berättar Stefan Månsby.

För att hantera attackerna använder sig Basefarm av en tjänst som i princip analyserar varenda etta och nolla i trafiken för att kunna upptäcka om det finns något potentiellt hot. Farligheterna sorteras bort och endast den säkra trafiken släpps igenom.


”X-factor” rullar igång
Men hur fungerar det en fredagskväll på TV4 klockan åtta när ”X-factor” precis har börjat? Den extremt ökade trafiken på webbsidan borde väl kunna misstas för en ddos-attack? Stefan Månsby förklarar att Basefarm har ett mycket nära samarbete med TV4 för att kunna vara förberedda på när extra mycket trafik ska hanteras och på så sätt undvika att inkommande trafik tolkas som hot.

Basefarm får ungefär 180 000 larm per år om problem som måste lösas. Genom att spara varje larm tillsammans med hur lösningen ser ut kan man lösa liknande problem i framtiden snabbare.

– Efter tio år i branschen kan man lugnt säga att det har blivit en hel del lösningar loggade hos oss, berättar Stefan Månsby.


Han var med från början

Stefan MånsbyNamn: Stefan Månsby
Ålder: 39
Gör: Delgrundare av Basefarm AB, i dag vice vd och affärsutvecklingschef. Vice styrelseordförande i Eurocloud Sweden, ansvarar för best practices.
Det bästa med mitt yrke: Jag har förmånen att umgås med många inspirerande personer varje dag.


Fakta: Basefarm

Basefarm grundades i Norge år 2000 av sju personer som ville starta upp ett företag som hanterar affärskritiska internetplattformar. Tre år senare påbörjades verksamhet i Sverige och senare även i Nederländerna.

Företaget har ungefär 270 medarbetare i Stockholm, Oslo och Amsterdam. På kontoret i Stockholm sitter i dag runt 60 personer som jobbar med utveckling och support för att kundernas webbsidor ständigt ska finnas tillgängliga på internet.

Basefarm hjälper sina kunder dag som natt, året om. Bland de största kunderna märks flygbolaget Norwegian och TV4 Digitala Medier.


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning