Det har väl knappast undgått någon att Telia under den senaste veckan haft vissa smärre problem att uppfylla sina åtaganden gentemot sina kunder. Det har istället gett oss ytterligare en bekräftelse på hur dåligt rustade svenska operatörer är mot såväl externa attacker som interna fel. Först efter några dagars ihållande överbelastningsattacker hittade Telia några felkonfigurationer i sina egna nätverk som ställde till det vid försöken att avvärja attackerna. Det är väl inte helt förvånande att de inte kontinuerligt testar och felsöker sina miljöer, sådant kostar ju pengar.

Säkerligen har någon smart räknenisse kommit fram till att det kostar betydligt mer pengar än vad det kostar att kompensera några missnöjda kunder (det vill säga de som orkar gå igenom processen med att klaga). Krishanteringen har också varit under all kritik. Något Telia knappast är ensamma om i Sverige. Bristfällig information och dåligt kundbemötande verkar för vissa leverantörer närmast vara en del av affärsidén ...

Vi har också sett hur extremt långsamma och ibland fullständigt ignoranta många isp:er är när de varnas om problem och sårbarheter. Ibland får en intrycket att de knappt bryr sig, att vi snarast bör räkna med att det skiter sig ibland. Och visst kan saker gå på tok, men det är knappast ett försvar för att inte ta säkerhet på allvar. Eller att inte i varje andetag göra sitt bästa för att uppfylla sina åtaganden mot den som betalat för tjänsterna, och som är beroende av att de fungerar.

I vår kommer TechWorlds reporter och teknikguru Jan Hedström att skriva en stor och mycket viktig artikel om ISP:er och vi vill gärna höra dina värsta erfarenheter av problem, svikna löften, dåligt bemötande och liknande. Skriv ett brev till jan.hedstrom@techworld.se och berätta! Din hjälp är ovärderlig, och tillsammans kan vi se till att ISP:erna skärper till sig inom alla områden!