tango1
Det här kan din mobiltelefon inte göra. Bild: Google.

Din mobiltelefon har ingen aning om var i rummet den befinner sig. Om ett år vet den förmodligen det. Det är viktigare än det låter.

När mobilerna började bli smarta tog tekniken stora språng framåt varje år. Med åren har utvecklingen gått allt trögare, en standard har vuxit fram och idag ser nästan alla modeller på marknaden snarlika.

– Alla har rektangulära telefoner med gorillaglas på, de ser förvirrande lika ut. Det är inte mycket design, inte många features utan allt fokus har hamnat på appar, tjänster och ekosystem, som Gartner-analytikern Leif-Olof Wallin uttrycker det.

Men Google arbetar för fullt med nästa teknikrevolution.

Läs också: Telefonerna har blivit bra nog – vad ska Apple och Samsung hitta på nu?

Det hittills anonyma Project Tango kommer att hamna i rampljuset på årets CES-mässa. Efter flera år på ritbordet är det dags att lansera tekniken i vanliga telefoner och surfplattor.

På pappret låter Tango inte så häpnadsväckande: det är en teknik som med hjälp av sensorer gör att telefonen blixtsnabbt kan räkna ut var den befinner sig i förhållande till sin omgivning.

Det finns bland annat en radarlik anordning som sänder infrarött ljus vars reflektioner plockas upp av en infraröd kamera, och en vidvinkelkamera som tar visuella hållpunkter. Dessutom har telefonen accelerometer, gyroskop och barometer som alla är mycket precisa.

Med hjälp av den här tekniken förstärker Project Tango många av de funktioner som redan finns i dagens telefoner, och ger dem helt nya användningsområden.

Telefonen kan inte bara ögonblickligen mäta upp ett rum – var väggar, golv och möbler finns – utan också avgöra exakt var i rummet i den befinner sig.

Den telefon du redan har i fickan kan med största sannolikhet känna av rörelser, men inte hur den rör sig i förhållande till rummet. Genom att ta hänsyn till olika hållpunkter – en blomkruka, en trappa, ett bord – gör Tango det möjligt för telefonen att ta reda på var den befinner sig när du rör dig genom huset.

Användningsområdena är i princip obegränsade.

Från simpla funktioner som att mäta avstånd från punkt A till punkt B genom att knacka med telefonen på vardera plats, till att förvandla telefonen till en hyperexakt blandning av en Kinect-kamera och Wii-kontroll.

Tack vare att telefonens position går att fastställa exakt öppnas nya dörrar. En affär skulle kunna skicka information till din telefon om varan som är precis framför nosen på dig utan att du scannar någon qr-kod, en galleria skulle kunna guida dig till rätt butik utan problem.

tango3
Se dinosaurier, mät tv-apparater eller hitta skruvar i varuhus. Project Tango kan göra allt. Bild: Google.


Stoppa in din telefon i ett Google Cardboard-headset så har du en enhet som kan kombinera virtuell och augmenterad verklighet. Eftersom Tango vet exakt var dina väggar befinner sig kan dina tapeter bli till grottväggar, eftersom den ser stolen i rummet kan denna bli en stenbumling. Det kan alltså gå att vandra omkring i en virtuell verklighet utan att riskera att snubbla över något i den verkliga världen.

Eller så kan den projicera hologram i din omgivning, som Microsofts Hololens. Testa hur en ny soffa faktiskt ser ut i rummet, eller spela ett Magic Leap-liknande spel där din digitala motståndare gömmer sig bakom verklighetens öppna skåpslucka.

Läs också: 10 tekniktrender vi kan vänta oss under 2016

Tango utvecklas hos experimentverkstaden Advanced Technology and Projects som Google fick med när de köpte Motorola – men Google behöll ATAP när Motorola såldes vidare till Lenovo. Projektet leds av Johnny Lee som plockats från Microsofts Kinect-team.

På ATAP utvecklas en rad futuristiska produkter som det smarta tyget Project Jacques, en teknik för automatisk lösenordshantering som kallas Project Abacus, och den modulära telefonen Project Ara.

Redan för två år sedan skapades de första konceptprodukterna i Project Tango – telefonen Peanut och plattan Yellowstone. Då skulle de, om de massproducerats, haft prislappar på tiotusentals kronor. Nu kan tekniken snart finnas på butikshyllan, och utvecklarkit släpptes i Sverige redan under förra året.

tango2
Plattan som ingår i Project Tangos utvecklarkit. Bild: Google.


Google har tre api:er tillgängliga – ett för spelutvecklare, ett annat använder Java för att integrera Tango i appar och ett tredje för appar med egen visualiseringsmotor. Manegen är krattad för utvecklare och tillverkare, och det verkar som att de nappat.

I torsdags meddelade Lenovo att de kommer att visa upp en ny serie produkter baserad på Tango-teknik under CES. Det är extra intressant eftersom Lenovo äger Motorola, företaget där Tango tog sina första stapplande steg.

Dessutom arbetar Qualcomm, Intel, Nvidia och LG i olika utsträckningar med Project Tango. Räkna med att någon eller några av dessa också kommer att visa upp produkter inom kort. Rimligen kommer Google också att inkludera tekniken i nästa generations Nexusar.

Allt är upplagt för att Google ska få hela mobilmarknaden att dansa efter Project Tangos pipa. Det återstår bara att se om de lyckas leverera produkten de utlovar – och det får vi se under veckan som kommer.