Om du använder Google Drive på jobbet finns det en uppsjö av appar som gör tjänsten bättre. Network World har listat åtta gratistillägg till Chrome och Chrome OS som är ett måste.

1. Awesomedrive

awesome
Bild: Aodocs.


Om du använder Google Drive för lagring, men Office-programmen för att arbeta är du förmodligen dödstrött på att ständigt ladda ned och ladda upp filer. Då är Awesomedrive helt klart en awesome lösning.

När du öppnar ett Word-dokument i Drive öppnar Awesomedrive det automatiskt i Word. Sedan kan du skriva vidare i lugn och ro, och när du sparar dokumentet så laddar tillägget upp dina ändringar till originaldokumentet i Google Drive. Förutom Word fungerar Awesomedrive med Excel- och Powerpoint-filer.

2. Checker Plus for Google Drive

checker
Bild: Jason Avard.


Checker Plus lägger till en liten ikon uppe i Chromes verktygsfält, och klickar du på den listas alla filer på din Google Drive. Det går enkelt att söka, flytta eller ta bort filerna utan att öppna Drive i en egen tab.

Delar du Drive med någon annan? Då kommer Checker dessutom med notifikationer när filer uppdateras eller ändras – ungefär som Dropbox desktopapp.

3. Drive Anywhere

anywhere
Bild: Drive Anywhere.


Precis som Check Plus låter Drive Anywhere dig komma åt Google Drive via en knapp i verktygsfältet. Men här får du betydligt större frihet i filhanteringen.

Det går bland annat att ladda upp filer från datorn, flytta och ändra många filer samtidigt och växla mellan olika Google Drive-konton. Nackdelen är att Drive Anywhere saknar notifikationer.

4. Google Docs Quick Create

quick
Bild: David Mihal.


Här är en annan smart knapp i verktygsfältet. Google Docs Quick Create slänger in en ny ikon som ger precis vad man kan ana: en genväg till att skapa ett nytt dokument. När du väljer att starta ett nytt dokument, kalkylblad eller en ny presentation öppnas webbapplikationen i en ny tab och det är bara att köra igång.

5. Notes for Google Drive

notes
Bild: Elijah Sheppard.


Inspireras du av något på sajten du är inne på? Klicka på Notes for Google Drive-knappen i verktygsfältet så ploppar en textruta fram där det går att skriva ned dina tankar. Resultatet sparas automatiskt i en mapp på din Drive. Världens enklaste sätt att föra minnesanteckningar.

6/7. Omnidrive eller Quick Search for Google Drive

omni
Bild: Ahmet Kerim Şenol.

Både tilläggen gör samma sak, så välj det som passar: de gör det möjligt att söka fram filer i din Drive direkt i adressfältet. Skriv in ordet ”drive” följt av mellanslag och valfritt sökord så söker Chrome igenom din Drive i jakt på rätt fil.

8. Save to Google Drive

save
Bild: Google.


Google själva står för ett av de bästa tilläggen. Högerklicka på valfri bild, sajt eller video du stöter på och välj att spara den i Google Drive.

Den lägger också till en knapp i verktygsfältet som gör en kopia av sajten du är inne på och laddar upp på Drive. Antingen som en skärmdump, källkod, ett dokument eller mht-format.