Xamarin har länge varit framgångsrikt med en utvecklingsplattform som gör det möjligt att bygga IOS-, Android- och Windows-appar utifrån en enda kodbas. Vad gäller Windows täcks både mobilappar och appar för datorer in. Eftersom apparna byggs med Microsofts språk C# och utvecklingsverktyg Visual Studio har Microsoft länge haft stora intressen i Xamarin.

Nu slår jätten från Redmond till och köper Xamarin.

I dagsläget ser det här förvärvet ut som den räddningsplanka för Windows Phone som har bäst potential. Det behövs eftersom Microsofts mobiloperativ enligt Gartner hade den extremt låga marknadsandelen 1,1 procent under det sista kvartalet 2015.

Läs också: Microsoft köper tangentbord för två miljarder

Resonemanget är att säkra apputbudet för Windows Phone, vilket ska sätta fart på försäljningen av Windowsmobiler. Det ska ske genom att dels erbjuda det bästa mobilutvecklingsverktyget i största allmänhet, dels det verktyg som ger bäst möjligheter att täcka alla viktiga mobilplattformar med en enda kodbas. Det senare innebär en enorm förenkling av utvecklingsarbetet, om apparna blir bra, annars är det inte mödan värt.

xamarin
Med Xamarin kan samma kodbas användas för att köra appar på flera olika plattformar. Foto: Mary Branscombe


Microsoft har inte berättat hur mycket man ska betala för Xamarin, men Wall Street Journal uppger att det handlar om mellan 400 och 500 miljoner dollar, alltså cirka fyra miljarder kronor. Microsoft uppger att Xamarin har 15 000 kunder i 120 länder. Sammanlagt ska 1,3 miljoner utvecklare ha kommit i kontakt med företagets verktyg.

För det första kan man undra varför inte Microsoft köpt Xamarin tidigare. För det andra kan man undra om ett köp av Xamarin innebär någon skillnad. Xamarin har trots allt funnits under åtskilliga år. Vilken skillnad innebär ett företagsköp?

– Xamarins verktyg har haft en väldigt hög prislapp, 1 899 dollar per utvecklare och år. Om Microsoft rullar in dessa verktyg inom ramen för msdn-licensen, vilket är det enda rimliga, kan vi ha en riktigt allvarlig game changer här. Det höga priset på Xamarins verktyg har medfört att de har varit otillgängliga för små designfirmor, nu kanske det blir lättare, säger Magnus Mårtensson, vd på konsultföretaget Loftysoft.

Läs också: Nytt bottenrekord för Windows Phone – försäljningen störtdyker

Microsoft har alltså chansen att göra Xamarinverktygen tillgängliga för den enormt stora mängden utvecklare i världen som jobbar med företagets plattformar. Det är det som kan sätta fart på utvecklingen av appar som fungerar på alla viktiga plattformar, inklusive Microsofts mobiloperativ.

Microsoft planerar att behålla Xamarins samtliga 350 anställda, inklusive de välkända profilerna Miguel de Icaza och Nat Friedman. Förvärvet måste godkännas av berörda myndigheter. Det lär vara Microsofts förhoppning att det ska vara klart i tid till företagets utvecklarkonferens Build 30/3 i San Francisco.

Läs mer på Microsofts blog.