Vet du vad UWP är? Om inte så behöver du inte skämmas. Det är en plattform från Microsoft som det, milt uttryckt, gått trögt för. Förkortningen står för Universal Windows Platform. Den presenterades redan 2015. Vissa hävdar att den är långt ifrån klar i skrivande stund, om man med klar avser väl fungerande teknik.

Syftet med UWP är att det ska gå att bygga appar som fungerar på precis alla enheter som kör Windows, från minsta telefon (så länge de finns kvar), till största väggdatorn (Surface Hub). Och alla nya typer av enheter som kan tänkas dyka upp.

Hur många UWP-appar har du kört eller ens sett? Noll?

Det är förstås läge att skriva en uppföljning på den artikel som jag skrev för nästan ett år sedan om att det går trögt för UWP. Men när jag pratar med ett flertal personer inom Microsoftsfären visar det sig snabbt att ingen vill prata om det här, åtminstone inte om de ska ståta med namn.

Läs också: ”Livet är eländigt och det är Microsofts fel”

Tro mig, jag hade hellre skrivit en vanlig artikel, men eftersom ingen vill så tvivel om UWP offentligt så får jag skriva en krönika i stället.

Man behöver inte vara någon Einstein för att lista ut att UWP är ett känsligt ämne för Microsoft. Det finns flera orsaker till det. UWP är inte bara en idé som om den blir framgångsrik i praktiken skulle göra it i världen bättre (bygg en app en gång, kör den överallt, i alla fall på Windows).

UWP är också en av Microsofts få återstående chanser att få ett rejält fotfäste på marknaden för smartmobiler, med Windows. Kanske den enda. Microsoft har med största säkerhet ännu inte gett upp den kampen, trots att det ser becksvart ut just nu.

Den officiella linjen från Microsoft är att hålla färgen och hävda att det rullar på med UWP. "Det är ännu tidigt" är det vanligaste svaret jag får när jag frågar dem om hur det går.

Men varför går det trögt för UWP? Det finns en uppsjö av anledningar att välja mellan.

För det första, på ett praktiskt plan så pratas det om att plattformen inte är riktigt klar. Allt fungerar inte som det borde.

För det andra, att skapa appar som fungerar bra på olika enheter handlar inte bara om att ha en gemensam teknisk plattform för de olika enheterna. Det finns närmast kulturella skillnader, både vad gäller hur användning sker på och hur utveckling ombesörjs för olika typer av hårdvaruenheter.

För det tredje, om man tar sig förbi kulturella skillnader, så har appar som ska fungera överallt en stark inneboende begränsning. De måste bygga på en gemensam bas, vilket innebär att många av de specifika fördelarna för de olika typerna av enheter försvinner, eller i alla fall kräver mycket jobb att bygga in i UWP-apparna.

För det fjärde, med tanke på de beskrivna nackdelarna, och andra, så blir det ofta enklare, snabbare, billigare, för att inte tala om bättre, att bygga appar som är specifikt avsedda för olika operativsystem, så kallade nativeappar. Och om kraven är låga duger webbappar i många fall.

Vi kan titta på en nästan filosofisk beskrivning av punkt två, tre och fyra. Tänk dig att du ska bygga en app som ska fungera både på smartmobiler med skärmar på 4,5 tum och stationära datorer med skärmar på 24 tum. Det är rätt givet att du inte kan klämma in lika mycket text, bilder, textrutor, knappar och annat i de båda fallen.

Mycket av det här kan hanteras med responsiv utveckling, men någon måste avgöra vad som ska plockas bort när skärmstorleken, eller i alla fall skärmupplösningen, skalas ner. Eller omvänt, någon måste avgöra vad som ska läggas till när den skalas upp.

Läs också: Windows 10 Cloud – vad sjutton är det? Här är vad vi vet hittills om nya operativsystemet.

Risken är att det till slut går åt mer jobb, och blir mer komplext, än vad det skulle bli för att bygga specifika appar för olika typer av enheter.

Och inte minst, hur många användningsfall finns det där samma app fyller sin plats på så olika typer av enheter?

Åter till uppräkningen.

För det femte, i dag gör man ofta appar för väldigt specifika syften. Det ökar sannolikheten för att man kan göra en grunddesign som inte behöver förändras så mycket. Och med lösningar som Xamarin, som köpts av Microsoft, får man teknik för att bygga appar för olika operativsystem på en viss typ av enheter, i praktiken smartmobiler.

För det sjätte, en del tror att själva appfenomenet är på väg att dö ut. Ett tänkbart scenario för framtiden är definitivt nativeappar för specifika syften och webbappar för resten, även i smartmobiler. Om det blir så finns det inte särskilt mycket plats kvar för UWP.

Jag sätter en slant på att UWP aldrig blir någon hit, utan i stället en av många parenteser i it-historien.