Soroush Khanlou är en välbekant profil vad gäller utveckling av IOS-appar, inte minst genom sin blogg. Han bor i New York och är fristående utvecklare sedan 2015. Nyligen var han på besök i Sverige och höll en utbildning på Rebtel, samt deltog på en träff hos communityn Cocoaheads för IOS-utvecklare.

Techworld fick tillfälle att träffa honom och började med att ställa den fråga som många IOS-utvecklare funderar över just nu: Vilket av språken Objective-C och Swift är bäst för IOS-utveckling?

– Jag gillar Swift bättre. Det är enklare att läsa och koden blir kortare. Men Objective-C är flexiblare för vissa saker och kommer att finnas kvar om 20 år. Och så kräver Swift en runtime på tio MB, svarar Soroush Khanlou.

Läs också: Apples superspråk ångar på – Swift allt mer populärt bland utvecklare

Den här beskrivningen är logisk med tanke på att Objective-C är det etablerade äldre språket och Swift nykomlingen som introducerades så sent som 2014.

Många framstående utvecklare ryggar tillbaka för diskussioner om olika språks fördelar och nackdelar, men Soroush Khanlou ger sig entusiastiskt in i den diskussionen. Här följer några av hans synpunkter.

Om språk utanför Applesfären:

– Jag gillar Rust mer än Go. Swift och Rust är att se som syskon.

Om Javascript:

– Javascript påminner en del om Swift till utseendet men är bara det värsta språket att skriva i. Men det verkar inte vara ett problem för Javascripts popularitet. Som någon har sagt, allt som någonsin har byggts kommer att byggas igen i Javascript.

Om att använda Swift för annat än IOS-appar:

– Swift för serverapplikationer är intressant. Det kommer lösningar som påminner om Ruby on Rails.

Om Swifts ställning internt på Apple.

Läs också: Google språkbombar i molnet

– Apple är ju inte så öppna med allt och utvecklarna av Swift kämpar hårt för att hålla språket öppet. Det behövs om det ska bli populärt på webbservrar och på Linux.

Generellt sammanfattar Soroush Khanlou utmaningarna med mobilutveckling så här:

– Historiskt har utmaningarna varit batterilivslängd, grafikprestanda och att det är ont om utrymme på skärmen. Nu har telefonerna blivit större, så det finns mer plats. Men grafikprestanda är fortfarande viktigt, det gäller att inte tappa några bildrutor.

Här bidrar Swift med en lösning, eftersom minneshanteringen (garbage collection) fungerar bra. Det minskar risken för stopp som innebär att bildrutor inte visas.

Andy Kaminski

Att Soroush Khanlou bjöds in till Rebtel var ingen slump. Andy Kaminski som är ansvarig för apputveckling på Rebtel berättar att man har haft stor nytta av idéer som Khanlou har presenterat på sin blogg, bland annat mönstret Coordinators:

– Problem som vi jobbade med i en vecka löste vi på fem minuter med Coordinators, berättar Andy Kaminski.