Framtidens bil kan göra helt andra saker än dagens bil – inte minst hägrar den självkörande bilen. Men det finns ändå ett vägval att göra innan den har kört iväg – ska tekniken vara öppen eller stängd?

– Jag vet vad som kommer att hända i framtiden och jag gillar det inte. Jag skulle vilja styra det åt ett lite annat håll, säger Bruce Perens, en ledande open source-förespråkare till IDG News.

Han oroar sig för att de som köper nästa generations bilar kommer att stöta på svårigheter när de vill ändra något eller reparera dem, ungefär som för smarta mobiler men mycket dyrare, eftersom tillverkarna har total kontroll över de tekniska uppgraderingarna. Att framtidsbilen helt enkelt är ett stängt system.

Men tillsammans med advokaten Lothar Determann, som arbetar med dataskyddsfrågor och undervisar på Berkleyuniversitetet i Kalifornien och i Tyskland, föreslår han att bilindustrin ska öppna upp och lära av pc-industrin.

– Bilen har blivit mer som en dator på hjul. Varför är den då inte mer lik en pc, säger Lothar Determann.

Läs också: Här är Elon Musks påskägg till alla Teslaägare

Tillsammans har de skrivit en forskningsrapport som de hoppas ska sätta fart på diskissonen kring öppna bilar – bilar som är öppna för uppgraderingar, tredjepartsprodukter och säkerhetsforskare.

Redan i dag kan bilägare uppgradera sina fordon med bättre däck, bättre stereo och annat. Men när bilarna digitaliseras befarar Bruce Perens att biltillverkarna får kontroll över tekniken och den känsliga data som bilarna innehåller – och det tror han knappast gynnar konsumenterna.

Särskilt oroar han sig över hur bilarna åldras – vem ser till att sådant som uppkopplade system och självkörningsteknik uppgraderas och förblir säkert?

Biltillverkaren är det uppenbara svaret – ett svar som Bruce Perens inte gillar.

Han ser framför sig dyra uppgraderingar för att hålla fordonen i gott skick eller bilar fyllda med sårbarheter för att tillverkarna är sena med att rulla ut säkerhetspatchar.

– Biltillverkarna måste vara medvetna om att bilarna kan användas i kanske tjugo år, säger Lothar Determann.

I sin forskningsrapport tittar de två i stället på hur mer öppna bilar skulle kunna erbjuda fler val och lägre priser. Exempelvis skulle man kunna byta ut sitt självkörande system mot ett annat om man är missnöjd – eftersom hårdvaran från de olika tillverkarna ska gå att integrera med varandra.

Sådant som sensorer och mjukvara ska kunna köpas från många tillverkare och installeras i bilen.

Säkerhetsforskare ska kunna ha tillgång till systemen så att de kan inspektera bilens källkod i jakt på sårbarheter eller dataskyddsproblem.

– En öppen marknad innebär bättre priser, det innebär kvalitet. Det innebär att kunderna kan få vad de vill ha, säger Bruce Perens.

Men för bilindustrin innebär idén om en öppen bil ett paradigmskifte som inte lär vara populärt. Enligt Eric Dennis som är analytiker på Center for Automotive Research så vill biltillverkarna snarare ha mer kontroll över sin kassako än mindra kontroll. Att öppna bilen för andra aktörer är att göra själva fordonet till en vardagsvara och det gör att deras inflytande minskar.

– De vill inte bli vad Foxconn är för Apple, säger han.

Frågan är också om konsumenterna verkligen vill ha hur mycket val som helst. Trots att en Macbook erbjuder färre uppgraderingsmöjligheter än en pc väljer många en Macbook ändå. Samma kan sägas om framtidens bilar – de märken vi litar på tenderar att få mer större lojalitet även om valmöjligheterna är mer begränsade.

Bruce Perens och Lothar Determann är väl medvetna om att det finns hinder och diskuterar också för- och nackdelar i sin rapport. Dåliga tredjepartsleverantörer kan sätta krokben för hela idén.

Trots det anser det att det är hög tid för branschen att fundera igenom vad det innebär att bygga genomdatoriserade bilar innan de börjar gasa för fullt.

– Det kommer att finnas ett tryck på att hålla mjukvaran aktuell och inte passera hårdvarans förbrukningsdatum, säger Bruce Perens.

Han pekar på att han har haft minst sex olika mobiler sedan 2007 men en bil och undrar hur bilarna i framtiden ska hänga med i teknikutvecklingen.

Läs också: Ford: du kommer inte kunna köpa en självkörande bil förrän om tio år

Lothar Determann konstaterar att även om idén om att öppna upp bilarna kan uppfattas som ett hot mot bilindustrin så har varje tillverkare sin vision för hur deras affärsidé ska se ut i framtiden. Och för en del kan det innebära även en viss grad av öppenhet.

Exempelvis kan han tänka sig att det kan skapas partnerskap mellan biltillverkare och mjukvaruleverantörer.

– På så vis kan vi kanske se mer öppna bilar och stängda bilar konkurrera på vägarna.

Bruce Perens ser framför sig hur mindre kända tillverkare, exempelvis i Asien, kan ta konceptet med öppna bilar till marknaden och på så sätt få ner kostnaderna.

– Jag hoppas att det blir konsumenterna som sitter i förarsätet och att det inte är tillverkarna som bestämmer valen.