När Microsoft presenterade Windows 10 S i tisdags kväll så var allt fokus på skolan. Nu har analytikerna hunnit funderat lite på vad det är Microsoft har presenterat och kommit på att 10 S kanske kan vara något för företagsmarknaden också.

Hur tänker analytikerna? Jo, att de begränsningar som gäller för Windows 10 S jämfört med fullständiga varianter av operativsystemet även kan vara till gagn för företag. Det handlar främst om att det bara går att köra applikationer som laddas ner från Windows Store. Men även smidiga lösningar för central administration och att det kommer billiga bärbara pc avsedda för Windows 10 S nämns som fördelar.

– Jag tror att det finns fördelar för företag. Man vill ha renare system som bara kan köra applikationer som har kontrollerats ordentligt. Det förbättrar säkerheten, vilket är viktigt, säger Bob O'Donnell, chefsanalytiker på Technalysis Research, till IDG News.

Läs också: Värt att uppgradera Windows 10 till Creators Update – men vänta så länge du kan

Ytterligare en säkerhetsaspekt för Windows 10 S är att applikationer ska köras i ”säkra containrar”. Det är oklart exakt hur det skiljer sig från vanliga Windows 10, men man får utgå från att det handlar om en mer kontrollerad miljö än vad som kan garanteras på en vanlig Windows 10-dator.

Lägg till det att Microsoft tydligt har hämtat inspiration från, för att inte säga härmat, Google och dess partnerföretag som har nått framgång med enkla Chromebook, inte minst på skolmarknaden.

– Microsoft fokuserar mycket på Windows 10 S som ett skolerbjudande men, inget snack, det här kommer vara attraktivt för företag också, säger Carolina Milanesi, analytiker på Creative Strategies.

– De vill ta in på Chromebooks och undviker att förvirra folk genom att prata om Windows 10 S på företag. Jag tror att Microsoft kommer att ha privata samtal med stora företagskunder om det här, fortsätter hon.

Även Jan Dawson, analytiker på Jackdaw Research tror på 10 S:

– Det som gör Windows 10 S bra för företagen är att enheterna blir billigare, enklare att hantera och mindre utsatta för virus. Det finns mycket i det som ger samma fördelar som en Ipad, säger Jan Dawson.

Det som talar emot framgång för Windows 10 S på företagsmarknaden är förstås historien. Microsoft har flera gånger försökt att introducera bantade Windowsversioner, alltid med samma resultat: Dunderfiasko. Windows RT är ett sådant exempel som slutade i förskräckelse.

Folk verkar helt enkelt inte vilja ha Windowsprodukter med begränsad funktionalitet, vare sig som yrkespersoner eller som konsumenter. Exempel på hur begränsningar kan vara irriterande är att det inte ska gå att ändra standardwebbläsare från Microsofts Edge eller standardsöktjänst från företagets Bing på Windows 10 S-datorer.

Läs också: Microsoft lägger fram uppdateringsschema för Windows 10 och Office 365

Vad gäller webbläsare så kanske det förblir ett hypotetiskt problem, om inte till exempel Googles Chrome eller Mozillas Firefox lanseras på Windows Store. Det kanske inte kommer att finnas någon annan webbläsare än Edge att byta till.

Ett mer filosofiskt sätt att se på hela den här diskussionen är att Windows 10 S representerar funktionalitet som går förlorad (funktioner i fullständiga varianter av Windows 10). Med Chrome OS som används på Chromebook förlorar man inget, det har aldrig funnits något mer än det som finns i operativsystemet som det är.