När Firefox 4 kommer i februari är hårdvaruaccelererad grafik en av de stora nyheterna.

Hårdvaruaccelererad grafik innebär att grafikkortet avlastar den vanliga processorn och sköter större delen av beräkningsjobbet. Resultatet är betydligt fler bilduppdateringar per sekund och därmed jämnare grafik som flyter bättre. Skillnaden kan ni se i videon här nedan.

Tyvärr kommer inte Linuxanvändare att få njuta av den snabbare grafiken. Grafikdrivrutinerna på Linux är helt enkelt alldeles för dåliga.

Att slå på hårdvaruaccelererad grafik skulle innebära alldeles för många hängningar av systemet.

"Vi försökte aktivera Opengl på Linux och märkte att de flesta Linuxdrivrutiner är så fruktansvärt buggiga (föreställ dig "krasha X-servern på grund av ingenting och resten av tiden ritas inte skärmen upp korrekt") att vi var tvungna att avaktivera det" skriver en Firefoxutvecklare på Mozillas blogg.

Även om inte hårdvaruaccelererad 3d kommer till Linux i Firefox 4 så ska stödet för hårdvaruaccelererad 2d vara rätt okey under förutsättning att du har en bra drivrutin. De proprietära drivrutinerna brukar hålla måttet och den öppna Nvidia-drivrutinen Nouveau ska också fungera ibland.

Mozilla ber nu om hjälp från både X.org och Linuxdistributionerna för att komma tillrätta med de buggiga drivrutinerna.