Vuxna Förbannade Hackare (VFH) har gått ut med ytterligare uppgifter som de kommit över i angreppet mot Aftonbladet. Den här gången är det inte anställda hos Aftonbladet som drabbas, utan det rör sig om minst ett tusental inloggningsuppgifter till annonseringssystemet. Lösenorden förefaller tillhöra Aftonbladets annonskunder, främst inom olika reklamföretag.
VFH har samtidigt publicerat intern e-postkommunikation mellan Aftonbladets tekniker, daterad i juni 2006. I mejlen framgår hur teknikerna försöker hitta angriparna och täppa till sårbarheter i IT-systemen. Utifrån mejlen att döma framgår det också att Aftonbladet känt till att lösenordsuppgifter till kunder varit på vift, och de har råtts att skapa nya lösenord åt dessa. Enligt VFH så ska detta dock inte skett, då lösenordsuppgifterna fortfarande fungerar.
Flera användare på Flashback påstår sig ha testat också dessa lösenord, och menar att de stämmer. En skärmdump som postats verifierar detta. Det finns en stor risk att flera av lösenorden använts också till andra sajter och system, och dessa bör i så fall genast ändras.
Oscar Edholm, IT-chef på Aftonbladet, bekräftar intrånget för tidningen Dagens Media.
- Intrånget är känt och hanterat enligt den mejlkonversation som ligger ute i Flashback. Då uppmanade vi annonsörerna att byta sina inloggningsuppgifter, säger Oscar Edholm till tidningen.