Alla som är i behov av support eller har problem som rör installation av Vista SP1 kan nu besöka Microsofts webbaserade support för helt kostnadsfri hjälp.

Brandon Leblanc, en av företagets anställda, som skrivit flera inlägg i Microsofts Vistablogg, förklarar att man kan välja mellan flera alternativ och syftar på e-post, chatt samt telefonsupport. Det hela är ett led i försöka skapa lite goodwill över det kaos som SP1 vållat.

Han förtydligar också gällande den förvirring som supportsidan orsakat. Där har det tidigare stått att gratis support endast varit för de användare som köpt Vista löst. Andra har kunnat ta del av supporten mot en viss avgift. LeBlanc svarar på detta med att säga ”Jag upprepar: Support för SP1 kommer inte att kosta dig någonting” och menar att användare med förinstallerade licenser kan del av erbjudandet på samma villkor.

I söndags ändrade också Microsoft texten på sin supportsida till att inte göra någon reservation för olika användare.

Det hela kan tyckas vara ett smart drag av företaget, som säkerligen skulle kunna skryta över sin plötsliga generositet, men faktum är att informationen är ganska svår att finna. Varken Windows Vista Lösningscenter eller den stora Vista SP1 portalen nämner något om detta.

Supporten hittar du i alla fall här:

Engelskspråkig support (för alla språkversioner av SP1)

Svenskspråkig support

Läs även om de problem SP1 dragits med

Källa: Computerworld