De flesta känner säkerligen till skojarmetoden nätfiske som går ut på att man skickar ut mejl till miljontals personer i hopp om att lura in så många som möjligt till preparerade webbsajter. Ett antal kriminella har nu utvecklat en något vassare metod där man lägger in mer personlig information i mejlen, så som namnet på mottagaren eller namnet på mottagarens arbetsgivare.

Den senare metoden kallas för spjutfiske och är sannolikt mer effektiv än nätfiske. Forskare vid Verisign har till exempel registrerat att två grupper med kriminella har använt sig av spjutfiske för att få tag på personlig information från 15 000 personer.

Verisign misstänker att dessa två grupper ligger bakom 95 procent av spjutfiskeattackerna. De tror för övrigt att problemet kommer att öka i och med att de kriminella elementen har hittat en metod som fungerar bra för dem.

I april startades den mest effektiva spjutfiskeattacken. Nätskojarna skickade då ut mejl till chefer på olika företag och meddelade att de hade blivit stämda. Attacken fungerade bra eftersom metoden inte hade testats tidigare vilket innebar att många svalde betet.

Källa: IDG News