Hårdvarumässigt är den nya Googlemobilen T-Mobile G1 godkänd, men inget marknadsledande. I stället är det kombinationen av Googles funktioner och tjänster med tredjepartstillverkare som ska göra plattformen spännande.

T-Mobile G1 har Googles egna webbläsare Chrome Light, GMail med push-stöd och den kan även läsa Office-dokument. Dock saknas bluetooth a2dp, stöd för Exchange eller central synkronisering. Iphone ser därför fortfarande ut att ha övertaget som företagstelefon, Men det kan ändras snabbt när och om utvecklarna tar till sig den nya plattformen.

Webbplatsen Android Market ska dessutom ge användarna tillgång till ett ständigt växande mjukvaruutbud, med tillgång till både gratis och betalda applikationer. Det innebär att programmen lär ha stor betydelse för hur bra plattformen i sig kommer att lyckas på marknaden.

Analytikern Rob Enderle hävdade redan för några dagar sedan att lanseringen av T-Mobile G1 bara är början, då Googles mål hela tiden varit att rätt snart även nå ut till företagsanvändarna. Det angreppsättet påminner en hel del om hur Apple lanserat sin Iphone. Han får även medhåll av Gartner.

- Google tänker inte bara bli en mobiltillverkare i mängden, utan vill tillgängliggöra sina tjänster och applikationer på en större marknad, hävdar forskningsledaren Carolina Milanesi. Gartner tror att försäljningen av Android-telefoner år 2011 väntas ha nått omkring tio procent. Under nästa år väntas ytterligare modeller från Samsung och LG.

Lanseringen sker i USA den 22 oktober, medan Sverige och större delen av Europa ser ut att få vänta till första kvartalet 2009.

Fakta

Tryckskärm på 480x320 pixlar
3,1 megapixels kamera
1 gigabyte microSD-kort, plats för 8gb
Tangentbord bakom skärmen
Inbyggd gyro samt kompass
Tvåbands gprs, fyrband gsm
Wifi
GPS
Bluetooth (ej a2dp)

Mått: 11,3 x 5,3 x 1,6 centimeter
Vikt: 159 gram
Taltid: 5 timmar
Standbytid: 130 timmar