En ny kundtjänstlösning, den första i sitt slag enligt Salesforce.com själva, ska göra det möjligt för företag att hantera alla kundtjänstförfrågningar som sker på nätet. Företagets nylanserade Service Cloud bygger på Force.com-plattformen och kan även interagera med andra molntjänster som Google, Facebook och Amazon.

I och med att konsumenterna i allt större utsträckning förlitar sig till information från sitt egna sociala nätverk blir dessa nätverk plötsligt intressanta även för företagen.

Service Cloud gör det möjligt för ett företag att fånga upp vad som sägs om deras produkter, både i söktjänster och i sociala nätverk. Informationen kan därefter både läggas in i en databas och delas med till andra kunder och samarbetspartners.

Salesforce räknar med att över två tredjedelar av all form av kundtjänst i framtiden kommer att ske direkt på internet.

Service Cloud kommer att kosta från 850 euro per månad. Då ingår möjligheten att förutom en egen kundtjänst skapa en egen community för sina kunder, samt att bjuda in upp till fem andra partners i tjänsten.