När skräppostare började använda programvaror för att automatiskt registrera webbaserade e-postkonton i syfte att skicka ut spam utvecklades systemet Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (captcha). Syftet med captcha är att särskilja mänskliga användare från programmen och förhindra automatisk registrering.
Captcha genererar svårlästa tecken som användare måste identifiera och ange som en del av registreringsproceduren för till exempel e-posttjänster. Tanken är att algoritmerna i datorprogram inte klarar av att särskilja tecknen när de är blandade med annan grafik. Dagens mjukvaror har dock blivit tillräckligt avancerade för att överlista detta, något som drabbat både Hotmails och Googles catpcha-skydd vid flera tillfällen.
En lösning är att göra bokstäverna och siffrorna ännu svårare att läsa, men risken finns då att mänskliga användare också får problem. Googles svar på detta är att istället be användaren svara på om en serie bilder är upp- eller nedvända, något som bör vara svårt för de automatiska programmen men enkelt för oss människor, lyder resonemanget.
Det duger dock inte med vilka bilder som helst. Orienteringen för landskap med himmel i bakgrunden kan till exempel lätt identifieras av smarta program. Samma sak när det gäller ansikten. Exakt vilka typer av bilder som kan tänkas användas för detta är därför inte något som är klart ännu. Google planerar att inledningsvis prova en serie bilder mot sina egna mjukvaror och se vilka som är lätta respektive svåra att identifiera med avseende på orientering.
Google är samtidigt inte först ut med sin ide. Under augusti 2007 provade Microsoft en liknande ansats genom att be sina användare särskilja på bilder föreställande katter och hundar. Utvecklingen inom ansiktsigenkänning har dock resulterat i att det idag finns program som även kan identifiera kattansikten, till exempel Apples program Iphoto.
IDG News