Mjukvaruföretaget Avanade, grundat av Accenture och Microsoft, lanserar ett nytt verktyg speciellt utvecklat för att räkna på Microsofts saas-lösning Business Productivity Online Suite (BPOS) kan kosta för kunden och utifrån det erbjuda ett detaljerat beslutsunderlag.

Företaget arbetar också på att ta fram ett liknande kalkylverktyg anpassat för Azure och har redan inlett ett samarbete för detta, enligt Bob Fahey, utvecklingsansvarig för BPOS-lösningar i USA.

Även om verktyget är inriktat på BPOS, har inte Avanade anammat inställningen att Microsofts saas-lösning automatiskt lämpar sig för alla verksamheter, uppger Greg Molnar, chef på Avanade.

– Vi tittade på omkring 20 miljoner e-postkonton för att utröna om en på-platsen-lösning skulle vara den bästa, men det är inte alltid en sådan lösning passar. Till exempel kan det finnas problem med integration av existerande applikationer. Det kan också finnas situationer där kostnadsbesparingarna inte fungerar, säger Molnar.

Att kunderna får titta i detalj på sin infrastruktur tillsammans med Avanade är enligt företaget en nyttig övning som kan öppna ögonen på hur kostnader fördelas. Få kunder inser den verkliga kostnaden för sina e-postsystem och kan oftast inte uppge hur många kronor varje mejlkonto kostar per år, menar företaget.

Kalkylverktyget ska gå att anpassa efter varje enskilt fall och har möjlighet att räkna på ytterligare faktorer efter behov. Exempelvis uppges verktyget kunna räkna på om en organisation använder Blackberry-telefoner, eller om något form av skräppostfilter utnyttjas.

Verktyget är dock inte något som kunderna kan utnyttja på egen hand, utan används när Avanade anlitas för att utreda om en saas-lösning är lämplig för verksamheten eller inte, uppger Avanade.

IDG News