Webbhotellet Crystone har råkat ut för ett haveri som resulterat i att flera webbservrar och e-postservrar slutat fungera. När serverhallens kylanläggning slutade fungera under natten mellan torsdag och fredag blev följden att ett flertal servrar kraschade.

Enligt Murat Yigit, operativ chef på Crystone, har haveriet orsakats av ett läckage i kylanläggningen, där luft kunnat komma in. Själva driftsäkringen av det systemet hanteras av Global Crossing, som varit inkopplad i händelsen.

Yigit bekräftar också för Techworld att haveriet inledningsvis berörde ett stort antal servrar.

– Tidigt på morgonen var 150 servrar påverkade. Två hårddiskar hade också gått sönder och måste bytas ut. Fast diskarna ingick i en raid-konfiguration, så det bytet är inget problem, säger Yigit.

Bland de större berörda servrarna ingår winweb-4.crystone.net och winweb-6.crystone.net. Även Eastpoint och Sweden.com-servrar ska ha drabbats. Ett flertal kunder har i samband med detta också hört av sig och frågat om när systemet väntas vara i full drift igen.

– Det har i huvudsak rört frågor om när kontrollpanelen för administration av sajterna ska vara uppe igen, men det har vi nu hunnit åtgärda, så den delen ska fungera, säger Yigit.

En av Crystones kunder är webbyrån Sphinxly.se som blev varse om haveriet tidigt under fredag morgon.

– En av våra kunder hörde av sig och rapporterade om att denne inte kunde nå sin sajt. Jag gjorde då en egen koll och såg att det stämde. Jag ringde därefter mina kontakter på Crystone, som bekräftade haveriet, säger Robert Edvardsson, vd på Sphinxly till Techworld.

Under förmiddagen blev situationen gradvis bättre och ungefär hälften av webbyråns 350 kunder fick återigen tillgång till sina sajter.

Samtidigt är detta inte första gången Crystone haft problem med hanteringen av sina system. Strul och krångel med till exempel e-post har enligt webbyråns erfarenhet förkommit vid flera tillfällen. Då också med bristande support. I det här fallet har däremot den delen fungerat lite bättre.

– En viss eloge är berättigad. En av de ansvariga på Crystone har försökt nå mig flera gånger idag för att meddela om statusuppdateringar. Tidigare har deras support varit dålig och man har inte kunnat komma fram över huvudtaget, säger Edvardsson.

På frågan om hur haveriet påverkar Sphinxlys fortsatta relation som kund hos Crystone blir svaret blandat.

– Vi har gett dom många chanser, och dom har visat tecken på att vilja förbättra sig. Om felen däremot fortsätter som tidigare kan vi bli tvungna att titta på alternativ, säger Edvarsson.

På Crystone har man samtidigt jobbat intensivt med återställningen och meddelar att systemen i det stora hela ska fungera som tidigare. Man kommer också att titta på närmare på det inträffade för att ytterligare säkra sina system.

– Den förebyggande åtgärd som är aktuell efter en sådan här händelse är en fortsatt dialog med Global Crossing för att utröna vad som skett, säger Yigit.

Crystone utgör ett av de största webhotellen i Sverige och hanterar över 1000 servrar. Det haveri som inträffade drabbade företagets anläggning i Liljeholmen i Stockholm.