Vad är VSXu och vem är den bra för?

- VSXu är främst utvecklat för att designa och uppleva häftig realtidsgrafik som reagerar på musik/ljud med hjälp av den senaste grafikkortstekniken, så kallade musikvisualiseringar.

Det finns två olika målgrupper. Dels konsumenter av musikvisualiseringar och presentationer inklusive vj:s och dj:s. Dels de som vill skapa egna musikvisuals eller grafik. VSXu binder samman 3d-objekt från till exempel Blender med 2d-grafik från Gimp eller Photoshop. En skillnad mot traditionella 3d-program är att det är väldigt hands-on, inga renderingstider gör det roligare att skapa. Samtidigt är realtidsgrafik en massa "snyggt fuskande" så man måste ha lite kunskap om vad som händer under huven.


Gränssnittet i VSXu

VSXu är ett "visual programming language" (se http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_programming_language) för att designa och visa interaktiva bakgrunder till live-spelningar, konstinstallationer, presentationer lite utöver det vanliga, teatereffekter mer mera där man är intresserad av att göra allting live. Det är väldigt brett.


Vilka är ni som ligger bakom?

- Vi heter Vovoid och är både ett företag och en demogrupp/konstgrupp. Huvudsakligen är det jag och Robert Wenzel som just nu bor i München i Tyskland som utvecklar VSXu-koden. Peter Walker (asterix) i Darwin i Australien hjälper till med QA, design mer mera.

Hur kom ni på idén?

- Vi har alltid varit intresserade av grafikprogrammering med rötter i demoscenen. Våra första projekt var musikvisuals till mediaspelaren Sonique 1998. Vi började då fundera på hur vi skulle lägga upp ett system för att återanvända den kod vi lade ner på varje effekt. I samma veva blev vi kontaktade av några företag som vi inte kände riktigt hade samma inriktning som vi - så vi såg ingen annan utväg än att göra eget. Första versionen av VSXu kom ut 2004.

Hur ser er utvecklingsmiljö ut? Utvecklar ni på Linux eller Windows?

- Utveckling sker på Ubuntu Linux 9.04 med Eclipse+subversion för tillfället, sedan kompilerar jag i en virtuell maskin med Windows 7 (Eclipse) och testar på Windows XP på ren hårdvara. GNUDebug (gdb) och buildsystemet funkar mycket bättre under GNU/Linux och då det är crossplatform kör vi gcc rätt över. Apple kör också gcc i botten om man kör xcode (vi kör både xcode & Eclipse på mac), så kodar vi så att det funkar med gcc slipper vi problem med kompilatorers tolkning av koden. I botten körs OpenGL och vårt egenutvecklade GUI.

Hur svårt är det att skapa egna moduler till VSXu?

- Det är busenkelt, det är en C++-klass och som minst behöver man implementera 3 metoder. Man kommer undan med att kopiera en existerande modulklass och modifiera den.


Mesh Anger. En av de kommersiella visualiseringarna. Ett flertal gratis visualiseringar följer med i standardpaketet.

Koden är släppt under GPL. Hur kommer det sig att ni valde en öppen licens?

- GPLv2 hindrar oss inte från att licensiera koden på övrigt sätt och tjäna pengar på den eftersom GPL ger oss kontroll - ingen kan ta koden rätt in i ett closed-source-projekt och kalla det för deras eget. Samtidigt såg vi när systemet var moget nog en fördel med att ha öppenhet mot FOSS-communityn, man får mycket tillbaka och det blir absurt att få in VSXu i Linux-distro-repositories om det inte är licenskompatibelt. Då det delvis är ett hobbyprojekt så är det värt mycket.

Vad är det som inte är fritt? Hur har ni tänkt tjäna pengar?

- Vi har tänkt låta programmet vara helt fritt och tjäna pengar på visuals vi skapar (vi har ett paket till försäljning nu), och konsult- och designuppdrag där vi använder programmet. Vi specialdesignar även moduler/plugins för vissa typer av system till exempel VSXu som miljö medger både hobbyprojekt och professionella projekt.

Koden har ni släppt i källkodsformat. Har ni planer på att lägga ut RPM eller DEB-filer? Eller kanske få in koden i någon av de större distributionerna?

- Ja, absolut! Vi siktar väl främst på desktopsystemen - d.v.s. Ubuntu:s repository och att göra RPM-filer.

Något ni vill ha hjälp med?

- En maintainer/kodare för MacOSX-intel och iPhone-versionerna av VSXu hade vi uppskattat väldigt mycket! Dvs. nån som sitter med ett riktigt grafikkort - en modern Mac Pro eller MacBook Pro.

Vad händer härnäst? Hur ser era planer för framtiden ut?

- Härnäst ska vi jobba vidare på musikspelarintegration, vi har integration på gång till VLC och Amarok vilket några studenter från google summer of code-programmet jobbat med under sommaren. En plugin för iTunes på mac är också på gång, samt en iPhone-version. Om vi får tag i en MacOSX-kodare så kan vi även göra roliga projekt såsom ett Quartz Composer-plugin.