I takt med att Apples produkter ökar i popularitet börjar allt fler snegla på möjligheten att skaffa en Mac som jobbdator. Men förutom att lyckas motivera valet för it-chefen (vilket kanske inte alltid är helt självklart) finns ytterligare några omdiskuterade uppfattningar att ta med i beräkningen.

En Mac är dyr i inköp, det känner alla till. Förespråkare hävdar dock att den höga prislappen vägs upp av låga supportkostnader och få problem, samt att andrahandsvärdet på en tre år gammal Macbook Pro ofta är bättre än en lika gammal pc. Detta styrks av en relativt färsk enkätundersökning utförd av Enterprise Desktop Alliance. Det bör dock nämnas att EDA arbetar för just att sprida användningen av Mac i pc-miljöer.

Något som kan äta upp den potentiella besparingen är att många Mac-användare ändå tvingas köra Windows virtuellt vilket innebär en extra licenskostnad. I huvudsak handlar det om behovet av Office och Outlook och många hoppas därför att detta löser sig i och med nästa Office-version för Mac.

Alla företag är olika och därför rekommenderas lite förberedande detektivarbete för att se vad som kan ställa till med besvär i en blandad miljö.
- De flesta stora mjukvaror fungerar mycket bra i dag i båda miljöerna, men visst kan det alltid dyka upp problem, menar Tomas Lindgren, konsultkoordinator på Excanto.

Avsaknaden av virus kan läggas till pluskontot för Macen, men säkerhetshål existerar naturligtvis även för den plattformen. Värt att notera är att Google med hänvisning till just säkerheten nyligen valt att kasta ut Windows från sina drygt 10 000 datorer, till fördel för Mac och Linux.

Support från it-avdelningen?


It-avdelningen behöver också vara med på det hela. Har du riktigt tur finns redan ett existerande supportavtal, alternativt att någon på företaget redan är Macägare och kan bidra med kunskap, beroende på företaget storlek. Annars krävs hjälp utifrån och det betyder ytterligare kostnader.

Apple själva erbjuder ingen direkt support till företag utöver garantiärenden och Apple hänvisar i stället alla sådana frågor till någon av deras återförsäljare.

Via Apples hemsida kan företagsanvändaren dock direkt beställa Applecare helpdesk-support för ett listpris på 25 795 kronor per år. Detta ger två tekniker på företaget tillgång till verktyg för felsökning samt hjälp med nätverkskonfigurering och serveradministration i OS X Server, oavsett antalet Mac-datorer på företaget. Fler datorer innebär med andra ord inga ytterligare supportkostnader.

Skräddarsydda avtal fås i stället via Apples återförsäljare utifrån företagets behov.
- Vi erbjuder i princip all typ av support som behövs, både mjuk- och hårdvarurelaterad, berättar Tomas Lindgren på Excanto, som inte ser några egentliga hinder från att köra Mac på företaget i dag. Han betonar även att Mac är enklare att integrera i en pc-miljö än tvärtom.

Mac på din arbetsplats?
Just nu
50% 50%