Skräppost, även kallat spam, är sedan länge ett plågsamt problem för internet. Företaget Spam Ratings, som samlar in data över utskicken, rapporterar nu att även var tionde webbsajt skickar spam, vilket ytterligare spär på den mängd som redan pumpas ut av trojaninfekterade datorer.
Enligt företaget har skräputskicken från sajter ökat med 110 procent sedan oktober 2009. Dessutom har var femte sajt automatiska funktioner för att få användarna att dela sina personliga uppgifter med tredjepartsaktörer. Detta trots att det är i strid mot rekommenderad praxis för mejlbaserad marknadsföring, säger Spam Ratings.
Bland de sajter som bidrar till mejlspam hittas bland annat Argos, Money Supermarket och Ticketmaster.
Två av fem skräpmejl innehåller reklam rörande mediciner eller har ett sexuellt innehåll, medan 35 procent har finansiell koppling. Cirka 15 procent är rena nätfiskemejl (phising) som försöker lura till sig inloggningsuppgifter och liknande känsliga data, uppger företaget.
I Storbritannien är problemet särskilt tydligt. Tre fjärdedelar av all mejl som skickas från landets 10 000 största sajter är enligt Spam Ratings antingen oönskade, påträngande eller rent av skadliga.
– Spam är en otäck och farlig sjukdom som har blivit till en epidemi i Storbritanninen, säger Andy Yates, medgrundare av Spam Ratings.
Alltför många sajter säljer också sina användardata till tredjepart, vilket är källa till den stora tillväxten av oönskad och skadlig mejl, säger han. Yates uppmanar användare som handlar online eller som registrerar sig på kommersiella sajter att vara uppmärksamma på villkoren.