Trött på att internetannonsörer spårar ditt surfande för anpassad reklam? Detta har gått att stänga av i de senaste versionerna av Mozillas webbläsare Firefox till Mac och Windows. Nu har utvecklarna också lagt till samma funktionalitet även i den Android-kompatibla versionen av webbläsaren.
Funktionen Do Not Track är i grunden ett W3C-initiativ som låter användare informera sajter och nätannonsörer att reklam som bygger på kartläggning av surfvanor inte är önskvärt.
Den som till exempel besöker Expedia, kan via spårningsfunktionen annars få rekommendationer för sevärdheter i London om en sajt över turistmål i Europa just besökts.
Do Not Track fungerar så att den lägger till en ”DNT: 1”-komponent i http-headers. Det innebär att varje förfrågan som skickas av webbläsaren meddelar den aktuella sajten att användaren inte vill bli spårad.
Mozillas reklamskydd kan testas mot Microsofts testsida Do Not Track Test Page, som bekräftar om funktionen är aktiverad och fungerar som den ska. Funktionen finns även för webbläsaren Internet Explorer 9, men inte i Chrome, Safari eller Internet Explorer 8.