Gratis antivirusprogram såsom Microsofts Security Essentials har tagit stora marknadsandelar från mer avancerade kommersiella motsvarigheter för miljontals användare. Detta enligt nya siffror från certifieringsföretaget OPSWAT.
I sin kvartalsvisa analys över de säkerhetsmjukvaror som körs på 43 000 granskade datorer världen över mellan mars och maj 2011, konstaterar företaget att välkända kommersiella märken fortsätter att tappa mot aktörer som släpper gratisalternativ.
Globalt är de mest förekommande märkena Avast Software och AVG, som både har upptäckts på 12,3 procent av alla datorer. På tredje plats hittas Avira som har 12,2 procent av marknaden, medan Microsoft och ESET Software innehar 11,2 respektive strax under 10 procent.
Traditionella märkesledande företag, Symantec, Mcafee och Trend Micro, har enligt OPSWAT endast hittats på 8,8 procent, 4,5 procent respektive 2,2 procent av datorerna.
Siffrorna kan ha flera förklaringar, menar OPSWAT. Ett är att gratisalternativet Microsoft Security Essentials, som lanserades 2009, har fått övervägande goda omdömen. Produkten är tillräckligt bra för de flesta användares behov och tillhör ett varumärke som lär finnas kvar länge framöver.
En annan, lite mer kontroversiell förklaring är att falska antivirusprogram som frågar efter pengar skrämt bort användare från legitima kommersiella alternativ, som också bygger på licenser med abonnemang.