Vad_kostar_OS

Detta är del två i en artikelserie där vi ställer Windows och Linux mot varandra. I första delen jämförde vi operativsystemen i serverhallen. Läs första delen här: Serverkamp i sju ronder: Windows vs Linux

Startar från noll
För vår jämförelse tänker vi oss ett fiktivt företag som startar från noll – det finns alltså inte något arv av vare sig produkter eller personalens kunskaper sedan tidigare. Mjukvara måste köpas in och allt ska ha support. Fyra tekniker måste också utbildas: två som ska arbeta med servrarna, och två som ska hjälpa de 200 användarna med deras klientdatorer.

Vi har valt att titta på en miljö med 30 fysiska servrar, och virtualisering används inte. Det är inte helt orimligt för till exempel en butikskedja där servrarna är utplacerade lokalt. Båda leverantörerna har påpekat att man får lägre priser om man använder virtualisering, men det har vi alltså valt bort. Vi vill inte heller vara beroende av några molntjänster, utan all mjukvara ska finnas installerad lokalt.

En prisjämförelse mellan Windows och Linux kan aldrig bli helt exakt, eftersom både teknik och licensieringsregler skiljer sig åt. Red Hat Enterprise Linux inkluderar serverfunktioner i ett antal som gör att Windows Server 2008 R2 nästan känns naken.
Men Microsoft Exchange är totalt överlägsen de e-posttjänster som följer med Red Hat, och vill du ha en vettig, supportad e-postserver på Linux måste du köpa till den från någon tredjepartsleverantör.

Punga ut från dag 1
Microsofts Enterprise Agreement-avtal som vi jämför här liknar ganska mycket Red Hats prenumerationsmodell. Microsofts avtal är ett hyresavtal som binds för tre år men betalas årsvis. Även Red Hat offererade avtal för en treårsperiod, med den skillnaden att du får punga ut med alla pengarna redan första dagen.

En viktig skillnad är vad som händer från och med år 4 och framåt. Båda leverantörerna blir nog gladast om du väljer att fortsätta betala år efter år med samma villkor och möjligheter, men Red Hats produkter får du faktiskt fortsätta att använda utan att betala mer, fast då får du vare sig support eller uppgraderingar. Microsoft erbjuder dig att köpa loss licenserna permanent till priset av ungefär 1,75 årsavgifter, men då förlorar du rätten till uppgraderingar och support.

Support ingår i båda alternativen, fast villkoren är inte exakt lika. Red Hat har valt att offerera support på kontorstid för servrarna, och ingen alls för klienterna – priset blir därefter. Även Microsoftpriserna i vårt exempel inkluderar teknisk support. Du får ringa Microsoft dygnet runt, men bara för 50 incidenter under treårsperioden, sedan kostar det mer.

Scenario

Ett företag ska etablera sig i Sverige, med 200 arbetsstationer och 30 fysiska servrar. En av servrarna behöver fungera som e-postserver och fem som internetservrar. Dessutom kommer en av servrarna att användas som installations- och konfigurationsserver. Teknikpersonalen, fyra personer, ska få rätt till produktsupport och behöver även utbildas. Vi jämför alla kostnaderna över en treårsperiod.

Sida 1 / 5

Innehållsförteckning